Sand + sandsnegler

Har tenkt å skaffe meg diskus og har vurdert å kjøpe biltema sand. Men har hørt at du må ha varmekabler i ellers danner det seg gasser i sanden. Er det eneste løsningen og får man ev kjøpt det ferdig til akvarium?
Varmekabler finnes i mange størrelser til akvariet. Noen drives med 230V, noen få er omformet til tryggere 24V (punkterer den mens du jobber i karet, slipper du den spenningen i hverdagen).

Myten om gasslommer i sand er nok en tanke overdrevet. Det skal ganske spesielle forhold til for å skape skadelige mengder gass.
I tillegg, er det meget begrenset hvor mye av gassen som transporteres til vannet når lomma løsner og stiger.
Sandsnegler er ett biologisk alternativ til varmekabler. Ulempen, er at det blir fort svært mange av disse...
På den andre siden, er det en billig investering, som ikke har driftskostnader
Anbefaler du helst sandsnagler da?
Skal biltema sanden kokes før den has i karet?
Takker for svar
Man trenger aldri å koke ny sand. Det er bortkasta penger, tid, energi osv.
Sanden er så og si støvfri i tillegg, så den er bare å ha rett i karet.

Valget mellom sandsnegler og varmekabler, kommer litt ann på hva en selv vil legge i karet av penger, og om en syntes en voksende bestand av snegler er en plage.
Mange hater sandsnegler som pesten. Andre bryr seg ikke om at det plutselig er mange hundre snegler som kommer frem (mest på kveldstid)
Har selv kar med varmekabler, og kar med snegler. Merker ikke noe forskjell i hardheten på bunnlaget her.

Det som er en tydelig forskjell, er planteveksten, og til en vis grad den biologiske belastningen karet tåler. Dette fordi varmekablene hele tiden får oksygenrikt vann til å sirkulere i bunnlaget, og bunnlaget blir da en del av filtreringssystemet
Frank Angell
Man trenger aldri å koke ny sand. Det er bortkasta penger, tid, energi osv. Sanden er så og si støvfri i tillegg, så den er bare å ha rett i karet.

Trenger man ikke å skylle den engang?
Malin.P
Trenger man ikke å skylle den engang? :D
Nope Er natursand, ikke knusesand, og da er det minimalt med knusepartikler som vil støve til vannet
Nei man trenger ikke koke eller skylde sand man skal ha i karret-selvfølgelig får man ut "litt"dritt fra sanden ved sklling, men bare bortkastet energi. Filteret vil ta den "dritten" som kommer av den nye sanden.
Har selv biltema sand i diskus karret mitt på 660 L, og mange tusen sandsneiler, men ser skjelden en sandsneile før rett før lyset slår seg av(akurat som de har timer inni seg.
Så har du tykk nok sandbunn så ser du så og si aldri sandsneilene(det er ihvertfall min erfaring. Har ca. mellom 6-12 cm sand i bunnen.
Vokser plantene bedre med varmekabler da kanskje?
Sandsnegler lufter jo sanden mens de graver, så jeg ville gått for sandsnegler... Har noen i en 63liter, men aner ikke om de er der lengere... Trur faktisk ikke jeg klarer å ha sandsnegler jeg!=p har funnet 2 tomme skall, så jeg er ikke enig i at det er noe pest med de sneglene!=p Men de er bra for plantene!
oki, takk for svar. Satser på snegler da.
Men hvor mange bør jeg starte med i en 260 liter. Skal starte opp et etter sommerferien
lurer også på hvilken kornstørrelse jeg bør ha. Biltema hadde blåsesand 0,2-1mm og 0,1-0,07mm
Korn størrelsen på biltemasanden blir mest smak og behag(jeghar den groveste). Og jeg begynte med 100 stk sandsneiler for ca.1 1/2 år siden, i et karr(660L). Nå har jeg mange tusen sneiler i mange karr. Trenger bare 1 stk sandsneile til formering, så får du tak i mellom 10-100 stk så kast di oppi karret.(jo flere jo bedre er min erfaring med sandsneiler).
Bør/kan jeg putte oppi noen sandsnegler nå?
Vi startet opp et kar med 240 liter for noen få dager siden. Svart sand i bunnen. Bør/kan vi putte oppi noen snegler allerede nå, eller bør vi vente til karet er ferdig "innkjørt"?

Tenker at de vil være med å stabilisere vannverdiene/bakteriekulturen våre på en god måte, men det er kanskje feil???
Sandsnegler tåler det meste, og kan puttes rett i karet.

Selv anser jeg disse som like hardføre som kakerlakker. Litt like på flere måter er de også
Jeg var innom Strømmen zoo forrige helg, og han ville jeg skulle vente litt Så da gjorde jeg det jeg. Men når karet var klart kunne jeg bare komme innom så skulle jeg FÅ noen - det er god service.
Hvilke sandsnegler kan jeg ha i et ciklidekar med hardt vann. Skal ha biltema sand.
Tenkte på malaysisk sandsnagle men de skulle ikke ha større hardhet enn 8,0 dh
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap