Betong gulv i 6. Etg.

Begynner å bli litt nervøs for gulvet i det nye akvarierommet mitt. Fint om noen med større kunnskaper om dette kan hjelpe meg.

Rommet er i 6 etg i en blokk bygget 1962. Det eneste jeg vet er at etasjeskillerene er i betong, ikke hvor tykke de er. Bygget var opprinnelig et kontorbygg.

Om jeg regner 1.8 kg pr liter kommer jeg til at belastningen er 3682,8 kg. Rommet er drøye 9 kvm.

Jeg har forhørt meg med Kynningsrud, og de mente at det normalt sett ikke burde være noen problem, men jeg ønsker å få dette bekreftet fra andre også.

Rommet har jeg forøvrig innredet som et våtrom. Det er alltså ikke fuktproblemer jeg er bekymret for, men vekt.

E
Dette er ikke lett å svare på! Nesten som å spørre hvor stor er et fjell?

Men, tilbake til spørsmålet. Normalt er gulvene dimensjonert for en jevn belastning på 150 - 200 kg/m2. Men her er det snakk om hvor mye nedbøynig som er akseptert etter norsk standard. Bruddstyrken er adskillig høyere.

Vet du om det er bærevegger i nærheten av rommet? Er rommet plassert ved yttervegg eller midt på gulvet uten direkte støtte under?

Er du heldig har du bæring på 1 til 2 sider av gulvet og da er det lite problem. Plasser vekten nærmest mulig bærevegger.

Tegning eller en skisse av leiligheten er til stor hjelp for å kunne svare på dette spørsmålet.
Jeg antar at jeg har bæring i to av veggene. Den ene veggen er ivertfall yterveggen, den andre går igjenom hele blokka.

E
Om det går gjennom gulvet får du jo dobbelt så stort rom.
Det går nok bra Erlend, betonggulvene er dimensjonert til å tåle langt mer enn man normalt belaster de med. Akvarier står som regel helt rolig langs veggene og stresser ikke bæringen i stor grad.
Kesol
Om det går gjennom gulvet får du jo dobbelt så stort rom. :)

Joa, men da må jeg jo ha så jævla høye reoler.

E
Larzan
Det går nok bra Erlend, betonggulvene er dimensjonert til å tåle langt mer enn man normalt belaster de med. Akvarier står som regel helt rolig langs veggene og stresser ikke bæringen i stor grad.

Sikkert noen som har hatt vannseng i det soverommet engang på åtti-tallet (da hadde jo alle det) og bæringen ble sikkert stresset fra tid til annen og.... He he. Blokken står enda, så jeg ville ikke bekymret meg for det. Vi hadde noen vitenamesiske naboer dengang jeg bodde i blokk som sådde poteter på terrassen.
Erlend D Bertelsen
[QUOTE=Kesol]Om det går gjennom gulvet får du jo dobbelt så stort rom. :)

Joa, men da må jeg jo ha så jævla høye reoler.

E

Ææh, du samler jo maller, ser dem jo ikke uansett.
Vannbytte kan dog bli komplisert.
Tilfeldig bekjentskap
© kjell begby
Reklame for plussmedlemskap