Lovte å hente gratis fisk, no show; Hvor useriøs går det an å bli?

Som noen sikkert har sett, annonserte jeg 6 scalarer under "Gis bort". Disse var kjøpt som Pterophyllum leopoldi, men viste seg å være scalarer. Jeg fikk pengene tilbake fra selger og valgte deretter å gi dem bort, i påvente av leopoldier...

Så til saken: Responsen på annonsen var uventet stor, men jeg var ikke interresert i å kjøre lange turer for å gi dem bort, ei heller å gi dem bort til noen med et oscar og/eller gjeddekar. Stor var derfor gleden da jeg fikk en henvendelse fra en som bor kun 10 minutter unna og som fortalte at han hadde et dedikert 720 liters scalare kar. Kona og ungene hadde fattet interesse for scalarer og derfor dette karet. Han hadde fra før av andre kar med annen besetning. Hørtes kjempefint ut. Klokka var de ca 23, men jeg mailet vedkommende og sa at han kunne ringe meg før midnatt for nærmere avtale. Fikk svar om at han var på vei til sengs, men ville ringe meg neste dag. Etter dette kom det 3-4 mail i løpet av en time ang hvor jeg bodde osv. (han kunne fint ha ringt).

Avtalen ble at han skulle kontakte meg dagen etter for å arrangere henting.

Fikke mail neste dag (aldri med telefonnummer), og avtalte at han skulle komme etter kl. 18.

Tiden gikk utover kvelden og jeg begynte å lete etter hans telefonnummer på nett. Umulig å finne. Googlet med null resultat (fant riktignok hans gamle fasttelefon på en annen kant av landet).

Da klokka passerte 23:00 var jeg så irritert at jeg kontaktet nestemann på "lista" (nr. 2) og fortalte at han kunne få scalarene. Ikke før var mailen sendt før jeg fikk en beklagende mail fra han med 720 liter'n (nr. 1). Han hadde fått et problem som måtte løses med en gang og hadde derfor ikke hatt anledning til å komme. Han kunne vel i det minste ha ring meg!

Det gikk en times tid og irritasjonen rant litt av meg og jeg tenkte at fiskene sikkert ville få det best i et 720 liters scalere-kar, tross alt. Jobber selv med service i IT-bransjen og hadde en viss forståelse for at man kan bli blokkert av kunde-kriser. Sendte derfor en "hold an litt" melding til nr. 2, og en "jeg er irritert, men gir deg en ny sjanse" melding til nr. 1. Sa også at han måtte oppgi telefonnnummer.

Da jeg fikk tid til å sjekke mail, først rundt kl. 12 i dag, hadde jeg ikke fått noe svar fra nr. 1 (grrrr), sendte da en mail med "skal du ha scalerene eller ikke, du har frist til kl. 16". Fikk snart svar tilbake med "joda, jeg skal ha fisken (smiley)". Jeg svarte igjen med "OK, ring meg!".

Ble opptatt med en del andre ting i ettermiddag og kveld, men da kl. ble 21:00 og intet pip kom, ringte jeg til nr.2, en skikkelig entusiast fra Lier, og beklaget at jeg hadde "satt han på hold". Fortalte at i morgen (fredag) ville bli litt vanskelig for avhenting pga. diverse logistikk osv. Da smalt han til med(klokka var da 21:20): jeg kan komme med en gang jeg!

Enden på visa ble lykkelig, han kom sammen med dattern sin i kveld og hentet scalarene, jeg er sikker på at de vil bli godt tatt vare på.

Hvis du, nr 1, som forøvrig er medlem her på AF, leser dette, vil jeg bare spørre deg: Hvor useriøs går det an å bli?
For alt du vet døde bestemoren hans den kvelden. Håper du skjemmes over å ha brettet dette ut.
Kesol
For alt du vet døde bestemoren hans den kvelden. Håper du skjemmes over å ha brettet dette ut.

Kesol, prøv å les litt nøyere. Jeg uttrykte forståelse for at det kan komme noe prekært i veien, men dette dreier seg om nesten to døgn hvor vedkommende er i stand til å korrespondere via e-post, men nekter å oppgi telefonnummer. Uteblir også kveld nummer to. En SMS eller telefon får man til hvis man vil, tro du meg, jeg er gammel nok til å ha opplevd flere dødsfall og kriser i nærmere famile enn bestemor.

Det er ikke for ingenting at flere enn jeg har lært at man ikke skal slette en annonse, hverken her, eller f.eks. på finn.no, før varen er hentet. Det er så mange som bare gir f...
Har selv to scalarer som jeg håpte var leopoldi. Ikke enkle å få tak i disse små skapningene. Jeg prøvde å bestille dem. Fikk beskjed om at det tok ca 2 uker. Så når jeg dro innom butikken etter 3 uker, uten å ha hørt et pip fra butikken som skulle ringe meg. Hva fikk jeg da beskjed om; Skal bestille dem over helga!
Så høflighet er tydeligvis like utdøende som det norske folks evne til å uttale kylling.
Harald Krystad
[QUOTE=Kesol]For alt du vet døde bestemoren hans den kvelden. Håper du skjemmes over å ha brettet dette ut.

Kesol, prøv å les litt nøyere. Jeg uttrykte forståelse for at det kan komme noe prekært i veien, men dette dreier seg om nesten to døgn hvor vedkommende er i stand til å korrespondere via e-post, men nekter å oppgi telefonnummer. Uteblir også kveld nummer to. En SMS eller telefon får man til hvis man vil, tro du meg, jeg er gammel nok til å ha opplevd flere dødsfall og kriser i nærmere famile en bestemor.

Det er ikke for ingenting at flere enn jeg har lært at man ikke skal slette en annonse, hverken her, eller f.eks. på finn.no, før varen er hentet. Det er så mange som bare gir f...

Det er ikke sikkert alle oppfatter tid og tilstedeværelse på samme måte og med samme viktighet som deg. Er ikke en gang sikkert han oppfattet at han skulle oppgi telefonnummer, uansett om du skrev det 4 ganger. Syns det er veldig mye mas om en person du ikke har møtt. Var disse fiskene SÅ hastesak? :s

Hvor høflig det er å brette ut en slik kritikk på et offentlig forum, er jeg uansett litt usikker på.
Kesol
Det er ikke sikkert alle oppfatter tid og tilstedeværelse på samme måte og med samme viktighet som deg. Er ikke en gang sikkert han oppfattet at han skulle oppgi telefonnummer, uansett om du skrev det 4 ganger.

Telefonnummer burde det ikke i utgangsgpunktet være nødvendig å be om. Mine oppfordringer om at han skulle ringe, eller gi meg hans nummer, var heller etter hvert ikke til å misforstå.

Kesol
Syns det er veldig mye mas om en person du ikke har møtt. Var disse fiskene SÅ hastesak? :s

Når det står mange i kø er det faktisk en hastesak. Dessuten, når man gjør en avtale så gjør man en avtale, og avtaler er til for å holdes!

Kesol
Hvor høflig det er å brette ut en slik kritikk på et offentlig forum, er jeg uansett litt usikker på. :)

Hvis jeg var interessert i å brette ut så hadde jeg vel gått ut med vedkommendes navn/nick (og det hadde vært kritikkverdig), "nr. 1" kan vel ikke brukes til å identifisere noen på AF?

P.S. Jeg tror du skal se bort i fra teorien om at bestemoren hans døde, til det var mailene for mye pyntet med smilies.

Jeg er selv streng ang beskjeder, punktlighet og avtaler.
Jeg skjønner godt irritasjonsmomentet her.
Kesol
Det er ikke sikkert alle oppfatter tid og tilstedeværelse på samme måte og med samme viktighet som deg. Er ikke en gang sikkert han oppfattet at han skulle oppgi telefonnummer, uansett om du skrev det 4 ganger. Syns det er veldig mye mas om en person du ikke har møtt. Var disse fiskene SÅ hastesak? :s Hvor høflig det er å brette ut en slik kritikk på et offentlig forum, er jeg uansett litt usikker på. :)

Er det virkelig mulig at folk har forskjellig tidsoppfatning av "skal du ha scalerene eller ikke, du har frist til kl. 16"? Det er vel ganske uhøflig å ikke holde avtaler og heletiden utsette ting når en faktiskt skal få noe gratis. Er ikke en gang sikkert han oppfattet at han skulle oppgi telefonnummer . Var det ikke nettopp det Harald Krystad skrev i mailen da? "Sa også at han måtte oppgi telefonnnummer"
MC Darup
Jeg er selv streng ang beskjeder, punktlighet og avtaler. Jeg skjønner godt irritasjonsmomentet her.

Takk!
Kesol: Ikke gjør deg vanskelig.

Måten Harald reagerer på er fult ut forståelig!

Avtaler er til for å holdes.
Kjedelige greier!

Alle er da enige om at avtaler bør holdes. Ser allikevel ikke at dette er noen stor sak.

Håvard Støre Andresen
Kjedelige greier! Alle er da enige om at avtaler bør holdes. Ser allikevel ikke at dette er noen stor sak.

Neida,det er ingen stor sak, men den dreier seg om et fenomen som (gamle) jeg synes å blir mer og mer fremherskende, nemlig det å gi f... i andre. Her var det mange (AF-medlemmer) som sto i kø, mens en "klovn" herset som han ville, det var faktisk 6-7 seriøse i kø bak ham.

Meningen med å åpne denne tråden var å fortelle evnt. "klovner" at slik gjør man bare ikke!

P.S. Etter å ha sett Donalds (terjes) innlegg over lurte jeg i noen sekunder på om det bare var han som hadde k.dda..., men nei?!?! Snart blir jeg vel schizo...
[QUOTE
P.S. Etter å ha sett Donalds (terjes) innlegg over lurte jeg i noen sekunder på om det bare var han som hadde k.dda..., men nei?!?! Snart blir jeg vel schizo...

Hva i all verden mener du?

Jeg skrev et innlegg til støtte for deg, men slettet dette da jeg fant ut at det ble en gjentagelse av andre støtteerklæringer.

Så igjen: hva mente du?
Har 100% forståelse for din irritasjon her, Harald. Det er utrolig frustrerende å gå å vente på noen som ikke gidder å tenke så langt som at det er andre som venter.

Opplever desverre selv alt for ofte at ting jeg skal selge, enten det er akvarelaterte varer, eller annet, at kjøper lover i dyre dommer at i mårra, da kjæm pængan.
Har ikke tall på hvor mye planter jeg har kastet på grunn av dette.
Kan nevne at jeg i går kastet plater som ikke lengre hadde tålt frakten, etter å ha ventet nesten 2 uker på penger fra flere kjøpere.
Verdien? Tja, kastet vel planter for mellpm 5 og 700.-....
Det er kjedelig det også
Dessverre et kjent fenomen dette her - og som jeg også tidligere har sagt:
Jeg annonnserer ikke "gis bort" lenger nettopp av slike grunner- setter heller en pris som gjør at "snyltere" ligger unna...
(Når det er sagt gir jeg ofte en meget bra rabatt dersom kjøper møter opp raskt og lager lite dill ut av handelen)

Planter kaster jeg.....
Donald
Hva i all verden mener du? Jeg skrev et innlegg til støtte for deg, men slettet dette da jeg fant ut at det ble en gjentagelse av andre støtteerklæringer. Så igjen: hva mente du?

Donald,
Det var bare den følelsen av at noen (les: han) spøkte med meg, begynte nesten å se etter "Smil til det skjulte kamera" kjendiser. Så aldri at inlegget ditt inneholdt noe annet en signaturen.
Det er slike historier som gjør at mange ikke gidder legge ut annonse her. Dessverre både sant og synd, spesielst for dere som ikke har adgang til klubbauksjoner.

Ett tips, når jeg svarer på en annonse svarer jeg kun: "Jeg er interessert, kan hente følgende kvelder....Vennligst ring tlf nr.xxx for å avtale nøyaktig hentetidspkt." Klarer vi ikke da å bli enige i løpet av 2 min, ber jeg annonsøren ringe neste på lista.

"Dessverre et kjent fenomen dette her - og som jeg også tidligere har sagt:
Jeg annonnserer ikke "gis bort" lenger nettopp av slike grunner- setter heller en pris som gjør at "snyltere" ligger unna..."

Dette er sånt som skjer selv om de ikke er gratis dessverre og er forferdelig irriterende
Sølvi Gullaksen
Dette er sånt som skjer selv om de ikke er gratis dessverre og er forferdelig irriterende:(

Mjo - det skjer jo helt klart da også. Men det synes desverre som om tendensen er økende jo lavere prisen er.... :S

Og irriterende er det selvsagt uansett!
Selv om det er frustrerende synes jeg det blir feil å legge det ut her. Sånt må man ta med personen i min mening, men hvis det er gjort med dårlig respons så vel...

Jeg har selv stort sett gode erfaringer. Hvis folk er dårlige å svare på mail, eller ikke ringer når det er avtalt så finner jeg noen andre. Har selv avtalt å fange inn noe og så si fra når jeg hadde mulighet, men fikk aldri fanga, og glemte da å si ifra, så glipper skjer jo alle Men ikke 3-4 da er det ikke tilfeldig.

Men det å si fra er viktig, som i alt annet. Blir så irritert når man holder på med noe viktig på jobb og sender ting over på mail, som er viktig og haster, og så får man ingen svar og må ringe og bekrefte hver gang. Det er ikke derfor vi har e-post. Det tar to sekund å si at det er ok eller at man ikke har tid om det gjelder emnet her.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap