Er dette en blodigle?
Her om dagen var jeg og hentet noen planter til hagedammen vår i en gammel karpedam. Da jeg kom hjem fant jeg tre eksemplarer av dyret på bildet da jeg tømte bøtta jeg hadde hatt plantene i. Er det blodigler?
De var 4-5 cm lange når de strakk seg ut, og ser jo egentlig ut som blodigler, men de har "føtter" under magen (se det nederste bildet) og dette gjorde meg usikker.
Har ikke sett blodigler på nært hold siden jeg var barn, men kan ikke huske at de hadde disse utvekstene under magen...
Er det noe problem disse dyrene ender opp i dammen med koiene?
De var 4-5 cm lange når de strakk seg ut, og ser jo egentlig ut som blodigler, men de har "føtter" under magen (se det nederste bildet) og dette gjorde meg usikker.
Har ikke sett blodigler på nært hold siden jeg var barn, men kan ikke huske at de hadde disse utvekstene under magen...
Er det noe problem disse dyrene ender opp i dammen med koiene?
Postet 24.06.07 kl 23:20
Postet 24.06.07 kl 23:33
Sant det, den du fant bilde av hadde flotte farger forresten!
Disse er nok en del mindre. 4-5 cm når de strekker seg ut helt max, og da er de tynne som streker...
Da jeg var liten hadde jeg en sommer en "tam" blodigle i et lite akvarie. Den var diger, og jeg foret den med meitemark. Husker den sugde alt blodet ut av den stakkars lille marken og at jeg fisket ut det blåbleke liket noen timer senere. Iglen var tykk og fornøyd.
Kankje ikke det vanligste kjeledyret å finne på et jenterom, men interessant var det! -Og jeg slapp ham ut det igjen jeg fant ham etter noen måneder... Da hadde han vokst betraktelig
Disse er nok en del mindre. 4-5 cm når de strekker seg ut helt max, og da er de tynne som streker...
Da jeg var liten hadde jeg en sommer en "tam" blodigle i et lite akvarie. Den var diger, og jeg foret den med meitemark. Husker den sugde alt blodet ut av den stakkars lille marken og at jeg fisket ut det blåbleke liket noen timer senere. Iglen var tykk og fornøyd.
Kankje ikke det vanligste kjeledyret å finne på et jenterom, men interessant var det! -Og jeg slapp ham ut det igjen jeg fant ham etter noen måneder... Da hadde han vokst betraktelig
Postet 24.06.07 kl 23:40
Postet 25.06.07 kl 00:16
turnipsDa jeg var liten hadde jeg en sommer en "tam" blodigle i et lite akvarie. Den var diger, og jeg foret den med meitemark. Husker den sugde alt blodet ut av den stakkars lille marken og at jeg fisket ut det blåbleke liket noen timer senere. Iglen var tykk og fornøyd.
Da jeg begynte å lese, var jeg litt redd for at jeg kom til å lese om "håndmating" av blodiglen... :X
Postet 25.06.07 kl 00:21
Postet 25.06.07 kl 00:23
Postet 25.06.07 kl 00:33
Postet 25.06.07 kl 00:39
Det er ikke blodigle. Tror egentlig ikke den iglen du hadde da du var unge var en blodigle, men en hesteigle. Grunnen er at egentlige blodigler er sjeldne. Hestigler er mye mer vanlige og skikkelig glupske rovdyr som spiser eller suger ut relativt små dyr som mark og snegler (suger ikke blod fra store dyr).
Denne iglen kan være hesteigle, men jeg tror egentlig ikke det. Tror det er en mindre art. Mener den ikke er farlig for fisk, den er rovdyr som lever på mark, insektlarver ol, men du kan jo holde et øye med koien og se at de ikke har igler på seg. "Beina" er unger som den bærer med seg!
Denne iglen kan være hesteigle, men jeg tror egentlig ikke det. Tror det er en mindre art. Mener den ikke er farlig for fisk, den er rovdyr som lever på mark, insektlarver ol, men du kan jo holde et øye med koien og se at de ikke har igler på seg. "Beina" er unger som den bærer med seg!
Postet 25.06.07 kl 09:28
Postet 25.06.07 kl 09:50
Iglen jeg hadde da jeg var liten fanget jeg ved at den beit seg fast på leggen til en kamerat av meg. Kan hesteigler også gjøre dette, eller er det bare blodiglene som suger blod av feks. menneskebarn (som vasser rundt i en grunn dam og leter etter salamandere)?
Det var en del igler i denne dammen, og og rett som det var hadde vi en på leggen. Det blødde ganske godt også. De var som regel ca 10 cm lange og veldig mørkt rødbrune i fargen, tror jeg. (Begynner å bli noen år siden dette).
Jeg slapp småtassene jeg tok bilde av her ut i dammen jeg fant de i igjen. Før jeg rakk det hadde de to største sugd livet ut av den minste...Morsomt at det var unger de hadde under magen, forresten! -Jeg som trodde det var føtter hi hi!
Det var en del igler i denne dammen, og og rett som det var hadde vi en på leggen. Det blødde ganske godt også. De var som regel ca 10 cm lange og veldig mørkt rødbrune i fargen, tror jeg. (Begynner å bli noen år siden dette).
Jeg slapp småtassene jeg tok bilde av her ut i dammen jeg fant de i igjen. Før jeg rakk det hadde de to største sugd livet ut av den minste...Morsomt at det var unger de hadde under magen, forresten! -Jeg som trodde det var føtter hi hi!
Postet 01.07.07 kl 12:03