Hva mener dere om fisk og deres hukommelse?
Jeg har hørt så mye forskjellig om akvariefisk, bl. a. at de har hukommelse på 2 sek.. Derfor er det ikke så nøye at man ikke har så mye oppi akvariet til dem, for dem glemmer det i løpet av 2 sekunder.. Jeg for min del syns at fiskene har en personlighet, og at de vet hva de holder på med;p Noen som kan fortelle litt om dette?
Postet 24.09.07 kl 08:13
Endret: 25.09.07 kl 21:17
Postet 24.09.07 kl 08:21
Postet 24.09.07 kl 09:19
Postet 24.09.07 kl 09:23
Postet 24.09.07 kl 09:30
Postet 25.09.07 kl 13:37
Postet 25.09.07 kl 20:48
Postet 25.09.07 kl 21:37
Tante AstridSynes å huske at "Mythbusters" tok for seg dette i en av episodene. De laget en form for labyrint som noen gullfisk måtte passere for å få mat. Det viste seg at de fant maten raskere for hver gang, noe som skulle tilsi en hukommelse på mer enn 2 sekund :) Så de knuste, "busted", den myten ;)
Jeg så på det programmet selv, de ble også lært til å svømme gjennom forskjellig hindere for å nå maten.
Så den 2 sekunders myten ble definitivt BUSTED!
Postet 25.09.07 kl 21:44
Kjære kjære Tone Andreassen. Klarer ikke å dy meg...pleier å være en vennelig sjel men.....Ta på deg lesebrillene dine før du begynner å påpeke andres eventuelle feil. Du virker meget irritert over at akvafil har postet innlegget sitt under feil forum, altså at det ikke hørere hjemme i forumet nybegynnere. For det første synes jeg det ikke er en tabbe i seg selv_D å henge seg opp i. For det andre: Forumet er postet under DIVERSE. Det er vel helt korrekt? Så et lite tips før du slenger med slegga: BRUK ØYA. Ellers må du fortsatt ha en god kveld
Postet 25.09.07 kl 22:54
TrilleKjære kjære Tone Andreassen. Klarer ikke å dy meg...pleier å være en vennelig sjel men.....Ta på deg lesebrillene dine før du begynner å påpeke andres eventuelle feil. Du virker meget irritert over at akvafil har postet innlegget sitt under feil forum, altså at det ikke hørere hjemme i forumet nybegynnere. For det første synes jeg det ikke er en tabbe i seg selv_D å henge seg opp i. For det andre: Forumet er postet under DIVERSE. Det er vel helt korrekt? Så et lite tips før du slenger med slegga: BRUK ØYA. Ellers må du fortsatt ha en god kveld:-D
Tone tok seg bryderiet med å flytte tråden.
Postet 25.09.07 kl 23:06
TrilleKjære kjære Tone Andreassen. Klarer ikke å dy meg...pleier å være en vennelig sjel men.....Ta på deg lesebrillene dine før du begynner å påpeke andres eventuelle feil. Du virker meget irritert over at akvafil har postet innlegget sitt under feil forum, altså at det ikke hørere hjemme i forumet nybegynnere. For det første synes jeg det ikke er en tabbe i seg selv_D å henge seg opp i. For det andre: Forumet er postet under DIVERSE. Det er vel helt korrekt? Så et lite tips før du slenger med slegga: BRUK ØYA. Ellers må du fortsatt ha en god kveld:-D
Tone flyttet denne tråden fra nybegynner til diverse før jeg la inn mitt innlegg, så hennes ord var rettet mot trådstarter og ikke meg
Postet 25.09.07 kl 23:13
Inaktiv bruker

Leste i illustrert vitenskap at det var blitt forsket på gullfiskers hukommelse. Testen gikk ut på at fiskene fikk se en spesiell farge hver gang de skulle ha mat, og at dette ble gjort over en viss periode.
Etter den perioden ble de plassert ilag med andre fisk uten tilknyttning til prosjektet, og ble der i to år. Dog uten denne fargen før maten kom.
Etter de endte to år husket gullfiskene fargen og husket hva den betydde.
Husker ikke i skivende stund om hvordan forskerne kunne si det... Men var nå det det sto: Gullfiskhukommelsen er bra.
Etter den perioden ble de plassert ilag med andre fisk uten tilknyttning til prosjektet, og ble der i to år. Dog uten denne fargen før maten kom.
Etter de endte to år husket gullfiskene fargen og husket hva den betydde.
Husker ikke i skivende stund om hvordan forskerne kunne si det... Men var nå det det sto: Gullfiskhukommelsen er bra.
Postet 25.09.07 kl 23:52
Så lenge fiskene har litt størrelse har de også nok hjerne til å både huske og å ha litt personlighet. De kan lære triks og memorisere visse rutiner man gjør også hvis man er tålmodig.
Når jeg pleide å bruke plantetangen mye så forsvant noen av mine fisker med en gang den var i toppen av karet, fordi de sikkert husker at den pleier å rote nedi karet, mens når jeg tok den andre klypa så kommer de mot den og tror det er mat på den. Jeg vet ikke hva som gjør forskjell, om det er formen, fargen, lukten eller hva, men de har definitivt noen gjenkjenningsmåter.
Synes mange fisker har fantastisk mye personlighet, mye forskjell på dem.
Og ang. gullfisk. Dette er store fisk med dugane hjerne som fint greier å lære seg masse, så ryktet er definitivt på trynet.
Når jeg pleide å bruke plantetangen mye så forsvant noen av mine fisker med en gang den var i toppen av karet, fordi de sikkert husker at den pleier å rote nedi karet, mens når jeg tok den andre klypa så kommer de mot den og tror det er mat på den. Jeg vet ikke hva som gjør forskjell, om det er formen, fargen, lukten eller hva, men de har definitivt noen gjenkjenningsmåter.
Synes mange fisker har fantastisk mye personlighet, mye forskjell på dem.
Og ang. gullfisk. Dette er store fisk med dugane hjerne som fint greier å lære seg masse, så ryktet er definitivt på trynet.
Postet 26.09.07 kl 00:59
Endret: 26.09.07 kl 01:00