andre som har opplevd dette?

Etter å ha surfet MYE rundt her inne har jeg plukket opp masse interessant informasjon.
Jeg har derfor gått fra å synes at corydoras er kjedelige fisk til å bli en fisk som står høyt på ønskelisten min.

Dette er det siste jeg opplevde i dyrebutikk (noe som igjen bare forsterker min holdning til å heller handle privat)

I en lokal dyrebutikk hadde de masse panda, ca 2 cm gjetter jeg på.
Jeg leste masse her inne om arten, og snublet over det faktum at man ikke bør ha mer enn en i hver pose pga stoffet de skiller ut under stress.

Min plan var å kjøpe en 10 stk av disse, og da jeg så at hun begynte å fange vilt rundt seg for deretter å legge alle i samme pose spurte jeg høflig om det ikke stemte at de burde pakkes hver for seg.
Hun nekta plent for dette, og jeg fortalte henne om forumet, om erfarne oppdrettere her inne som hadde opplyst om dette. (mulig jeg smurte litt tjukt på her, men uansett)
Hun fortalte meg kjekt at dette ikke stemte i det hele tatt, og sendte meg et blikk som fortalte meg for en tosk jeg var. Enden på visa var at jeg gikk derfra uten en eneste panda.

Blir litt oppgitt, og har jo ikke så mye å stille opp med, kan ikke selv vise til mye erfaring, men jeg har bare fått mer og mer avsmak på handel i dyrebutikk, så om jeg så må vente i tyve år før jeg får meg min første flokk med corydora så får heller det være

Jeg får håpe at andre ansatte kan bekrefte dette når hun forteller "morsomme" historier på pause-rommet........
Wæh! Fortell meg mer om dette? Er det nødvendig når folk skal rett hjem med fisken, eller? Må de pakke enkeltvis uansett?
Hvordan fungerer dette stoffet? Gjelder det andre typer fisk?

Jobber i dyrebutikk selv, og har ikke hørt om dette i det hele tatt. Bra jeg ikka har solgt Corydoras av noe slag enda.
Inaktiv bruker
Det er vel slik at corydoras skiller ut et giftig stoff når de blir stresset som kan i værste fall drepe andre coryer
Tror det står en del i trådene til Mona O og Dyrehagen.
Dette var noe jeg selv hørte om for en del år siden. Infoen gikk etterhvert i glemmeboka, helt til jeg kjøpte en gruppe med 10 C. metaee....
Kunne ikke forstå at fiskene sleit så stygt i posen, etter frakt i ca 10 min... To lå på rygg, og resten pesa som damplok...

Så ringte det en bjelle midt mellom øra, og fiskene ble rett å slett dympa rett i karet, uten noen form for tilvenning (temp, Ph\ Gh var tilnærmet lik i butikken og hjemme).

Årsaken til at jeg nesten mistet fiskene, var rett å slett for tett pakking.

Jeg vil aldri verken kjøpe eller selge en cory, uten at de er pakket på en slik måte at de ikke kan forgifte seg selv\ andre.
Mine egne erfaringer tilsier at hver cory bør ha mellom 2 og 5 dl vann hver i posen, avhengi av størrelse på fisken, for å best mulig frakte de fra A til Å.
Kesol
Wæh! Fortell meg mer om dette? Er det nødvendig når folk skal rett hjem med fisken, eller? Må de pakke enkeltvis uansett? Hvordan fungerer dette stoffet? Gjelder det andre typer fisk? Jobber i dyrebutikk selv, og har ikke hørt om dette i det hele tatt. Bra jeg ikka har solgt [I]Corydoras[/I] av noe slag enda.

Da får du opplyse dine kollegaer slik at ikke slikt skjer hos dere ihvertfall
Jeg er enda irritert på dette og det faktum at hun ikke viste interesse for å undersøke saken nærmere....(er vel det som irriterer meg mest)
Liker ikke påståelige mennesker.
Turen hjem tar ikke mer enn en halvtime, men når jeg handler fisk for en fire hundre kroner ønsker jeg å ha alle, ikke "satse" på at halvparten klarer seg.

Jeg antar at om man pakker flere typer fisk i samme pose, kan vel kanskje dette gå utover de andre fiskene også?? (noen som kan bekrefte dette)
Dette var greit å vite for min del. Kjip om folk kjøper stimfisk for 100,- stykket, og får dem døde. :s

Lurte på om andre arter har samme funksjonen med dette stoffet? Går ut i fra at stoff fra Corydoras kan skade andre fisk.
Hva er egentlig poenget med dette stoffet?
Jeg har også opplevd å få hevede øyenbryn når jeg har bedt om å få de i hver sin pose, men ingen har hittil nektet meg det når jeg har spurt. Det burde jo ikke være et problem for betjeningen å føye kunden i dette selv om de mener det er tull.

Kanskje vi alle skal bli flinkere å fortelle om det slik at ryktet sprer seg blant de uvitende også
Det er sant at corydoras skiller ut stressgift. Jeg har selv mistet to nyinnkjøpte coryer pga. dette, samt at en tredje overlevde med et nødskrik (og lever fortsatt i beste velgående, heldigvis).

Det finnes to måter å unngå dette problemet på. Det ene er å pakke dem enkeltvis, noe jeg alltid ber om (bortsett fra den første gangen, og da gikk det altså galt). Den andre skal visstnok være å putte dem i samme pose, og så la dem gjøre seg ferdig med utskillelsen av giften (vente 10 minutter, eller noe sånt), og så bytte vann på dem. Jeg regner med at det er denne teknikken leverandører bruker, for dyrebutikkene mottar såvisst ikke coryene som en i hver pose. Det sies også at de coryene som har orange på finnene (som c. sterbai) skal være verst til å skille ut stressgift. Dette er noe jeg har hørt flere si, men som jeg ikke vet om har noen bakgrunn i vitenskapen. Men det skal nevnes at de to coryene jeg mistet, nettopp var c. sterbai.

Grunnen til at man pakker dem enkeltvis er 1. fordi en fisk skiller ut mindre gift enn flere. 2. fordi da slipper du at flere i samme pose blir forgiftet. Da blir det bare den ene fisken som ikke greier seg. For jeg har også mistet en enkeltpakket cory, etter 2 timers transport.

Det er forresten en gang til jeg har transportert flere coryer i en pose. Den gangen fikk jeg beskjed av oppdretteren at dette stressgiftfenomenet kun var et problem med fullvoksne fisker. På hans ord tok jeg sjansen, og denne gangen gikk det faktisk bra. Men denne teorien har jeg kun hørt fra denne ene personen. Og det kan jo være at det går bra fra denne oppdretteren pga. forskjeller mellom artene.

Usansett: du har rett til å be om å få coryene pakket enkeltvis. De kan ikke nekte deg det i dyrebutikken. Og hvis den/de ansatte ikke har hørt om dette stressgiftproblemet, er det faktisk de som tar feil. Dessverre er det få butikker som kjenner til dette. Jeg har handlet i mange butikker, og opplever at det kun er i de mest profesjonelle butikkene de kjenner til det.
Jeg har hør at det har blitt argumentert fra butikken at: -men fiskene var jo i live da vi fikk dem inn, og vi får dem i poser.
Kan det være de får noe beroligende under transport?

Ps:
Oi, der ser jeg at Dyrehagen har svart på det
Inaktiv bruker
Kjøpte nylig 6 stk aeneus, og tenkte ikke noe over denne saken. Fikk alle i samme pose, men det gikk heldigvis bra.
Aggi
Jeg har hør at det har blitt argumentert fra butikken at: -[I]men fiskene var jo i live da [B]vi [/B]fikk dem inn, og [B]vi [/B]får dem i poser.[/I] Kan det være de får noe beroligende under transport?

Dyrehagen
Det finnes to måter å unngå dette problemet på. Det ene er å pakke dem enkeltvis, noe jeg alltid ber om (bortsett fra den første gangen, og da gikk det altså galt). [I]Den andre skal visstnok være å putte dem i samme pose, og så la dem gjøre seg ferdig med utskillelsen av giften (vente 10 minutter, eller noe sånt), og så bytte vann på dem. Jeg regner med at det er denne teknikken leverandører bruker, for dyrebutikkene mottar såvisst ikke coryene som en i hver pose.[/I]

Tante Astrid
Jeg har også opplevd å få hevede øyenbryn når jeg har bedt om å få de i hver sin pose, men ingen har hittil nektet meg det når jeg har spurt. Det burde jo ikke være et problem for betjeningen å føye kunden i dette selv om de mener det er tull. Kanskje vi alle skal bli flinkere å fortelle om det slik at ryktet sprer seg blant de uvitende også ;)

Jeg har forståelsen for at det kommer masse rare kunder. Jeg jobber selv i en næringsmiddelbedrift der vi har fått klager på det meste, og treffer masse rare kunder og bønder som er svært påståelige osv.
Men som du sier Astrid, så forstår jeg ikke problemet med å bare finne frem flere poser og gjerne bare ha et par i hver pose......?
Men du hadde en god ide der, er lurt å la slikt vandre på folkemunne

Dette er en av to forretninger jeg liker svært godt fordi de behandler fiskene bra, er bra kvalitet på fiskene, så noen av de ansatte må ha peiling på fisk for å holde den standarden.
De har til og med flere saltvannsakvarium med både fisk og masse koraller. Desverre så vil det vel alltid være slik at de ansatte er flinke på forskjellige områder. Var i samme butikk jeg ville kjøpe ancistrus sp men som den ansatte mente ble over 50 cm.... Ikke samme ansatt som denne gangen.
Endte opp med å kjøpe ancistrus av en privatperson her i området, men corydoras er vel ikke så enkel å få oppdrett på, så blir vel litt verre å finne en her nede i Rogaland som har dem til salgs
Tilfeldig bekjentskap
© Ir
Reklame for plussmedlemskap