Varmekolbe
Postet 16.06.07 kl 21:04
Postet 16.06.07 kl 21:57
Postet 16.06.07 kl 22:02
Postet 16.06.07 kl 22:13
Postet 16.06.07 kl 22:15
Postet 16.06.07 kl 22:17
Postet 23.06.07 kl 20:15
Postet 23.06.07 kl 21:37
Inaktiv bruker
Kristin&fiskeneMen trenger jeg å bruke varmekolben?
varmekolbe fungerer som varmeovn for oss mennesker.
sei at du har fisker som treng 23 grader i vannet.
(kjøp også termometer)
om sommeren holder akvariet kansje 23 grader uten termometer (om det står i et lire rom , o.s.v.) dette kan du lett lese av.
om vinteren kan kansje temperaturen i karret komme ned i 16-17 grader. Da bruker enn denne varmekolben som "varmeovn" og vips, karret holder 23 grader
Postet 24.06.07 kl 01:05
Vi startet opp akvariet vårt for noen dager siden. Står med langsidene ut i stuen(som en romdeler). Har et ønske om en temp på 26 grader, og har de siste dagene justert kolben mer og mer ned. I går slo jeg den av helt, temp er idag på 28 grader. Men så har vi jo da endelig fått skikkelig sommer, så det er varmt i været
Men fra i morgen er det meldt regn og temperaturfall ute(les:mer drittvær!!!) så er vel forberedt på å sette den på igjen. Men på en annen side, i stua vår er det stort sett 27 grader året rundt, så kanskje ikke kolben vil ha noe særlig effekt?!
Men fra i morgen er det meldt regn og temperaturfall ute(les:mer drittvær!!!) så er vel forberedt på å sette den på igjen. Men på en annen side, i stua vår er det stort sett 27 grader året rundt, så kanskje ikke kolben vil ha noe særlig effekt?!
Postet 07.08.07 kl 21:30
Postet 07.08.07 kl 22:21
Postet 08.08.07 kl 11:31
Postet 10.08.07 kl 19:00
Ja man trenger varmekolben i et tropisk akvarium. Nå på sommeren hadde det nok godt bra uten(men hvorfor gjøre det), greit med en varmekolbe, da vet man ihvertfall at minimums tempraturen ikke faller under det du har stilt den inn på.
Og dette at mange blir "hysteriske" bare tempen går opp noen få grader er ikke noe poeng(egen erfaring), har selv noen karr i drift-og på de værste dagene/ukene så har tempraturen noen ganger vært så mye som 5 grader mere enn det jeg ville hatt det(og etter fiske basen), men aldri opplevd at fisken har pestet eller hatt det tungt på noen annen måte-i det hele tatt så har det sett ut som temp økningen ikke har hatt noe å si(ikke vet jeg, jeg bare skriver egen erfaring)-Dette gjelder i hovedsak L maller, men også fiske"suppa"til kona.
Men kanskje L maller tåler kraftig temp økning i forhold til andre fisker.
Og dette at mange blir "hysteriske" bare tempen går opp noen få grader er ikke noe poeng(egen erfaring), har selv noen karr i drift-og på de værste dagene/ukene så har tempraturen noen ganger vært så mye som 5 grader mere enn det jeg ville hatt det(og etter fiske basen), men aldri opplevd at fisken har pestet eller hatt det tungt på noen annen måte-i det hele tatt så har det sett ut som temp økningen ikke har hatt noe å si(ikke vet jeg, jeg bare skriver egen erfaring)-Dette gjelder i hovedsak L maller, men også fiske"suppa"til kona.
Men kanskje L maller tåler kraftig temp økning i forhold til andre fisker.
Postet 10.08.07 kl 19:17
Frank har nok rett i at det er vanskelig å holde temperaturen veldig mye lavere enn romtemperaturen, sier seg vel selv . Hos meg, når det nå har vært godt og varmt på østlandet(endelig!!) så har vanntemp ligget ca 0,5'C under romtemperatur på slutten av dagen.
Men jeg lar lokket være åpent på natta, også har jeg et par blåsestein hvor temperaturen kanskje er noen grader lavere enn vannet. Kan ikke dokumentere noe effekt på dette, men tror kanskje det har litt å si.
Men jeg lar lokket være åpent på natta, også har jeg et par blåsestein hvor temperaturen kanskje er noen grader lavere enn vannet. Kan ikke dokumentere noe effekt på dette, men tror kanskje det har litt å si.
Postet 10.08.07 kl 19:24