Forskjellige ting jeg lurer på ang 400l

Kjenner det er mye jeg trenger å få greie på, så starter en tråd hvor jeg etterhvert stiller div spørsmål ang karet.

Det første jeg tenker på er: karet må i starten gå med innv pumpe, men det skal etterhvert inn en utv. Har abolutt ingen erfaring med utv pumpe og aner ikke hva jeg snakker om Hvor langt fra veggen må karet stå for å montere dette i etterkant? Ser ikke for meg at det skal ta noe plass, men del vil være voldsomt irriterende om det mangler et par cm for å få det til.
Jeg har alt fra 5cm til 7-8cm klarting bak karene, enten det er med inn eller utvendige pumper. Greit å ha litt plass når kabler skal trekkes ned og inn i skapet, samt på kar med plast-armatur, trenger dette noe plass når det skal vippes opp
Ok, takk. Det blir jo automatisk litt plass til ledninger ol. Bare greit å finne ut at jeg ikke trenger ekstra plass før alt er oppe og går
Vet ikke om moderator kan endre tittelen på tråden? Karet er ikke 450l liter, men 400.... (se min tråd)

Har silikonert isoporplate i bunnen som nå står med vekt på. Hvor lenge bør denne stå før jeg kan begynne å ha vann i karet?
Etter min erfaring med silikon(lager div malle huler) så fungerer det fint å ha silikonen i vann etter 2-3 dager, det fungerer fint her. Kanskje man bør vente lengre men tror ikke det, sikkert flere som har erfaringer om silikon og vann her inne, så det kommer nok flere svar, ihvertfall vis mitt er helt på "jordet".
Ok, prøvde å søke litt, og 2-3 dager var generelt svaret, men....
Ifølge svar nr 8 her, tar jeg sjangsen på å begynne å fylle vann i morgen, hvis ikke jeg blir sterkt frarådet......
De jeg kjøpte karet av var veldig opptatt av å bevare bakteriekulturen i pumpen, og jeg oppfattet dem som passe erfarne. Mine svamper ble igjen hjemme og surret og gikk i murerbaljen, og hun skulle la den andre pumpen gå til vi hentet karet.

Vi dro førs dit og leverte 160l, for deretter å skulle gjøre endel ærender, og så 2 timer hjem. Ved ankomst hadde hun allerede puttet svampene i en tett pose slik at de ikke skulle tørke. Aner ikke hvor lenge hun hadde hatt dem der, og det var enda 4 timer til vi var hjemme.... Sukk, hun hadde tømt karet, og jeg gav opp. Heiv svampene da jeg kom hjem.

Saken er: mine svamper er vant til det ant fisk som skal i karet, men jeg må jo nå kjøre inn den andre pumpen. Bør jeg kjøre med feks halvfullt kar de første ukene, eller går det greit å fylle det helt opp?
Tittel korrigert

Ang silicon og heding; denne herder med 2-3mm i døgnet, ved normal temp\ fukt.
Så snart siliconet har "satt seg", kan en utsette dette for vann om en ønsker. Akvariesilicon fortsetter å herde under vann, og det er derfor ikke noe problem.
Eneste en bør være obs på, er utskillelsen av eddikksyre. Denne trekker naturlig nok Ph noe ned.

Siden du har svamper selv, med tilstrekkelig bakterieflora, er det bare å sparke igang karet Men spark forsiktig

PS: Svampene du kastet, var en bommert. Sålenge svampene holdes fuktige i en lukket pose, vil en stor del av bakteriene overleve.
Det er jo bra med O2 i en pose med luft
Hvor lenge de greier seg i en slik pose har jeg ikke fått testet ut, eller funnet noe info om.
4 timer er uansett ikke noe stort problem
Silikonpølsene var vel 3-4mm, men disse har jo blitt trykt sammen. Begynner å fylle karet i dag da. Tviler jeg får det temperert til i kveld + at jeg er litt (ganske mye i grunn) nervøs, så fiskene må kanskje vente i balja til i morgen.

Mener å ha hørt at 3-4 timer var i grenseland, men at det ofte har gått bra med lengre perioder. Problemet var at de allerede lå i pose når vi kom, ikke luft i posen - uvisst hvor lenge. Vel - luktet på dem da vi kom hjem 4 timer senere, og fant det tryggest å ha dem i søpla (mulig de luktet vondt pga min skepsis ).

Skal bli deilig å fylle karet.
Har selv hatt "filter guffe" i en pose i mere enn 4 timer og dem fungerte bra, når de kom til det nye karret/filteret.
Så lenge dem(svampene)er fuktige og holder "fin"temp så kan de ligge "veldig"lenge før alle bakteriene er døde.
Så enig med Frank-det er bare å kjøre igang karret/fylle det fullt opp og la de nye innbyggerne flytte inn. Jeg personlig hadde passet på NO2 den første mnd(bare i tilfelle), dvs. målt vannet litt oftere enn vanlig.
Huff - nå er det iallefall for sent til å redde svampene (1,5 døgn).

Startet med akvarium for 2 år siden, og lærte da hva nitritt er, så det har jeg vært obs på siden......

Jeg kan jo booste den nye med gugge fra pumpen i 96l. Kan jeg bare klemme den rett i akvariet? Tror det blir litt for heftig å kjøre pumpa i en bøtte....
Det beste er jo å grise med slikt utenfor karet
Om bøtta er stor nok, er det ikke noe problem å ha en heftig pumpe i denne.
Har selv 30L vinbøtter, og lar en 2500L\t pumpe jobbe i denne for å løse opp gips før vannbyttene.
Går farlig fort rundt i bøtta, men ikke noe søl.
Med en 6000L\t pumpe jeg lånte nylig, kunne jeg ikke ha bøtta mer enn 75% full uten at det skvulpet over.
For den del; den ordnet jo saken med å få fra 100% til 75% på no time
Pumpe
Da har jeg begynt å tenke på hvilken utvendig pumpe jeg skal kjøpe.

Pga at jeg bor i gokk, er det ikke helt uvanlig med strømstans, og at denne kan vare et par timer. I vinter var mannen min på tur til å koble aggregatet til karet etter nesten 3 timer strømstans (da den heldigvis kom tilbake).
Planen min er å ha en modifisert Fluval 4+ i tillegg til den utvendige pumpen: det gjør at jeg føler meg tryggere.

Noen innvendinger mot at jeg kjøper Tetratec ex 1200 eller Eheim Classic 2217 ?
Bedre forslag?
Ifølge artikkelen om modifisering av pumper dobles eller tredobles filtervolumet.

Kanskje jeg kunne ha en enda mindre utvendig pumpe?
Fluval4 er for 215l x2 430, x3.....

Fluvalen kommer jeg til å beholde uansett, som jeg sa tidligere.
Pass på og ikke underdimensjoner filtrene i forhold til karet!
Produsentene oppgir alltid at filtrene passer til mye større kar enn de i realiteten gjør, med mindre du bare skal ha et fåtall små fisker i karet.

I min 400-litring har jeg en Eheim 2078 og en Eheim 2128. Da er jeg nok på den sikre siden når det gjelder filtrering, og skulle noe skje med et av filtrene har jeg et som backup.
Du har begge pumpene i samme kar?

Joda, jeg vet man bør overdimensjonere. De utv pumpene jeg nevnte passet opptil 4-600l + fluvalen. Tenkte det ble bra.
Nei, 2 modda F. 4+ er ikke i stand til å ta seg av avfallet fra ett 400L kar.
En dobler det fysiske filtervolumet, men går gjerne fra 20PPI svamp til 10PPI. Dette betyr rett å slett at det blir noe mindre bakterier, men lengre mellom hver rens.
Jeg ville aldri brukt en F. 4+ i noe over 150L. Faktisk ville jeg ikke brukt den der heller

Til ett 400L kar er en 2028 ett absolutt minimum. To slike er bedre, gjerne en av disse med integrert varme
Eller gå for en 2080, dette er ett kanon filter. Har dette selv til 375litern, og er strålende fornøyd!

TetraTec Ex1200 ville jeg personlig ikke benyttet i noe over 300L (da med forbedret filteroppsett), og 2217 ville ikke jeg benyttet i noe over 250L.

Dere som har aggregat og bor i gokk, kan jo bare fyre dette i gang når (er vel mer når en om) strømmen går, for å holde liv i filteret?
Finnes andre mer stillegående løsninger. Stille i den forstand at de ikke bråker i drift, men herremin hvor VISA`n hyler når slikt skal betales :p
Joda, aggregatet kan fyres opp om strømmen går - bare vi er hjemme når det skjer.....
Fluvalen blir nok, i tillegg til ny utv pumpe. Må se nærmere på disse du nevnte (og kikke nok en gang på kontoen min).

Hvorfor vil ikke privatfolk sende utv pumper når de selger?
Trine T
Hvorfor vil ikke privatfolk sende utv pumper når de selger?
Ekstremt godt spørsmål Sendte selv to for en uke eller to siden. Ikke noe problem det.

En trenger jo kun ei passende eske, og gjerne litt isopor eller noe for å hindre at filteret knuses av posten. Posten håndterer pakker opptil 35kg, og du skal dæspen døtte meg ha ett stort filter for å ha noe som veier med enn dette
Frank Angell
Posten håndterer pakker opptil 35kg, og du skal dæspen døtte meg ha ett stort filter for å ha noe som veier med enn dette ;)

Kan jo sende ferdig innkjørt med vann da Hehe.
....... Litt kjipt for bakteriene bare
Tilfeldig bekjentskap
© Geir Kristiansen
Reklame for plussmedlemskap