Grossistpriser

Jeg har 50 leoparddanioer som jeg tenkte jeg kunne selge til den nermeste dyrebutikken. De er fine og parasitt-frie, så jeg tenkte det skulle bli en smal sak. Men det ser ut til at de helst vil ha dem gratis...

De sier at å ta inn fisker fra private er gambling, og at de pleier å ta inn private fisker uten å gi noe for dem.
Jeg vet jo at akkurat de fiskene jeg har er enkle å skaffe. De er jo så enkle å drette også. Vet at noen butikker selger dem ut for alt fra 10 kr og opp til 18 per stk.

Så nå lurer jeg på hva er egentlig grossistprisen på slike fisker? Noen som vet?
Jeg syntes argumentasjonen for å ikke betale for varen er svak - uhyre svak.
Når det er seriøse "amatørakvarister" som kommer med fisk, er disse stort sett uten unntak i vesentlig bedre forfatning enn de som leveres fra grossist. Yngelen har oftest fått optimalt stell og kosthold, i tillegg til at de slipper alt det stresset "fly-fisk" utsettes for.
Slik jeg ser det, er det mindre gambling med slik fisk enn de som har fartet land og strand rundt.

Hva du kan få for yngelen er jeg ikke helt sikker på. Du vil garantert få mer for de med å selge privat, kontra til butikk.
Prisen i butikkene hos deg er forresten mye lavere enn her nordpå... Mener jeg måtte ut med 39.- for stykket her
Hei

Jeg ville bare si at jeg fikk solgt Guppy og Black molly til en dyrebutikk, og de er jo lettere å få til å yngle enn Leoparddanio.

Black mollyene solgte jeg for 7,5 kr. per stk.
Guppyene solgte jeg for 9,5 kr. per stk.

Jeg syns egentlig det var ganske bra

Jeg vet at dette er litt OT, men ville bare si at jeg fikk solgt til dyrebutikk :P

Hilsen Malin
Jeg får ta meg en Nord-Norge-feirie, jeg da... Finansiere turen med fisk....
Neida... Men jeg har ikke levert til denne butikken før, så de vil sikkert ikke love noe før de ser hva de får inn... Så har de kanskje ikke plass heller?
jeg leverer guppy til dyrebutikken her og de gir meg 7kr for guppy så det er ikke det beste men bedre enn ingen ting
Ingen som kjenner grossistprisene på leopard-danio?
Ingen som kjenner grossistprisene på leopard-danio? Tenker på det dyrebutikkene betaler til hovedleverandør...
har fiske lista til imazoo og der står det:
014.0026 LEOPARD DANIO M ST 4.60 4.40 4.20 4.00
?
Hva betyr det? at de betaler 4 for mange, og litt mer for ferre?
Petter Eliassen
har fiske lista til imazoo og der står det: 014.0026 LEOPARD DANIO M ST 4.60 4.40 4.20 4.00

Jeg lurer jo litt på hva Grossistpriser har med privatpersoner og gjøre, er ikke dette noe butikkene kun bør ha. Og hvorfor privatpersoner sitter med fiskelister fra grossister?

Er ikke dette strengt tatt noe som egentlig er "privat" for bedrifters marked.

At dyrebutikker velger og ikke ta mot fisk fra privatpersoner er vel den ekelte butikks sak, og om de ønsker og betale noe for dem er vel også deres sak. Om ikke den ene butikken tar mot, så gjør kansje den andre.
Jeg sitter med en følelse av at mange ser på dyrebutikker som pliktet til og ta mot fisk fra private.

En annen ting er jo hvis fisken var kjøpt i denne butikken, noe som normalt ville gjøre det litt lettere, men hvis all verdens private akvarister kjøper fisken fra grossist, for så og holde denne arten, drette den opp og så selge den til dyrebutikken, så blir vell ikke dette helt riktig. For da ender jo butikken opp med fisk som ikke kan selges fordi de kan kjøpes billigere hos grossist. Og det er dårlig buisness.

Som akvarist som jobber i butikk, så ser jeg titt og ofte, at medlemmer i akvarieklubbene i området kjøper fisk direkte fra oppdretter for så og selge yngel fra disse til dyrebutikker i området, en annen ting er ofte at dette er såpass spesiell fisk at det er kun folk i akvariemiljøet som kan ende opp med og kjøpe dem igjenn, men de vil jo selvfølgelig ikke betale mer enn det som står i grossistlista, og det forlanger jo den som leverer det også. Og igjenn det er dårlig buisness.

Og det samme gjelder utstyr, dette kjøpes også gjerne direkte hos grossist, og da blir det for vanskelig for butikken og klare og konkurere med pris, rettere sagt umulig. Hvorfor skal da butikkene støtte det seriøse akvariemiljøet når dette ikke støtter butikkene?

NB! Sier ikke at trådstarter kommer inn under disse, men veldig mange gjør.... desverre. Sorry for lit offtopic i forhold til tråden.

Rune
Skjønte ikke helt motivet ditt her Rune, men du har lov å tenke det du vil.

Jeg ville bare ha en veiledning om prisene. Jeg er ikke ute etter å ødelegge for noe marked.

Jeg har kjøpt mine fisker i butikk, ja, men ser ikke at det spiller noen rolle, egentlig.

Jeg synes det er kjekt å drive oppdrett, men siden dette oppdrettet ikke gjør seg helt av seg selv, men faktisk koster noe i både fór og arbeidsmengde, så er det jo ingen vits i å legge prisene langt under grossistprisen...

Og hvis ingen butikker ønsker å kjøpe, så er det jo lett å bruke privatmarkedet

Du har helt rett her, Aggi, det er blilligere for hver enkelt individ jo flere butikken kjøper. Jeg husker ikke eksakt antallet for hver prisgruppe, men 4 kroner er vel for 100 eller flere.

Husk at dette er svenske kroner, uten mva.

Det er altså meget dårlig butikk å selge slik yngel til butikk... Om en får en god deal, får en kanskje 200.- for 50 fisk... Det er ikke det jeg kaller verken givende, eller lønnsomt

Jeg hadde nok forsøkt å få solgt fiskene på det private marked, der du kan få ganske mye mer for hver fisk.
Rune: Tror de fleste akvarister betaler litt ekstra for service og gode råd, men i mange butikker er det mangelvare, og for noen ting trenger man ikke det og da blir det vel fort nettbutikk og andre alternativ. Men hvem som helst kan jo ikke bestille fra grossist, selv om de har prisliste.

Jeg mener Frank sitt argument ang. fisk fra private er en god grunn for at de skal kjøpe fra private. Velfødd fisk, med mye mindre reisestress enn de har fra grossist. Argumentet for private å selge til butikken blir at det er mindre pes, i forhold til å ha 10 mann på døra. Men noen liker jo det også. Hvis du kjenner folk i butikken og de vet du er seriøs, så er det jo god sjangs for at de vil kjøpe, hvis ikke så vil de ikke det, og det er jo opp til dem.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap