Innkjøp av nytt kar; jeg trenger hjelp...
Saken er den at jeg nå seriøst funderer på å øke antall liter; fra 180 opp til omtrent 300 liter.
Jeg er noe i tvil ang hvilket merke jeg skal gå for, men akvastabil er et navn jeg stadig faller tilbake på. Har Juwel i dag.
Jeg sier omtrent 300 liter, fordi at dette avhenger noe av målene på karet. Jeg har en vegg på stua hvor det kan stå, og den veggen tillater ikke noe som er bredere enn 120 cm.
Jeg ringte en butikk i dag og lurte på pris på akvastabil på ca 300 liter. Jeg fikk da oppgitt pris og mål på et 325 liters kar, så jeg antar det ikke finnes på 300. Bredden på 325 liter var 130 cm, og det er litt i bredeste laget, så jeg må vel ned på størrelsen som er oppunder 300 liter da.
Jeg har mange spørsmål, men skal prøve å begrense det her i første omgang...
Er akvastabil et merke som er bra, og som anbefales av brukere? Evt hvilke andre merker bør jeg vurdere?
Finnes det gode og pålitelige nettbutikker, eller andre aktører som selger akvastabil? Prisen jeg fikk på butikk i Trondheim var høy, så jeg satser på å finne noe litt rimeligere ved å bruke litt tid og energi på å lete.
Jeg vet det er anbefalt med utvendig pumpe på så store kar, men er dette noe jeg _må_ ha, eller kan jeg kjøre med innvendig?
Jeg er noe i tvil ang hvilket merke jeg skal gå for, men akvastabil er et navn jeg stadig faller tilbake på. Har Juwel i dag.
Jeg sier omtrent 300 liter, fordi at dette avhenger noe av målene på karet. Jeg har en vegg på stua hvor det kan stå, og den veggen tillater ikke noe som er bredere enn 120 cm.
Jeg ringte en butikk i dag og lurte på pris på akvastabil på ca 300 liter. Jeg fikk da oppgitt pris og mål på et 325 liters kar, så jeg antar det ikke finnes på 300. Bredden på 325 liter var 130 cm, og det er litt i bredeste laget, så jeg må vel ned på størrelsen som er oppunder 300 liter da.
Jeg har mange spørsmål, men skal prøve å begrense det her i første omgang...
Er akvastabil et merke som er bra, og som anbefales av brukere? Evt hvilke andre merker bør jeg vurdere?
Finnes det gode og pålitelige nettbutikker, eller andre aktører som selger akvastabil? Prisen jeg fikk på butikk i Trondheim var høy, så jeg satser på å finne noe litt rimeligere ved å bruke litt tid og energi på å lete.
Jeg vet det er anbefalt med utvendig pumpe på så store kar, men er dette noe jeg _må_ ha, eller kan jeg kjøre med innvendig?
Postet 28.07.07 kl 21:17
Postet 29.07.07 kl 09:19
Jeg har Juwel kar i stua og er meget godt fornøyd med det.
Har også Akvastabil og det er også meget fornøyd med.
Her kommer ann på smak , Juwel med "møbelskap" syns jeg er mye penere.
Det som taler for juwel for deg er jo at de har innebygde pumper.
Her er det mange som mener mye, de innbygde pumpe(filtrene) funger jo,
mere jobb ved rengjøring og oftere er mine erfaringer.
Jeg har selv tatt ut de innvedige pumpene og bruker nå utvendige.
Dette kun fordi jeg er lat og synes det er penere slik som nå.
Har også Akvastabil og det er også meget fornøyd med.
Her kommer ann på smak , Juwel med "møbelskap" syns jeg er mye penere.
Det som taler for juwel for deg er jo at de har innebygde pumper.
Her er det mange som mener mye, de innbygde pumpe(filtrene) funger jo,
mere jobb ved rengjøring og oftere er mine erfaringer.
Jeg har selv tatt ut de innvedige pumpene og bruker nå utvendige.
Dette kun fordi jeg er lat og synes det er penere slik som nå.
Postet 29.07.07 kl 09:35
Kona har også et møbel karr fra juwel 180 L, og ja det er et veldig fint møbel å ha i stuen.
Det står i samme "kroken" i stuen som akvastabil karret mitt på 660 L-og det er fint det, men uten ramen så hadde det vært helt rått.
Så neste stor karr jeg skal ha, blir helglass.
Men akvastabil karrene mine, tror jeg jeg kommer til å ha til jeg dør(utrolig god kvalitet på det merket).
Det står i samme "kroken" i stuen som akvastabil karret mitt på 660 L-og det er fint det, men uten ramen så hadde det vært helt rått.
Så neste stor karr jeg skal ha, blir helglass.
Men akvastabil karrene mine, tror jeg jeg kommer til å ha til jeg dør(utrolig god kvalitet på det merket).
Postet 29.07.07 kl 10:58
Akvastabil er ett av de mer fleksible merkene. Velg selv om du skal ha møbel eller rammebord. Møblet kan ha mange skuffer, eller skap, alt etter hva en selv ønsker.
Lysmessig er det også mye mer å velge i, velg mellom T8 eller T5, og antallet rør kan velges\ det kan settes inn flere i ettertid.
Ang butikker, er vel de fleste pålitelige. Det er ett fåtall av butikkene her til lands som ikke er gode.
Prismessig, er det ofte penger å spare på å hande fra utlandet.
Her er ett priseksempel fra danske Cichlide Centret:
Indkøbskurv
Effectakvarie 250 liter i alu. sølv 975,00
T5 Armaturer. 250liter EffectLight. Sølv 1.045,00 (2*39W)
Jäger varmelegeme. 200Watt 139,00
Effectkabinet 250 liter. 2*480mm modul 1.199,00
Eheim 2028 pro2. inkl. org. filtermarterialer 1.625,00
2* Life Glo II neonrør 39w 149,00
Samlet indkøb: DKK 5.281,00
Siden begge MVA-satsene er like, blir det ikke noe tillegg der. Det som kommer i tillegg er frakt på 1000-1500 (det går det fort innenriks også), fortolling (120.-) og valuttadiferanse.
Etter dagens kurs, og med en estimert frakt på 1200.-, blir den totale summen for dette komplette oppsettet 7111,41 norske, blanke daler
Som du ser, er det ett 250L kar det her er tatt utgangspunkt i, siden du ikke har plass til å skivse sette inn de ekstra 10cm-ene.
Jeg har ikke regnet med skuffer\ dørfronter i dette, så noen kroner mer går det om du ikke lager dette selv.
Å bytte ut møbel med rammebord, gir fort en besparelse på en liten tusenlapp.
Lysmessig er det også mye mer å velge i, velg mellom T8 eller T5, og antallet rør kan velges\ det kan settes inn flere i ettertid.
Ang butikker, er vel de fleste pålitelige. Det er ett fåtall av butikkene her til lands som ikke er gode.
Prismessig, er det ofte penger å spare på å hande fra utlandet.
Her er ett priseksempel fra danske Cichlide Centret:
Indkøbskurv
Effectakvarie 250 liter i alu. sølv 975,00
T5 Armaturer. 250liter EffectLight. Sølv 1.045,00 (2*39W)
Jäger varmelegeme. 200Watt 139,00
Effectkabinet 250 liter. 2*480mm modul 1.199,00
Eheim 2028 pro2. inkl. org. filtermarterialer 1.625,00
2* Life Glo II neonrør 39w 149,00
Samlet indkøb: DKK 5.281,00
Siden begge MVA-satsene er like, blir det ikke noe tillegg der. Det som kommer i tillegg er frakt på 1000-1500 (det går det fort innenriks også), fortolling (120.-) og valuttadiferanse.
Etter dagens kurs, og med en estimert frakt på 1200.-, blir den totale summen for dette komplette oppsettet 7111,41 norske, blanke daler
Som du ser, er det ett 250L kar det her er tatt utgangspunkt i, siden du ikke har plass til å skivse sette inn de ekstra 10cm-ene.
Jeg har ikke regnet med skuffer\ dørfronter i dette, så noen kroner mer går det om du ikke lager dette selv.
Å bytte ut møbel med rammebord, gir fort en besparelse på en liten tusenlapp.
Postet 29.07.07 kl 12:24
Postet 29.07.07 kl 12:32
Da har jeg vel egentlig bestemt meg; jeg går for et Juwelkar. Mest pga størrelsen.
Har ringt litt runt på butikkene her i Trondheim, og ser det er store prisforskjeller ute og går. En butikk skulle ha 7400,- for komplett kar, med møbel, mens en annen skulle ha 6400,- for den samme pakken.
Er det, ut fra prisen 6400,- , noe mer å hente, tror dere? Tenker evt nettbutikker, men da kommer det vel en god del i frakt i tillegg, og vinninga går opp i spinninga...
Tips, konkrete priser, og what ever, mottas med stor takk
Har ringt litt runt på butikkene her i Trondheim, og ser det er store prisforskjeller ute og går. En butikk skulle ha 7400,- for komplett kar, med møbel, mens en annen skulle ha 6400,- for den samme pakken.
Er det, ut fra prisen 6400,- , noe mer å hente, tror dere? Tenker evt nettbutikker, men da kommer det vel en god del i frakt i tillegg, og vinninga går opp i spinninga...
Tips, konkrete priser, og what ever, mottas med stor takk
Postet 30.07.07 kl 14:59
CarreraEr det, ut fra prisen 6400,- , noe mer å hente, tror dere? Tenker evt nettbutikker, men da kommer det vel en god del i frakt i tillegg, og vinninga går opp i spinninga....
Jeg kjøpte mitt Juwel Rio 300 for 5800,- hos Midtun zoo i Bergen. De skulle i utgangspunktet ha 7490.-, men jeg hadde fått pris et annet sted før jeg gikk til butikken. Da jeg sa hvilken pris jeg hadde fått på det andre stedet, gikk han ned i pris og matchet tilbudet jeg allerede hadde fått.
Det virker som at avansen er ganske stor på slike ting. Uansett så er det jo masse andre ting du må ha som de og får mulighet til å tjene penger på.
Postet 30.07.07 kl 23:29
Syntes prisen 6.400.- er midt på treet. Langt fra noe røverkjøp, men heller ikke flåing.
Det jeg selv syntes er såpass svakt med Juwel, at jeg selv ikke er villig til å legge dette beløpet på bordet, er filtreringen og varmekolben.
Skal en rive dette ut, og erstatte med f.eks en 200W kolbe og en 2028 filter, blir det fort ett dyrt sett...
Om du velger dette karet, bør du i alle fall forsikre deg om at karet er av de nye, som leveres med T5-lys.
Heldigvis er dette ett kar som leveres med standardlengde på T5-røret, og ikke spesialstørrelsen som noen andre kar leveres med (som man er avhengi av å kjøpe Juwel-rør til for ukjent tid)
Det jeg selv syntes er såpass svakt med Juwel, at jeg selv ikke er villig til å legge dette beløpet på bordet, er filtreringen og varmekolben.
Skal en rive dette ut, og erstatte med f.eks en 200W kolbe og en 2028 filter, blir det fort ett dyrt sett...
Om du velger dette karet, bør du i alle fall forsikre deg om at karet er av de nye, som leveres med T5-lys.
Heldigvis er dette ett kar som leveres med standardlengde på T5-røret, og ikke spesialstørrelsen som noen andre kar leveres med (som man er avhengi av å kjøpe Juwel-rør til for ukjent tid)
Postet 30.07.07 kl 23:34
så på en Rio 240 med T-5 som sto utstilt. Armaturen var lik T-8 bortsett fra at den hadde T-5 rørholdere istedet. Ytterdimensjonen på selve rørholderen var mindre enn de andre T-5 holderne jeg har sett. Den satt ganske nærme senterbjelken. Kan ikke si sikkert om de store bresslein måkevingene går klar av sentertbjelken. Juwels reflektorer er mindre. Det satt 105cm 54w T-5 rør i 240 literen.
Postet 30.07.07 kl 23:54
Frank AngellSyntes prisen 6.400.- er midt på treet. Langt fra noe røverkjøp, men heller ikke flåing. Det jeg selv syntes er såpass svakt med Juwel, at jeg selv ikke er villig til å legge dette beløpet på bordet, er filtreringen og varmekolben. Skal en rive dette ut, og erstatte med f.eks en 200W kolbe og en 2028 filter, blir det fort ett dyrt sett... Om du velger dette karet, bør du i alle fall forsikre deg om at karet er av de nye, som leveres med T5-lys. Heldigvis er dette ett kar som leveres med standardlengde på T5-røret, og ikke spesialstørrelsen som noen andre kar leveres med (som man er avhengi av å kjøpe Juwel-rør til for ukjent tid)
Det leveres med en pumpe som yter 1000 liter i timen, og en kolbe på 300 W.
Er ikke dette tilstrekkelig?
Har ikke hatt problemer med dette på 180 literen i hvertfall.
Lysrørene skal jeg spørre om før jeg evt bestiller.
Postet 31.07.07 kl 00:05
kolben er ihvertfall stor nok. Pumpa er vel grei nok, men der er ikke jeg "ekspert", så der får du nok bedre svar.
Bruker selv en FX5 på et 660 L karr(husker ikke hvor mye den drar igjennom i timen, men det er mye) produsenten oppgir at den er stor nok til karr opp til 1500 L-men jeg menner den akurat er passe til 660 L min.
Men så er pumpa det viktigste i et akvarium, så man bør ikke spare på kronene der, men ha et filter som etter produsentens meninger kunnet drevet et karr på det dobbelte av det du har. Så sier produsenten av filteret at det passer 600 L, ja da er det passelig til karret ditt på 300 L(min mening, og egenerfaring da).
Bruker selv en FX5 på et 660 L karr(husker ikke hvor mye den drar igjennom i timen, men det er mye) produsenten oppgir at den er stor nok til karr opp til 1500 L-men jeg menner den akurat er passe til 660 L min.
Men så er pumpa det viktigste i et akvarium, så man bør ikke spare på kronene der, men ha et filter som etter produsentens meninger kunnet drevet et karr på det dobbelte av det du har. Så sier produsenten av filteret at det passer 600 L, ja da er det passelig til karret ditt på 300 L(min mening, og egenerfaring da).
Postet 31.07.07 kl 00:55
Endret: 31.07.07 kl 00:56
CarreraDet leveres med en pumpe som yter 1000 liter i timen, og en kolbe på 300 W. Er ikke dette tilstrekkelig? Har ikke hatt problemer med dette på 180 literen i hvertfall. Lysrørene skal jeg spørre om før jeg evt bestiller.
Det er mer enn liter, og W som spiller en rolle i miljøet
Kolben: Er uten gradering. Dvs at man må drive å prøve & feile for å få rett temp. Har også vært borti en god del storrys der kolben går til *du vet* ganske fort.
Pumpa: At den pumper x antall liter i timen spiller egentlig ikke så stor rolle.
Det er hvor stor biologisk kapasitet ett filter har, som betyr mest.
Om jeg husker svampestørrelsen riktig, er de ca 15*15*4cm.
Med ett oppsett med 2 grove, og 4 fine, vil dette gi en estimert bakterieoverflate på ca 43m2. Dette tilsvarer under en desiliter med ehfisubstrat pro, til utvendige filtre...
Den biologiske kapasiteten er derfor etter min mening\ erfaring, alt for svak.
Filteret jeg selv anbefaler, Eheim 2028, har plass til ca 1300m2 med bakterier...
Du ser forskjellen ?
Postet 01.08.07 kl 09:30
Frank Angell[QUOTE=Carrera] Det er hvor stor biologisk kapasitet ett filter har, som betyr mest. Om jeg husker svampestørrelsen riktig, er de ca 15*15*4cm. Med ett oppsett med 2 grove, og 4 fine, vil dette gi en estimert bakterieoverflate på ca 43m2. Dette tilsvarer under en desiliter med ehfisubstrat pro, til utvendige filtre... Den biologiske kapasiteten er derfor etter min mening\ erfaring, alt for svak. Filteret jeg selv anbefaler, Eheim 2028, har plass til ca 1300m2 med bakterier... Du ser forskjellen ;)?
Hvordan regner man ut det??
Postet 01.08.07 kl 09:39
Høyer'nHvordan regner man ut det??
Er det volumet på svampen du tenker på?
Fin svamp, med 25PPI, har en overflate på ca 10m2 pr liter.
Grov svamp, med 10PPI har en overfalte på ca 4m2, litt varierende etter produsentens evne til å oppgi riktig PPI
Om det er volumet i 2028 du lurer på:
2,8L substrat à 450m2
1,2L mech à ca 40m2
0,2L 10PPI svamp, à 4m2
Postet 01.08.07 kl 10:17