Vet dette spørsmål har blitt tatt opp mange ganger, men spør likevel.
Jeg regner med at jeg kommer til å flytte i løpet av okt/nov til en større leilighet. Da er det jo mye mer kjølig vær enn det er i skrivende stund. Det blir ikke lange strekningen; kun ca. 3-5 min å gå en snarvei mens med bil tar det kanskje 5 min da man er tvunget til å kjøre en liten omvei.
Flytter naturligvis akvariene helt på tampen, og vil da ha 2-3 stk 30 l dunker stående på det nye stedet fylt med vann som er oppvarmet til ca. 26 gr med varmekolber.
Kommer ikke til å fjerne alle planter og grus - kun steiner og røtter. Regner med at et par sterke menn som bærer disse for meg. Det største karet er heldigvis ikke mer enn 60 l, så der er jeg heldig.
Fiskene blir da flyttet i bøtter med akvarievann i oppvarmet bil. Hvert kar sin bøtte; pumpene legges også i en bøtte med akvarievann, og blir selvfølgelig koblet til i bøtta mens akvariene settes på plass og gjøres i stand. Håper bare at det ikke er alt for mange minusgrader ute.
Selve flyttingen av dette - fra dør til dør - tar sikkert ikke mer enn en halvtimes tid til sammen, så bakteriekulturen tar sikkert ikke kvelden - tror og håper jeg.
Det kan jo tenkes at det står et mye større akvarium klart til de fisker som kan bo sammen, og da er jo alle problemer forsvunnet. Det som bestemmer, er som alltid, pengeboka.