Temperatur...

Jeg har et 60 liters kar stående på kjøkkenet. Det bor pr i dag 3 platy, 2 guppy, og 2 små ancistruser oppi der.

Nå er det sol og varme her i byen, og jeg ser til min store skrekk at temperaturen å vannet kryper opp i 31-32 grader på dagtid.
Vi har masse vindu på kjøkkenet, og selv om jeg har persienene nede, så det ikke kommer direkte sol på karet, så hjelper det lite på tempen...

Jeg vet dette er i varmeste laget, men er det FOR varmt, slik at fiskene vil ta skade av det?

Jeg har ikke annen plass å sette det heller. Har to kar på stua, og de klarer jeg å holde på rundt 27-28 grader, men har ikke plass til flere kar der. Planen var å ta 60 literen opp på loftstua, men det er utelukket har jeg funnet ut, for der oppe koker det for tiden...

Alternativet er å rett og slett droppe hele karet, og flytte fiskene i 180 literen, men jeg har jo lyst å beholde det også...

Så hva er ideelt?
for dine 2 platyer og guppy er det nokk for varmt ja..du må nokk lufte med vinduene kansje??
Står på lufting dagen lang her, med gjennomtrekk, men får ikke tempen ned på kjøkkenet. Har tre store vinduer der, og sola står på der hele dagen...

Hva er max temp for disse fiskene?

Jeg har en uprøvd ting, og det er å slå på ventilasjonsanlegget i huset. Det vil nok hjelpe noe, men jeg vet ikke om det er tilstrekkelig...

Men jeg skal krype inn på loftet i morgen og sette det på, så får vi se.
her er en del bra tips til hvordan man holder temperaturen i akvariet nede nå i sommermånedene
Hva med å sette på ei vifte som konstant blåser kald luft på akvariet? Kanskje det hjelper.

Som en nødløsning til du finner på noe bedre kan du jo ta daglige vannbytter med veldig kaldt vann, da bør du i alle fall få ned temperaturen noe. Er vannet kaldt nok trenger du heller ikke skifte så mye. Her er en tråd med en formel slik at du kan regne deg fram til volum og temperatur på vannet du trenger for å senke temperaturen så og så mye.

For eksempel hvis du ønsker 28 grader i vannet, temperaturen i karet er på 32 grader, så må du skifte 10 liter vann fra karet med 10 liter vann med temperaturen 10 grader. Dette er med utgangspunkt i at det er ca 55 liter vann i karet. Men husk at det ikke er bra å endre temperaturen så veldig mye i gangen.
Judosola
Hva med å sette på ei vifte som konstant blåser kald luft på akvariet? Kanskje det hjelper..

Jepp. mye. Særlig hvis du kan få den til å blåse inn i toppen eller ned på vannet.
Lukk opp foringsluka så varmen slipper ut
Du kan jo la være å ha på lyset hele dagen i akvariet. Fjern hele armaturet og legg myggnetting over så ikke fisken hopper ut. Da sparer du mange grader

Det må vel på litt akvarielys igjen, ettersom plantene etterhvert vil skrante om den verste sommervarmen er langvarig.

I forrige leilighet vi bodde i, var det smellvarmt i den sørvendte stua. Da hadde jeg to store akvarier der, og jeg lot rett og slett være å ha på lyset på dagtid, satte opp begge sider i armaturene (foran og bak, Akvastabil effectlight). Lyset slo jeg bare på et par-tre timer på kvelden, når den verste heten hadde lagt seg, sånn at jeg kunne mate, se over akvariet og få se litt av fiskene

En bordvifte får man for kr 149 hos Clas Ohlson. Plasser den slik at den blåser luften omtrent i høyde med akvarievannets overflate, i nærheten av akvariet. Men ingen utrygge plasseringer av elektriske vifter på vaklevorne hyller rett over vannflaten der det er risiko for velting, snubling i ledning så den faller nedi eller lignende

Dette øker fordampingen, fordi luften som blåses over vannflaten trekker med seg nyfordampet vann vekk, og gir ny "tørr" luft som kan oppta mer fuktighet kommer til i en kontinuerlig strøm. Og økt fordamping gir økt nedkjøling, som kjent.

PS!
En bordvifte i huset er uansett ikke noen ubehagelig opplevelse for oss mennesker heller Det er utrolig mye bedre med sirkulasjon i luften, og det blir kjøligere med en gang. Er det varmt og vindstille ute hjelper det jo ingenting på innevarmen at verandadøren står på vid vegg.
Den lille svakstrøm pcvifta som jeg i lokket på 240 literen øker fordampingen med 4-5 liter i uka og senker temperaturen med to grader. 290w lysrør i Effectlinetoppen gir varmeproblemer uten lufting av toppen allerede ved 20 grader i rommet.
Tilfeldig bekjentskap
© Andreas Bjørvik
Reklame for plussmedlemskap