antall fisk et kar

Hvor mange fikser kan vi ha i vårt 310 liter, for at alle skal ha det bra, osv?
Til nå har vi 5 regnbuefisk, 6 sverddrager, 8 norsk flaggtetra, 1 black ghost(vet denne blir stor, men det tar jo sin tid, og innen den er blitt veldig stor har vi også fått inn et større kar. Den er bare 5-10 cm nå). Ellers har vi 1 pleco, 1 gibbiceps(vet disse også blir stor så vurdere å gi de vekk, event. beholde en av de.. Men inntil videre er de bare 15-20 cm så det går bra) Også har vi 2 mellomstore praktbotia(rundt 10-13cm) og to små sjokolademaller(har jeg ihvertfall blitt fortalt.. men se min andre tråd om dette, om du har peiling på hva det kan være: http://akvaforum.no/forum.cfm?forum_id=1033&thread_id=23434&sr=1&msr=11 )

Kan vi har flere fisker oppi her? Event. forslag??

Jeg har totalt forelsket meg i diskuser og guramier, men er veldig usikker på om det er noen slike jeg kan ha i karet? Har jo veldig lyst på eget rom, med en stor reol også ha artskar, men dessverre blir nok ikke dette noen mulighet før om event noen år
Dette er hentet fra et innlegg jeg har hatt i en annen tråd her inne:

Jeg synes denne tommelfingerregelen fra "BTN Akvarieguide" virker som et bra utgangspunkt:

Fisk med maksimum størrelse på 3 cm - minst 2 liter vann pr fisk.
Fisk med maksimum størrelse på 5 cm - minst 5 liter vann pr fisk.
Fisk med maksimum størrelse på 7-8 cm - minst 10 liter vann pr fisk.
Fisk med maksimum størrelse på 15 cm - minst 25 liter vann pr fisk.

Det understrekes at dette er en generell pekepinn og at det finnes utallige unntak, men mye bedre enn "en centimeter pr liter" som noen opererer med.

Når det gjelder mengde fisk synes jeg denne tommelfinger-regelen er et greit utgangspunkt, men en må også ta i betraktning hver arts lynne og revirhevding samt akvariumstørrelse og hvordan de fordeler seg i vannlagene. Etterhvert som en blir mer erfaren så ser en lettere hvor mye som er for mye. Synes selv at kar med få fisk er mer intressante og naturlige, men mitt eget kar har faktisk litt i overkant av det som er foreslått her

Når det gjelder diskus har jeg ingen erfaring, men ut fra det jeg har lest meg til så holdes den best bare med andre rolige fisker og i mykt, surt vann, og noen av fiskene du har fra før er ganske aktive og trenger også hardt, alkalisk vann. Anbefaler deg å lese i fiskebasen om fiskene du har og ønsker å ha slik at de stemmer noenlunde overens når det gjelder vannverdiene.

Gurami kan du muligens ha oppi der så lenge du unngår de mest følsomme av de. Igjen anbefaler jeg å lese i fiskebasen og søke i forumene. Det ligger masse informasjon her inne
Slike regler er egentlig ubrukelige uansett hvordan man snur og vender på det, men det går i en viss grad når man bare har "selskapsfisk" som man kaller de vanlige artene som går overens med det meste.

Forskjellige fisker har mange krav til størrelse og miljøet som har lite å si med deres egen størrelse å gjøre. Nå har trådstarter sagt hvilke fisker som er i karet, men når man lager salige blandinger så blir det vanskelig å svare på hva som passer med det, og det blir vanskeligere å finne greie kombinasjoner. Foreslår at en går gjennom fiskebasen og finner ut hvilke fisker en liker og baserer det rundt det, og heller spør her om de spesifikt går sammen med det en har i karet.

Når jeg går i butikken og handler fisk så har jeg allerede en liste over fisk jeg potensielt vil kjøpe. Handler man på måfå så er det en stor risk for at noe ikke går sammen.
Scalare
Nå har dyrebutikken fått inn en nydelig marmor-scalare, den er ganske stor, 5-10 cm, men fikk utrolig lyst på den! Er det en mulighet tror dere? Jeg må lese litt mer på scalere, vet de er pardannende og at de kan til tider være hissig og også spise/drepe småfisk. Nå har ikke akkurat jeg veldig småfisk i akvariet da..

Nå skal ikke dere her tro at vi har handlet fisker på måfå!!! For det har vi da altså ikke gjort! Ja, greit vi kjøte vårt første akvarie på må, men har da planlagt hva som skal oppi og til hvilke tider!
Tilfeldig bekjentskap
© Aram A.
Reklame for plussmedlemskap