400l i 2 etage
Jeg skal kjøpe ett 400l juwel akvarie, men er bekymret for om golvet i 2 etage vil bære vekten.
På hjemmesidene til juwel står det at karet med vann veier ca 450kg, så jeg regner med at det tilsammen blir ca 500kg.
Akvariet blir stående intill en vegg som skiller vår leilighet fra naboens (2mannsbolig/rekkehus), og inntil en liten vegg på siden som stikker ca 50cm ut.
Har nå ett 200l stående der og går ut ifra at dette veier ca 300kg. Vil golvet tåle 200kg ekstra? vekten vl jo bli litt bedre fordelt da det nye akvariet er 50cm lengre enn det nye.?
Håper på inspill fra dere
PS: legger ved bilder der det skal stå, trappen er rett forran akvariet.
Postet 22.07.07 kl 13:08
Postet 22.07.07 kl 13:27
Postet 22.07.07 kl 13:36
Siden dette står mot naboen, antar jeg at det er en bærevegg mellom dere? Gjerne av betong?
Ser ikke noe stor sjang for at du våkner til ett brak, og akvarie i underetasjen da
For den del;
Hvor mye veier en sofa med 3 velfødde? Slike står slett ikke alltid langs en vegg, og jeg har tilgode å høre om kolaps av gulv av den grunn.
Hvor mye veier en 150x240 massiv bokhylle i heltre, stappa med bøker? Heller ikke disse har det for vane å gå gjennom gulvet
Tror nok du kan være helt trygg på at dette går aldeles utmerket - så lenge karet settes opp i vater (det faller ikke gjennom gulvet på grunn av skjevheter, men du verden hvor vått det kan bli :p)
Ser ikke noe stor sjang for at du våkner til ett brak, og akvarie i underetasjen da
For den del;
Hvor mye veier en sofa med 3 velfødde? Slike står slett ikke alltid langs en vegg, og jeg har tilgode å høre om kolaps av gulv av den grunn.
Hvor mye veier en 150x240 massiv bokhylle i heltre, stappa med bøker? Heller ikke disse har det for vane å gå gjennom gulvet
Tror nok du kan være helt trygg på at dette går aldeles utmerket - så lenge karet settes opp i vater (det faller ikke gjennom gulvet på grunn av skjevheter, men du verden hvor vått det kan bli :p)
Postet 22.07.07 kl 13:45
Frank AngellSiden dette står mot naboen, antar jeg at det er en bærevegg mellom dere? Gjerne av betong? Ser ikke noe stor sjang for at du våkner til ett brak, og akvarie i underetasjen da :) For den del; Hvor mye veier en sofa med 3 velfødde? Slike står slett ikke alltid langs en vegg, og jeg har tilgode å høre om kolaps av gulv av den grunn. Hvor mye veier en 150x240 massiv bokhylle i heltre, stappa med bøker? Heller ikke disse har det for vane å gå gjennom gulvet ;) Tror nok du kan være helt trygg på at dette går aldeles utmerket - så lenge karet settes opp i vater ;) (det faller ikke gjennom gulvet på grunn av skjevheter, men du verden hvor vått det [I]kan [/I]bli :p)
Dette er nok bærevegg ja.
Og har allerede tenkt på det med sofaen
bare greit å høre flere meninger.
Postet 22.07.07 kl 13:48
Så vidt jeg vet skal rom i bolighus dimensjoneres ut fra minst 2 kN/m^2. Rent praktisk vil det si litt over 200 kg/m^2 over hele gulvet. Denne lasten er oftest avgjørende for golvbjelker og andre bærende deler.
Når det gjelder punktlast skal det dimensjoneres for 2 kN fordelt på 5*5cm. Det vil si ca 200 kg fordelt på 5*5cm. Denne lasten er som regel mest kritisk for belegg og golvbord.
Hjalp det noe?
Når det gjelder punktlast skal det dimensjoneres for 2 kN fordelt på 5*5cm. Det vil si ca 200 kg fordelt på 5*5cm. Denne lasten er som regel mest kritisk for belegg og golvbord.
Hjalp det noe?
Postet 22.07.07 kl 15:19
Med tanke på retningen som parketten din ligger (med mindre det er laminat da) ser det i tillegg ut til at gulvbjelkene ligger med retning mot veggen der også, dvs at vekten fordeles over 2-3 sperrer i tillegg. Jeg setter snart opp mitt 660 kar i 2.etg, og jeg tviler sterkt på at det kommer til å skje noe galt der heller. Har en 375 liter der nå, og det har gått uten minste problem. Huset vårt er fra 1955.
Postet 22.07.07 kl 18:42
PetternMed tanke på retningen som parketten din ligger (med mindre det er laminat da) ser det i tillegg ut til at gulvbjelkene ligger med retning mot veggen der også, dvs at vekten fordeles over 2-3 sperrer i tillegg. Jeg setter snart opp mitt 660 kar i 2.etg, og jeg tviler sterkt på at det kommer til å skje noe galt der heller. Har en 375 liter der nå, og det har gått uten minste problem. Huset vårt er fra 1955.
Hvilken vei parkett plankene ligger har ingeting og si for bjelke laget, med mindre de er lagt rett på bjelkene noe som er svæææært uvanlig.
Det er for det visuelle , estetiske og hva som er enklest og legge og hvor luset kommer fra.
Postet 22.07.07 kl 19:09
Postet 22.07.07 kl 19:16