Garvesyre
Postet 05.09.07 kl 21:02
Er det garvesyre?
Trodde det kun var det som gav meg hodepine av rødvin.. i tillegg til mengden rødvin selvsagt :P
Jeg lar røttene ligge i vann over natta i en egnet bøtte/ balje, hvis den slipper ekstremt med farge skifter jeg vannet og lar den ligge så lenge jeg gidder, med vannbytter jevnlig.
Så setter jeg de i karet, og lar brunfarger forsvinne med vannbytter over tid
Postet 05.09.07 kl 21:21
Postet 05.09.07 kl 21:24
MC DarupEr det garvesyre? Trodde det kun var det som gav meg hodepine av rødvin.. i tillegg til mengden rødvin selvsagt :P
Garvesyre finner du i mye rart, inkludert te. Jeg mistenker at det er derfor jeg ikke tåler te (vin har jeg mindre erfaring med, for å være ærlig). Jeg visste faktisk ikke at det var garvesyre som var i røttene, men en eller annen form for syre er det. Det senker PH-en i vannet, har jeg erfart (og erfart noe veldig).
Jeg har også vent meg til å legge røttene i vann over natta, men mest for å få ut noe av dritten enkelte av dem avgir (de "røyter"). Ellers er det som Håvard sier: vannskifter gjør stort sett susen.
Postet 05.09.07 kl 22:06
Postet 06.09.07 kl 21:49
Koking vil skille ut noe mer garvesyre enn kaldt vann. Men ikke alle røtter er like lette å koke uten ei diger heksegryte
Vet ikke noen remedier en kan benytte for å trekke ut fargen fortere, tror nok tolmidighet er veien å gå her
Selv digger jeg fargen på vannet en får med å ha masse røtter som avgir farge
Vet ikke noen remedier en kan benytte for å trekke ut fargen fortere, tror nok tolmidighet er veien å gå her
Selv digger jeg fargen på vannet en får med å ha masse røtter som avgir farge
Postet 06.09.07 kl 22:24
Postet 06.09.07 kl 23:32
Postet 08.09.07 kl 11:36