Nytt kar og oppstart...

I helga så var det flyttesjau her i huset. Fiskene fikk seg et større hjem.

Jeg tok ut fiskene og satte dem i en dunk, og der ble de stående hele dagen, før de kom over i nytt hjem.

Det jeg nå lurer på, er hvor lenge jeg bør vente med å sette inn nye fisk i karet?

Jeg regner ikke karet som nystartet i den forstand, for jeg brukte godt over 100 liter vann fra det gamle karet. Det nye er på 300 liter. Jeg tok også med meg sanden over, inkl det meste av gugge som er i sanden, pluss at jeg klemte ut av masse fra filtersvampene.

Men holder dette, eller vil jeg fortsatt stå i risiko for oppstartsnitritt og sånne ting?
Seff kan du få en NO2 oppbllomstring i karret-spesielt vis du belaster det for hardt den første tiden. Men så lenge du har fått med deg filter"guffe"fra et innkjørt filter, så er karret ihvertfall klart til å ta imot sine første innbyggere. gratulere.
Men hadde ikke du kjøpt nytt karr på 400 L? Eller blander jeg deg sammen med en annen?
Må være noen andre det ja. Ble "bare" 300 liter her.
Vannet kunne du spart deg for å spare på
Om filteret er beholdt i livet, er det bare å flytte fiskene over så snart vannet har rette verdier (Ph, Gh og temp)
Er filteret nytt også? I så fall er det ikke SIKKERT at filterguffa har slått seg helt til ro, så det nye filteret burde nok få "gå seg til" en god studn.
Hvis du har det gamle filteret fremdeles (uten at det er stoppet annet enn for å vri ut filterguffe) er å kjøre det gamle og det nye filteret i det nye karet SAMTIDIG for en periode. Da kan du jo ha fisker i ganske snart.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap