Algemiddel-eplesnegler

Noen som vet om jeg kan bruke algemiddel, mens jeg har eplesnegler og fisk i akvariet?
Niks. Algemiddel er gift. Altså ingen ting for sneglene dine. Fiskene vil sikkert klare det, men jeg anbefaler ikke å bruke algemiddel. Bruk algespisere istedet. Eller en skrape.
I tillegg bør du regulere fóring, ferre lystimer og oftere vannbytte.
Vel. har ikke hatt fisk i min 160 liter enda før i dag. Og lyset har stått på i ca 9 timer hver dag, så det kan ikke være grunnen til algeoppblomstringen.
Men får kanskje putte oppi ettpar maller snart da.
Alger kommer av enten for mye eller feil lys, eller for mye/feil næring i karet. Det er normalt å ha alger i et nystartet kar, mens vannverdiene er ustabile.
Ok, har ikke foret for mye, da det ikke er gitt mat der enda, og vil tro at 9 timer lys heller ikke skal være for mye. Men da er det vel heller da at karet er nystartet og vil gå seg til av seg selv etterhvert?
Har du brukt noen form for plantegjødning der? Enten i sanden (bunnen) eller i vannet?

Mål nitratverdiene, høye verdier av dette gir ofte alger. Det samme med høye verdier av fosfat. Nitrat-vanntest er egentlig noe alle akvarister bør ha, for selv om nitrat ikke er særlig giftig for fisk før det kommer opp i temmelig høye verdier, kan det gi svar på enkelte ting som virker å være galt i et kar. Som for eksempel mye alger

Fosfat-test er det ikke så mange som bryr seg med å kjøpe, men har man algeproblemer til stadighet eller fòrer spesielt mye i et akvarium, kan det faktisk være kjekt med en slik også. Fosfat gir ekstremt mye alger.

Husker jeg ikke kunne fatte og begripe hvorfor jeg hadde så sinnsykt med alger i 160 literen....uansett hva jeg gjorde. Men det ble helt klart svar på den gåten da jeg kjøpte en fosfat-test og testet vannet der.... Oooops!
Verdien var skyhøy!
Ja bruker plantegjødning der 1 dag i uken, har ikke fått målt nitrat, kun nitrit.
Dropp plantegjødningen der inntil ting er kommet litt mer i balanse. Det blir for mye av det gode i starten.

Er det TMG (Tropica master grow) du bruker...?
Den kan ikke jeg bruke. Den gir bare alger, alger, alger hos meg.
Ja stemmer, er den jeg bruker. Men bruker den i to andre kar også, uten at jeg får noen alger der.
Men da dropper jeg i hvertfall å bruke den en stund til det går seg til.
Vet ikke helt hvordan alger det er, men det er som ett grønt støv.
Får prøve å sette inn også noen fisk som tar seg av litt av algene.
Hvem er mest effektive? SAE? Maller?
På glasset synes jeg ancistrus er det som skal til. SAE til Plantene. I perioder har jeg kun hatt SAE og ikke Ancistrus i et kar, og da kan du tro at glasset får bra grønnskjær ;P
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap