Jevnlig fiskedød. Noen som har en ide om hva som kan være årsaken?
Sønnen min har et akvarium på 150 ltr. (Ligger ikke i min profil). Det har gått siden midten av mai. Problemet er at det jevnlig med ca en til to ukers mellomrom dør en fisk. Vannverdiene målt med tetra dråper viser ingen nitritt, pH 7 og GH 7. Bytter vann ca hver 10 dag. Utvendig pumpe Eheim 2213 og en luftesak som pumper luft gjennom en "musling". Biltema sand i bunnen, noen stein og røtter fra butikk. Noen planter. Hadde en kokosnøtt, men fjernet den da noen tipset om at den kan skille ut noe giftig for fisken. Det har ikke endret noe. Har igjen et par små scalarer, tre SAE`r, en grenmalle, et par sverddrager, to albino pansermaller, og to glassmaller. Hadde et par palettchiklider som fikk yngel og ikke lenge etter døde de med en ukes mellomrom. Fiskene viser ingen tegn til utvendig sykdom, de blir bare asosiale, trekker seg bort og dør. Er det noen som har en ide om hva som kan være problemet her så er jeg veldig takknemlig for tips for jeg skjønner ingenting. Har ikke sånne problemer i mine andre kar.
Postet 29.07.07 kl 18:46
Så lenge det ikke er noe man kan påvise galt med vannverdiene, og ingen ytre tegn på sykdom er repressentert, blir det en stor gjettelek å finne ut årsaken til dødsfallene.
Potensielle grunner kan være:
-Bakterielle infeksjoner i fisken.
-Forgifnininger som ikke lar seg påvise med de dråpetestene du har utført (lite trolig siden det er en fisk av gangen som vandrer)
-Feil i ernæringen.
-Vitaminmangel.
Kan egentlig ikke anbefale annet enn å forsøke med hyppigere vannbytter, omlegging av kostholdet, tilsetting av vitaminer, og hyppig observasjon av fiskenes adferd og utfarging.
PS: Det eneste kokosnøtter avgir til vannet, er positive humusstoffer
Potensielle grunner kan være:
-Bakterielle infeksjoner i fisken.
-Forgifnininger som ikke lar seg påvise med de dråpetestene du har utført (lite trolig siden det er en fisk av gangen som vandrer)
-Feil i ernæringen.
-Vitaminmangel.
Kan egentlig ikke anbefale annet enn å forsøke med hyppigere vannbytter, omlegging av kostholdet, tilsetting av vitaminer, og hyppig observasjon av fiskenes adferd og utfarging.
PS: Det eneste kokosnøtter avgir til vannet, er positive humusstoffer
Postet 29.07.07 kl 19:25
Postet 29.07.07 kl 19:26
NO 3? Er det også en dråpetest? Hva forteller den meg? Jeg bytter ca 50 liter hver gang. Har også prøvd hyppigere vannskift over flere uker uten resultat. Veksler på med Tetra bits complete, tetra min og tetra vegetable pluss malletabletter. Pluss røde mygglarver i ny og ne. Det er så trist for det er bare sønnen min sine fisker som dør, og det er hardt for en 11 åring, og mamman som ikke klarer å fikse det.
Postet 29.07.07 kl 19:37
No3, eller nitrat, er ett sluttprodukt av den biologiske nedbrytingen i filter\ bunnlag.
Dette er ett avfallsstoff som er litt giftig. Verdien bør derfor aldri over tid ligge på over 50mg\L. Selv har jeg målt denne til langt over dette, uten at dette har påvirket annet en vekst hos både fisk og planter (No3 er en vekstdemper av dimensjoner).
Planter forbruker ved gode forhold noe No3, men om tilførselen av biologisk materiale (fôr, avføring, planterester etc) er større enn det som forbrukes av plantene\ fjernes ved vannbytte, vil dette hope seg opp i store mengder. Redusert fôring, og hyppigere vannbytter, er da tingen.
Det finnes forøvrig remedier\ filtermasser som skal forbruke No3, men dette koster etter min mening mer enn det smaker
Vann er meget billig, og meget bra, så det er det mine fisk serveres
Dette er ett avfallsstoff som er litt giftig. Verdien bør derfor aldri over tid ligge på over 50mg\L. Selv har jeg målt denne til langt over dette, uten at dette har påvirket annet en vekst hos både fisk og planter (No3 er en vekstdemper av dimensjoner).
Planter forbruker ved gode forhold noe No3, men om tilførselen av biologisk materiale (fôr, avføring, planterester etc) er større enn det som forbrukes av plantene\ fjernes ved vannbytte, vil dette hope seg opp i store mengder. Redusert fôring, og hyppigere vannbytter, er da tingen.
Det finnes forøvrig remedier\ filtermasser som skal forbruke No3, men dette koster etter min mening mer enn det smaker
Vann er meget billig, og meget bra, så det er det mine fisk serveres
Postet 29.07.07 kl 19:47
Postet 29.07.07 kl 19:50
LNNAkvariet ser sunt ut med god plantevekst. Det er jo NO2 jeg har målt, hva er egentlig forskjellen på disse?
Forskjellen er at No2 er nest siste ledd i nedbrytingen. Dette er ett bioprodukt bakteriekulturen bryter helt ned, til No3.
Det er også stor forskjell i giftigheten av disse to forbindelsene.
No3 er ikke noe en ser på karet om er høyt repressentert eller ikke.
Postet 29.07.07 kl 20:19