Håving/fanging av fisk i butikker

Jeg synes det er trist å se på når jeg kjøper fisk, og betjeninga i butikken jager fisken rundt med håven med voldsomme kjappe bevegelser, presser fisken ned i grusen og stresser de andre fiskene i karet maks med vispinga. Dette øker definitivt ikke sjansene for at fisken overlever de første døgna i et nytt hjem. For å fange inn stimfisk funker rask-metoden, men skal man ha en bestemt fisk eller fange inn fisk som er flinke å gjemme seg finnes det bedre og lettere metoder.

Skal jeg kjøpe mange fisk, spør jeg som regel om å få fange dem selv. Jeg har funnet ut at den enkleste måten å fange en fisk på er å føre håven med rolige, bestemte bevegelser og få fisken opp i et hjørne, deretter kakke på glasset eller veive litt med hånda slik at den siger rolig inn i håven. For raske eller vanskelig fisk bruker jeg en liten håv til å lede dem med og en stor til å fange dem i.

Var ei som skulle fange noen kuhliiål til meg i går, og da hun omtrent snudde opp-ned på karet i jakta etter den siste, ba jeg henne gjøre som jeg beskrev ovenfor. Fisken lå i håven på fem sekunder.

Jeg jobber i dyrebutikk, og jeg gjør IKKE sånn. Pleier som regel å føre den bort fra de andre, som du sa, og knipse på glasset sånn at den svømmer inn i håven. Hvis det er en algespiser, så bruker jeg tre håver. To setter jeg ved siden av hverandre midt i karet sånn at fisken ikke får sjansen til å rømme til den andre siden. Så bruker jeg den tredje håven til å føre fisken inn i de andre håvene.

Den siste metoden fungerer alltid like effektivt. Dessuten så får jeg så dårlig samvittighet når jeg uheldigvis greier å klemme en fisk på glasset. Det går uansett MYE fortere hvis man tar det rolig. Greide faktisk å fange 3 praktbotiaer i samme håv på første forsøk i går. Hehe.
Glimrende! Sånn skal det være!
hehe duckwood, er det du som jobber på storsenteret?
Ang. fanging av fisk: Jeg skulle selge fire ciklideunger (hjemme). Den første gikk greit i hoven, men de andre lærte fort, fant jeg ut. Brukte alle triks dere har nevnt her pluss noen til, men de lot seg ikke lure to ganger. Det var tydelig. Det endte med at jeg måtte ta ut både steinrøys, rot og plante før jeg endelig hadde dem i boks. Dårlig timesbetaling det der Brukte nok to-tre timer.
Shiramor
Ang. fanging av fisk: Jeg skulle selge fire ciklideunger. Den første gikk greit i hoven, men de andre lærte fort, fant jeg ut. Brukte alle triks dere har nevnt her pluss noen til, men de lot seg ikke lure to ganger. Det var tydelig. Det endte med at jeg måtte ta ut både steinrøys, rot og plante før jeg endelig hadde dem i boks. Dårlig timesbetaling det der :-) Brukte nok to-tre timer.

Da er det lurt å skru av lyset og ta en pause på ca et kvarter eller halvtime... Skal som oftest ikke mer til for at stresset skal forsvinne...
Selvfølgelig er det en umulighet å gjøre slikt i en dyrebutikk... Men hjemme, går det an
Inaktiv bruker
jeg har jobbet i akvariebutikk. Jeg hvet at mange gjør sånn ja.
Man bruker som oftest for små hover
er helt enig med at betjening på dyrebutikker stresser fisken å messer opp alt som er i karet , jeg var i dyrebutikken å skulle kjøpe noe fisk , ikke barre brukte de som skulle fange fisken minst 15 min på å få tak i fisken (det er jo ikke det verste) men hu tok ut allt av inhold i karet (plantene , steinene, røttene)
etter mye kommling å fjas fikk hunn tak i fisken og da var fisken såsi matt i fargene å redd . den var så shookedupp at når jeg fikk den i karet hjemme så såg jeg den ikke før ca 2 -3 dager senere :S

men hvist jeg gir dem råd om at de ikke må har så brå jagebevegelser så ser de barre på meg som om jeg er dum . hehe

det er ikke helt coolt
Ja det er ikke kuult vis noen kommer og forteler deg hvordan du bør/skal gjøre jobben din. Har hatt noen sånne sjefer/tittere opp igjennom min yrkeskarriere.
Så det blir vel omtrent det samme som å begynne å "kritisere"fangst metoden i en butikk. Eneste vi som akvarister kan gjøre er å handle i en annen butikk. Er veldig skjelden jeg handler i "ukjente"butikker, og hadde ihvertfall ikke orket å lagt i gjen penger i en dyrebutikk som jeg mener behandler/fanger fiskene dårlig. Er store muligheter til åfå med seg noen"hvit"prikker på kjøpet da.
Så finn din faste fiske dealer, som du er fornøyd med. De fleste butikker får tak i akurat de same fiske artene.
Tilfeldig bekjentskap
© Haakon Haagensen
Reklame for plussmedlemskap