Fisk uten feriepass
Det var med spenning at jeg var innom jobben i dag, for å ta en titt på de tre akvariene jeg har der.
Det var 2 1\2 uker siden jeg sist var inne der for å fore og skifte vann, og jeg var svert spent på hvordan tilstanden var etter så lang tid.
Men da jeg låser meg inn på pauserommet, var det med stor glede. Alle levde, og fiskene så energiske og fine ut. Det var nesten ikke alger, og plantene så fargerike og levende ut. Til og med en tue med javabregner, hadde vokst og blitt fine. Dette er ellers en plante som jeg har hatt store problemer med å få til.
Da jeg reiste på ferie, slo jeg av co2,en, og det er ikke blitt foret eller skiftet vann i perioden jeg var borte, og en del av belysningen har vert avslått.
Jeg hadde ikke skrapet alger i noen uker før jeg tok ferie, og alle akvariene var godt etablerte.
Det var kun i 160 literen det hadde skjedd en liten skade. Eplesneglene hadde tydeligvis gått tom for alger, for den fine plenen med Pogostemon helferi og Utricularia graminifolia var kraftig minimert(siste bilde). Men alle fiskene var sunne og friske i alle fall, og det er jo det viktigste.
Det var 2 1\2 uker siden jeg sist var inne der for å fore og skifte vann, og jeg var svert spent på hvordan tilstanden var etter så lang tid.
Men da jeg låser meg inn på pauserommet, var det med stor glede. Alle levde, og fiskene så energiske og fine ut. Det var nesten ikke alger, og plantene så fargerike og levende ut. Til og med en tue med javabregner, hadde vokst og blitt fine. Dette er ellers en plante som jeg har hatt store problemer med å få til.
Da jeg reiste på ferie, slo jeg av co2,en, og det er ikke blitt foret eller skiftet vann i perioden jeg var borte, og en del av belysningen har vert avslått.
Jeg hadde ikke skrapet alger i noen uker før jeg tok ferie, og alle akvariene var godt etablerte.
Det var kun i 160 literen det hadde skjedd en liten skade. Eplesneglene hadde tydeligvis gått tom for alger, for den fine plenen med Pogostemon helferi og Utricularia graminifolia var kraftig minimert(siste bilde). Men alle fiskene var sunne og friske i alle fall, og det er jo det viktigste.
Postet 29.07.07 kl 23:05
Postet 31.07.07 kl 07:14
Postet 31.07.07 kl 07:18
Postet 31.07.07 kl 10:04
Postet 31.07.07 kl 11:02
blackmollySå fint at fisken klarte seg. Er det tetra du har? Hva slags tetra?
Det er stort sett kardinaltetra, men her er også noen få neontetra, som jeg ikke får tak i.
Tore KjevigJa der ser en, det er ikke så mye jobb med akvarie (når karet er godt innkjørt). Tror mange av oss steller akvariene i hel?!?
Ja eller i alle fall forer mange det i hel, eller putter hysterisk mange fisker inn på liten plass.
Jeg synes også at ferie\wekendfor er en uting, som bidrar til mye elendighet for mange ferierende akvarister.
Hvor lenge man kan ha et kar stående uten stell, kommer litt an på hvilke fisker man har også.
Noen trenger omhyggelig overvåking av vannkvaliteten, og regelmessig og korekt foring.
De som jeg har i dette karet, er skalare, tetra og sae, og de ser flotte ut etter ferien.
Postet 31.07.07 kl 11:47
Postet 01.08.07 kl 09:35
De greier seg fint en liten stund i ferien ja.
Men fiskene kunne ikke ha gått stort lenger uten mat, om de ikke skulle svekkes, og når man forer, må man skifte vann, ellers blir det algesmøje neste.
Plantene, spesielt de med rødfarge, var nok også på randen til å begynne å strekke seg i høyden, og miste fargen. Så skikkelig lys måtte settes på, ellers ville karet fort begynne å se stygt ut.
Når plantene først begynner å tape seg, er det vanskelig å snu den tendensen.
Men fiskene kunne ikke ha gått stort lenger uten mat, om de ikke skulle svekkes, og når man forer, må man skifte vann, ellers blir det algesmøje neste.
Plantene, spesielt de med rødfarge, var nok også på randen til å begynne å strekke seg i høyden, og miste fargen. Så skikkelig lys måtte settes på, ellers ville karet fort begynne å se stygt ut.
Når plantene først begynner å tape seg, er det vanskelig å snu den tendensen.
Postet 01.08.07 kl 09:54
Endret: 01.08.07 kl 09:55