Kva er eit akvaruim verdt etter tid?

Inaktiv bruker
Sitter her med eit dilemma. Må i grunnen selge alle akvariene mine på grunn av plass mangel... Å behalde dei kan vise seg og vere umulig, sjølv om det er det eg egentlig ønsker.

Men kva er passelige priser på fint brukte akvarier?

Aktuelle akvarier.

61 liter - med lys amatur, varmekolbe og pumpe. ny pris 1799 kr. ca 2 år gammelt. ingen synlige striper.

ca 200 liter stue bord - ny pris 4000 kr.2 av 6 lys rør er gåen, med varmekolbe. i underkant av 2 år gammelt. ingen striper i akvarie eller glass plate.

400 liter rena akvarie m møbel - ny pris 12 000 kr (men kansje 14 000 er ikkje 100% sikker) ca 1 1/2 år gammelt. Har og invendig bakgrunn, rocky 3. en eheim 2252 og en eheim utvendig pumpe. (den største uten varmekolbe når den ble kjøpt, en 2028 kansje?) varmekolbe. har ei synelig, ca 5 cm lang tynn stripe i langsida framme.

Kva er den passelige prisen om desse skal selges?

Fint med bare seriøse forslag her.. Og ja, akvariehobbyen er svært dyr i denne delen av landet for dei som reagerer på det.. Dette må takast med i eventuelle pris forslag..
Hmm jeg kan ikke si hva som er akseptabel pris.

Men jeg lurer på hva du ønsker for det akvariebordet uten varmekolben. Lurer også på om det er en innebygd pumpe i det.
Fant annonsen din nå og der fant jeg svar på det jeg trengte å vite og bud er lagt inn
Hmmm... vanskelig å si egentlig. Et brukt akvarium er jo verd akkurat den prisen folk er villige til å betale for det.... Har sett akvarier som har blitt til gull på Finn.no for å si det sånn.
Men -egentlig- er det jo som alle andre brukte gjenstander - verdien faller dramatisk når du har tatt det i bruk. Jeg synes at det å legge seg på halv pris av ny pris som oftest er fornuftig.

Ville sannsynligvis lagt meg på 650 kroner for 61-literen, men stuebordet er jeg mer usikker på. Jeg antar det er av merket "Jebo" ? 2000 kanskje? Da er avslag for gåene lysrør gitt

Rena-akvariet har såpass mye utstyr som ikke følger med i den ny-prisen du nevner, så jeg ville nok lagt på en 1000 -lapp i tillegg. Og ja, da har jeg tatt i betraktning at det er en ripe i frontglasset - rena-akvariene er så dyre i innkjøp og lekre at de holder seg bedre i pris enn diverse billigmerker - i mine øyne.

For øvrig vil et akvarium som "selges med fisk" være atskillig mindre verd for meg enn et akvarium som er tomt - for da står jeg så utrolig mye friere til hva jeg vil putte oppi det....
Inaktiv bruker
Alle spørsmål om akvariet, eller intereserte må eg be henvende seg direkte i annonsene mine, eller sende meg mail.
Denne tråden var ikkje ment som en salgs tråd.

Ellers så er det fint med flere vurderinger om prisene
Liz H sin er ganske lik min, men jo flere jo bedre
Det er vanskelig å bedømme pris ut fra infoen her. Størrelse\ nummer på filtre\ varmekolber kan fort endre den totale verdien. Antall lysrør, lengde siden bytting, type rør, spiller også en rolle i min verden.

Personlig, som den gniene væsterålingen jeg er, ville jeg neppe lagt mer enn 300.- på bordet for 61litern. Er det godt lys, og kvalitetsutstyr som følger med, kunne jeg kanskje strekke meg til 500.- Men da måtte jeg ha en god dag :p (har tidligere kjøpt en toppers 63L med alt utstyr i butikk for dette beløpet. God å prute? Ja)
Stuebordet, det er noe jeg egentlig ikke ville hatt. Skulle jeg likevel være så peise tollat, at jeg satte ett kar der også, ville jeg maks bydd 1200.-

Renakaret, der ville jeg på en god dag strukket meg til 3000.-

Men som nevnt innledningsvis; det er markedet der du bor som spiller størst rolle. Her jeg bor, er det nesten så en må kaste karene etter folk, for å bli kvitt dem Om en da ikke er heldig å treffer rette personen før en er møkk lei av å annonsere :p
Frank Angell
har tidligere kjøpt en toppers 63L med alt utstyr i butikk for dette beløpet. God å prute? Ja)

Hahaha, du kan få være med meg når jeg skal kjøpe seng, Frank. Trenger noen som er god til å prute... ;P

Jeg kjøpte meg forøvrig et fint 6-kanta kar til en hundrings.
Pumpe til 50,- i tillegg.... Alt det andre har jeg, så jeg er ganske fornøyd, ja...
Inaktiv bruker
eh... 3000 for rena karet... og 300 for den 61 literen...
det var da ikkje svært mye.. :/

da eg kjøpte den 61 literen, så var den den billigeste som var å oppdrive.. 300 for et akvarie hørest i grunnen helt sprøtt ut, ...

Heldigvis for meg er akvariehobbyen fremdeles ekstremt dyr her oppe, så får i alle fall det dobble for alle akvariene.. Rena akvariet har eg eit bud på 10 000 kr for...
Jeg må komme til Aggi når hun skal shoppe. Marte, kan du komme til meg når jeg skal selge kar ?
Får du 10 høvdinger for karet, all ære til deg som selger
Inaktiv bruker
Hehe, jepp. Tror vi må gjere det slik. Eg kommer i alle fall ikkje til å kjøpe flere akvareier i butikkene her. Har lært mye om prisene dei siste dagene.
Du har ikkje noe iddeelt saltvanskar til salgs da?
Ca 100-150 liter? Har ikkje prøvd meg før, men har utrolig lyst å prøve. Og får ikkje plass til stort større kar i den nye leiligheten heller.. Vanskelig å legge hele hobbyen på hylla.

Kan poste her inne korleis det går med salget av det store eg. Eneste er at om ikkje så alt for mange dagene så sitter eg på flyet til syden, og kommer til å bli der en stund. Ser fram til å tilbringe mange dager med å kike på koraller og fisk også
Frank Angell
Jeg må komme til Aggi når hun skal shoppe. Marte, kan du komme til meg når jeg skal selge kar :):)?

Ja, nå har du ordna deg, Frank... Du kan få Marte til å selge kara dine, så kan du komme å hjelpe meg å prute...
Og her i Bergen får man kjøpt nye kar for en slikk og ingenting (-å herre min... hva betyr nå det egentlig? Høres suspekt ut... :S )
Jeg var vel heldig, jeg, som fikk kar for en hundrings?
Hadde jeg hatt ett saltvannskar, Marte, ville jeg aldri kvittet meg med det

Aggi: en hundrelapp er en grei pris etter min mening for karet du kjøpte. Billig, men ikke noe ektremt. Til det er det for mye slikt som kastes daglig, enten på fyllinga eller i en mørk og støvete bod

Ang pruting: den som intent våger, intet vinner.
Det er jo ikke verre enn at en får nei
Kan nevne at jeg spurte den lokale tropehagenbutikken i dag på pris på røtter, i større kvanta. Mest av ren, pur nysgjerrighet.
En kartong røtter i størrelse SS (store små røtter) inneholder 35 slike røtter.
En slik rot koster i løsvekt 89.- Dvs en slik kartong vil kjøpt løst koste 3115.-
Kan nevne at prisen jeg kunne fått disse for er laaaaaangt under 1/2parten. Mer sier jeg ikke :p
Har du et bud på 10 000,- for Rena karret såselg fort som fy-henger meg litt på de prisene Frank ga jeg. Her sørpå for du esten kastet billige karr etter deg. Ga selv 3000,- for et strøkent Akvastabil møbelkarr 660L for 3000,-. Så jeg kommer ihvertfall aldri til å kjøpe nytt karr igjen, helt klart kjøpers marked på bruktmardede. Vi har selv kjøpt 3 brukte karr dem siste åra.
660L akvastabil møbelkarr(svart)-3000,-
180 L juwel Møbelkarr(svart) med masse utstyr bl.a utvendig pumpe og oppgradert lys 2000,-.
Ca.100 L Panorama karr(uten møbel, me med pumpe og lys)-500,-.
Så prisene er greie på de tingene jeg har kjøpt brukt, så jeg kommer aldri til å kjøpe nytt karr.
Så selg vis du har så høyt bud som 10 000,- for Rena karret(det hadde ihvertfall jeg gjordt).
I tillegg vil jeg si at det å selge et kar til nesten ny pris, legger en del ansvar på selger...
Hva om karet begynner å lekke, eller utstyret ryker? Jeg ville følt meg lurt hvis jeg hadde kjøpt et så dyrt kar, og deretter blir stående uten kompensasjon hvis noe går galt...
Aggi
du kan få være med meg når jeg skal kjøpe seng, Frank...

Klipper man den setningen ut av sammenheng, så blir den jo riktig... fornøyelig
Priser
Generelt sett synes jeg folk prøver å få for mye for sine brukte akvarier. Personlig ville jeg aldri betalt over halv pris av ny pris på et akvarium. Tar man også med i beregningen at det er billigere å kjøpe akvarium i nettbutikker enn vanlige butikker (for ikke å snakke om Sverige og Danmark) er det tullete å betale mer for et brukt kar enn du må for et nytt.

Har sett folk som prøver seg med helt latterlige priser her inne. Det går kanskje på FINN.no, men her inne er det en god del folk som følger med litt og som er prisbevisste.

Men det går an å gjøre kupp også! Så et fint designakvarie fra Eheim, som var brukt av Aqualease på en messe (det sa de i annonsen i hvert fall) på FINN.no til 4,500,-. Det akvariet tror jeg koster over 9,000,- i Tyskland. Det syntes jeg var en bra pris. Det var jo selvsagt solgt da jeg ringte...

Flere av eheimkarene har rør for filter innsug og utblås gjennom bunnen, slik at det blir skjult. Det liker jeg! Dumt de ikke er mer vanlige i salg.
mona o
[QUOTE=Aggi]du kan få være med meg når jeg skal kjøpe seng, Frank...

Klipper man den setningen ut av sammenheng, så blir den jo riktig... fornøyelig

Vi må jo ha litt underholdning i hverdagen, ikke sant? ;D
Siden tråden delvis peilet seg inn på ansvaret mellom kjøper og selger, kan jeg nevne at dette faktisk er regulert av norsk lov (kjøpsloven, ikke forbrukerkjøpsloven).
Er det fremdeles garanti\reklamasjonsrett på varene, er det normalt å gi fra seg kvitteringer, slik at kjøper kan gå på 1. gangsselger om det oppstår noe.
Er den varen som selges over denne alderen, stiller jeg aldri noen som helst garantier.
Kjøper for se at pumpa går, og at karet er tett. Hva som skjer etter at kjøper har dratt, er meg revnende likegyldig, så lenge ting funka før jeg solgte
Dette orienteres selvsagt kjøper om, og godtar dette med å gå med på dealen
Inaktiv bruker
[QUOTE=Frank Angell]Hadde jeg hatt ett saltvannskar, Marte, ville jeg aldri kvittet meg med det [/QUOTE

Har eg et saltvanskar?!
Marte L
[QUOTE=Frank Angell]Hadde jeg hatt ett saltvannskar, Marte, ville jeg aldri kvittet meg med det ;)

Har eg et saltvanskar?!

Du spurte jo på forrige side (og for ei god stund siden) om han ikke hadde et billig saltvannskar å selge deg. ;p
Tilfeldig bekjentskap
© Ariel Bornstein
Reklame for plussmedlemskap