Hørt i butikken....

To personer kommer inn i en dyrebutikk.
Den ene er tydelig på shopping, og den andre er med som "ekspert" og moralsk støtte (familiemedlem).

Pers. 1:
- Jeg skulle gjerne hatt en bolle og et par gullfisk!
Selger:
- Vi har kun denne ene store bollen, og anbefaler definitivt ikke at man putter gullfisk oppi.
Pers 1(Skuffet):
- Har dere ikke noen andre boller? Noen mindre? Og hvorfor kan jeg ikke ha gullfisk oppi?
Selger:
- Vannoverflaten blir liten, filtreringa vanskelig og svømmeplassen altfor liten til en gullfisk.
Pers. 1:
- Ja, men jeg kan ta en liten gullfisk da!
Selger:
- Små fisker blir store de også! Og fortere enn man aner. En gullfisk kan med riktig stell bli større enn selve bollen...
Pers 2 (bryter inn):
- Jeg har to gullfisk i en bolle - de er slett ikke så store som du sier!
Selger:
- Men det blir de nok - dersom de da ikke dør på grunn av feil forhold allerede mens de er små....
Pers 2:
- Jeg har hatt dem der i flere år - de trives da virkelig! Og de er ikke mer enn såå store *(viser 5-6 cm med fingrene) De får mat og oksygentabletter og slikt. *rister på hodet over teit selger*

[...]

Hva skal selgeren gjøre da?
Si til de to kundene at det den ene driver med er dyremishandling? La kunden kjøpe bolle og fisk? Nekte dem å handle?

Håper på en liten debatt om dette
Selger må faktisk selge til kunden, det mener faktisk jeg.
Fordi om jeg "hater" fiskeboller"med gullfisker i(værste fisken man kan ha i en bolle spørru meg).
Men seff selger kunne faktisk nektet å selge dem noe som helst, men da ville selgeren bare tape penger, fordi de ville bare ha valgt en annen butikk-så jeg mener dessverre at det beste selgeren kunne gjøre har han gjordt-og det er å innformere om div.ang. fisk og/eller boller, og selge ivei. Så lenge det ikke er forbudt å ha fisker/levende vesener i en liten bolle, så må vi faktisk akseptere at enkelte mennesker mener de gir fisken et godt liv i en fiske"bolle".
Liz H
[I]Hva skal selgeren gjøre da? Si til de to kundene at det den ene driver med er dyremishandling? La kunden kjøpe bolle og fisk? Nekte dem å handle?[/I] Håper på en liten debatt om dette :)

Selge dem bollen og henvise dem til butikken for å kjøpe en pose chips å ha oppi, og si at de får komme tilbake når de vil ha et akvarium?

Nei sånn seriøst så mener jeg at man må prøve så godt man kan, etter det får kunden være så dum de vil, og da må man bare selge til dem det de vil ha. Problemet med den historien din er at det er ingen plass noen forklarer kunden skikkelig hva som er problemet her. Derfor høres bare han/hun i butikken ut som den fjompen på Elkjøp som ikke vil selge deg DEN Tven, men den andre han har bedre fortjeneste på, enten den er dyrere eller billigere. Spør du han om noe så svarer han masse fint uten å vite. Det kan være folk får en sånn følelse i dyrebutikk også. Liten overflate. Jasså... hva så? :P

Det tar nok minst 2-3 minutt å forklare hele leksa på en skikkelig måte.
lol
selle, tjene penger, men gi han en skikkelig leksjon i hvorofr han egentlig ikke vil selge..
Dilemma det der. Jeg har selv jobbet i zoobutikk og flere ganger vert stilt i den situasjonen. Man forsøker å gi en god forklaring på hvorfor gullfisk og bolle ikke hører sammen. Noen forstår og gir seg på tanken om bolle. Andre vil, som i denne situasjonen, ikke gi seg. Da har man valget om man skal sende noen gullfisker i døden, eller tape salget. For det som er garantert er at kunden vil gå til neste butikk. Selv solgte jeg, når jeg viste jeg hadde gitt riktig info til kunden. Noen kunder blir faktisk sint på deg om de ikke får det som de vil.

En gang solgte vi et 720l akvarie til en bedrift. Sjefen der ville ha malawi. To dager etter oppstart kom han og skulle ha fisk. Han hadde fått utskrevet fyldig info om hvordan gå frem. Jeg hadde pratet mye med han angående innkjøringsfase av akvariet og slike ting. Likevel var mannen bestemt på å ha fisk, siden han hadde kjøpt x antall liter nitrivec (et produkt han hadde 110% troen på, selv etter advarsler). Han gikk derfra med 2 kasser malawi og hadde lettet visaen til bedriften for 5000. Et par dager etter var han der igjen med vann på glass. Nitrittesten var i farge husholdningssaft. Nå ble han sinna siden han hadde bøttet på med nitrivec. Likevel skulle han ha mer fisk, og tok med seg 5-6 xxl scalarer (igjen fikk han fyldig info om hva som kom til å skje). Han mente ph og sånt ikke var så nøye, og at fiskene ville tilpasse seg. Dette gikk selvfølgelig ikke, og tror til slutt at de la ned akvariet sitt. Like greit.

Heldigvis er mesteparten av kundene en treffer interessert i å lære om de er nybegynnere. Men det er unntak, og det er da man må velge om man skal nekte, eller selge. Det er tross alt penger i kassen som gjør at det finnes butikker vi kan handle fisk i.

Nå skal ikke alle selgere fritas. Det finnes desverre alt for mange som selger deg alt om du ikke er litt våken. En butikk her i nærområdet selger med fisk og planter til nye akvarier. Ofte mye fisk. Dermed er også salget av medisiner sikkret. Sansynligvis en helt bevist taktikk for å tjene mer penger, ikke hjelpe nybegynnere i gang med akvariehobbyen.
"Ok. da tar jeg 10 guppyer, men tror du jeg kan ha ett par småørreter oppi der også?"
Ekspeditøren: "Går sikkert helt fint det, men tror ikke vi har igjen ørretter nå men får inn igjen på torsdag"

Dette er faktisk svaret jeg fikk i en sjappe i Åsane.
Å gå i en butikk på sommeren der en 16 år gammel vikar har overtatt sjappa har nok forårsaket mange skuffelser i de tusen hjem vil jeg tro. Det er utrolig dårlig opplæring hos mange.
så derfor er det en stor glede å høre at noen er så "tøffe" at de nekter å selge når det går imot deres lærdom og viten.
Inaktiv bruker
Be han kjøpe en av capellens kjeledyrbøker der det stå om akvariet og allt du må gjør, fikk en selv før jeg fikk akvariet mitt og der sto det en liste om ka man må gjøre hver dag, hver uke, hver måned, hvert kvartal (hver 3. måned), hvert halvår og ved behov, det står og førstehjelp ved problemer i akvariet, alger og bekjempelse av dem og de vanligste fiskesykdommene
det største problemet når jeg har hvert i dyrebutikker er at selger ikke informerer i det heletatt eller feil informerer... har sett en selger selge både paron haier og black ghost til kunder som tilsynelatene har mindre peiling og små akvarier. og hadde ikke jeg hvert med en kamerat opp i den butikken når han skulle handle, hadde han endet opp med en paron hai i et 54l kar sammen med guppyer :S
Det var om mandagen;

Kunden; Hei, jeg vil gjerne ha et lite akvarium på 19 liter, har dere det?
Ansatt; Jada, bli med bort her så skal vi se om vi finner noe til deg. ( ansatte finner fram et kar)
Kunden; Ja, det var fint.
Ansatt; Skal det være noe mer?
Kunden: Ja, jeg er helt ny med akvarium. Så jeg trenger alt sammen.
Ansatt: Det skal vi fikse ( finner fram masse kjemikaler og div)
Kunden; så vil jeg ha en fisk,( han titta på en oscar) og spør passer denne?
Ansatt: Den passer helt fint, den blir ikke større ( de var ca 6-7 cm)

DA, måtte jeg bryte inn!
jeg forklarte han om hvordan den fisken ble, osv. Sa til han ansatte at han ikke skal lure folk sånn. Kunden gikk, og kjøpte ingenting mens jeg ble stående å forklare.

Er det mulig sier jeg bare!
Malawi er best
Er det mulig sier jeg bare!

Sånne ekstremtilfeller burde ikke være mulig...
Det burde ha vært klistret en lapp på karet.. OBS: Kun til svære kar...

Ps: Tallrekken på signaturen din minner om LOST-koden hihihi ;D
Greit nok skal butikken selge, men det får være grenser. Salg der man vet det ender med dyremishandling bør unngås, selv om det fører til noen kroner mindre i kassa ved dagens slutt.

Selv har jeg faktisk boikottet butikker der det har vært mye slik salgsteknikk. Hva taper butikken(e) på at seriøse akvarister heller handler over gata? Det tenker de færreste på. De langsiktige tankene er ofte helt ute av huet på enkelte.

Og for den del: om det kommer en gjeng med tennåringer inn i butikken for å kjøpe kuler til luftgeværet, mens de snakker om at naboens katt skal få unngjelde; hvor mange selgere ville da nektet salget av kulene? Trolig alle.
Snur en dette til dette tilfellet her, der en så liten bolle som mulig ønskes, til en art som blir så stor som mulig, ender en faktsik opp med planlagt dyremisshandling i begge tilfellene.

Må si at jeg er glad for selgers motvilje mot å selge i samtalen Liz gjengir.
Det er slik en selger skal fremstå
Desverre ser jeg det motsatte alt for ofte, og har mer enn en gang brutt inn i samtaler jeg ikke har noe med.
Når man kjøper planter på gartneriet så følger det gjerne med lapper med kort info som: Bilde, navn (+ latinsk), høyde, egnede vekstforhold osv.
Veldig greit å ha. Hva med å dele ut lignende lapper til fiskekjøpere som vil ha? Og da kan kanskje selger spare seg for endel forklaringer og argumentasjoner. Bare pek og si: "Se selv. Det står her at den blir 45cm, trenger pH 7 og et kar på min. 500 liter".
Og kjøper har fått en huskelapp som kan brukes til å lete opp mer info på internett osv.
vel, noe dyrebutikkene kunne gjort var jo å slutte å ta inn disse fiske-bollene. Da MÅ de jo ikke selge dem til kjøper.

Jeg mener, passe teit å ha utstyr til salgs i butikken om man nekter å selge det til kunden.....
Frank Angell
Desverre ser jeg det motsatte alt for ofte, og har mer enn en gang brutt inn i samtaler jeg ikke har noe med.
Det er du ikke alene om Frank.
Jeg er glad for å se at denne tråden har vokst mens jeg har vært opptatt med annet i dag Synes det er viktig at vi debatterer slike ting også. Det finnes teite, sleipe , dumme og påståelige selgere - og det finnes tilsvarende eksemplarer av kunder...

I eksempelet jeg startet tråden med er "problemet" at uansett hva butikken gjør, så blir det feil (damned if you do and damned if you don't.) Fra kundens synspunkt var det selger som her var uvitende og kom med feilinformasjon - "ekspertfølget" som var med på handleturen hadde jo tross alt flere års erfaring med gullfisk i bolle.....

Synes det er viktig at vi akvarioter bryter inn når vi overhører ting som kan bli en potensiell katastrofe, men samtidig er det en skjør balanse, for det er ikke bra å virke belærende heller.... Tvert imot kan det virke mot sin hensikt.

Oppi her ble det nevnt et eksempel om en oscar. Jeg synes det var på sin plass å bryte inn og si ifra at dette definitivt ikke var en fisk som passet - men å uttrykke at butikken bevisst lurer kunden, ja det er etter min mening å tråkke over en grense vi bør passe oss for! Jeg tror sannsynligheten for at selgeren faktisk ikke visste bedre, er ganske stor. Dessverre. Man burde jo vite bedre i en slik stilling. Eller i det minste tørre og si "jeg vet ikke" .... Dessverre er ikke vrkeligheten alltid sånn...
Anbefale heldekkende topp, kampfisk og varmekolbe, selvfølgelig.

"Du kan godt gjøre det, hvis du liker å bruke penger..." som min forgjenger i jobben (som jeg nettop tok over) sa til meg når jeg ville kjøpe fisk etter en dag med akvarium.
Selv kommer jeg nok til å fraråde folk å ha gullfisk i boller, men jeg gidder ikke å krangle med noen. Null salg - null fisk (eller kattesand, for dne del) til alle andre. Desverre.
Liz H
Oppi her ble det nevnt et eksempel om en oscar. Jeg synes det var på sin plass å bryte inn og si ifra at dette definitivt ikke var en fisk som passet - men å uttrykke at butikken bevisst lurer kunden, ja det er etter min mening å tråkke over en grense vi bør passe oss for! Jeg tror sannsynligheten for at selgeren faktisk ikke visste bedre, er ganske stor. Dessverre. :( Man burde jo vite bedre i en slik stilling. Eller i det minste tørre og si "jeg vet ikke" .... Dessverre er ikke vrkeligheten alltid sånn...
Liz; Det værste er at han er dyktig med sine kunnskaper, jeg kjenner han godt. Han driver med discus oppdrett hjemme.
Malawi er best
[QUOTE=Liz H] Oppi her ble det nevnt et eksempel om en oscar. Jeg synes det var på sin plass å bryte inn og si ifra at dette definitivt ikke var en fisk som passet - men å uttrykke at butikken bevisst lurer kunden, ja det er etter min mening å tråkke over en grense vi bør passe oss for! Jeg tror sannsynligheten for at selgeren faktisk ikke visste bedre, er ganske stor. Dessverre. :( Man burde jo vite bedre i en slik stilling. Eller i det minste tørre og si "jeg vet ikke" .... Dessverre er ikke vrkeligheten alltid sånn...
Liz; Det værste er at han er dyktig med sine kunnskaper, jeg kjenner han godt. Han driver med discus oppdrett hjemme.

Auda! :o Ja da var utsagnet helt klart på sin plass!
HAHAHAHAHA!!!!!

Min bror er blitt littt giret på og begynne med akvarie han også nå... men han kødder seg alltid til go begynne med når han komme rinn i en butikk (ikke spør hvorfor, men han er bare sånn)

men men...

han spurte så fint i butikken hva det største akvariet var (som dei hadde) hvor mye, og om det var plass til havmus i det...

Joda... her er det største vi har (husker ikke helt hvor mangen liter, men det var STORT)

oki, sier min bror, hvor mangen havmus kan jeg ha der da??
hmm... mellom 8 og 10 svarer expiditøren...
vell.. skal tenke på det sa min bror, og gikk for godt....

øøhh... Snakker om og vere totalt korka i hodet.. dette var en voksen dame....

(om du ikke vet hva en havmus er, så bruk google)

Jeg var i Töcksfors i sommer, og på kjøpesenteret der er det en norskdrevet zoobutikk. Da jeg var der og kikket, kom en mann med to unger spradende inn og forkynte at han skulle ha en gullfiskbolle og så en OSCAR (svær ciklide!). Jeg stivnet der jeg sto ved en reol og kikket, og med ørene på stilk ventet jeg på svaret fra han som jobbet der.

Og gudskjelov, en ansatt med vett! Han sa rett og slett at det går ikke. Du kan ikke ha Oscar i en bolle. Han sa videre at "utvalget er svært begrenset mht fisk i bolle". Mannen pekte på scalarene i en tank. "Noen av disse da?"
Den ansatte, en mann, sa "Ikke de heller. Som sagt, utvalget er svært begrenset, faktisk så begrenset at du bare har ET valg; gullfisk".

Mannen ble da en smule opprørt, og kunne fortelle at en venn av dem hadde en gullfiskbolle med en Oscar-ciklide i. Og "den levde"!

Da blir jeg skikkelig sint inni meg. "Levde"? Er det den holdningen om dyrehold en mann vil videreføre til sine barn?? Lever det, så er det greit. Hvordan dyr og fisk har det mht trivsel og gode forhold driter vi i !

Heldigvis, heldigvis, sto den mannlige ansatte på sitt, og sa i fra. Ingen Oscar og ingen scalarer i en gullfiskbolle! Diskusjonen fortsatte, og kunden bablet i vei om den Oscar-cikliden noen han kjente hadde i bolle, og den hadde jo ikke dødd! (enda)

Jeg måtte gå da, for venner, mann og barn stod utenfor butikken og ventet på meg.

Bare kort tid senere inne i handlegaten på kjøpesenteret passerte jeg samme mannen som var kunde i zoobutikken, sammen med de to barna hans. De hadde ingen handleposer fra zoobutikken med seg

Det gledet meg stort! Hipp hurra for dyrebutikken i Töcksfors som viser ansvar overfor dyrene de selger!

I tillegg hadde denne zoobutikken faktisk et skilt på døren til rommet med fugler, kaniner og marsvin. Der stod det at kjæledyr ikke selges til barn eller tenåringer uten i følge med sine foreldre!

Skikkelig bra gjort av den dyrebutikken. Jeg fikk ny respekt!
Tilfeldig bekjentskap
© Jan Bukkems
Reklame for plussmedlemskap