er det mulig å tjene mer enn man bruker på akvarium?

har noen her klart å dekke det dere har brukt på akvarium med å selge fisk, reker og andre ting? det hadde jo vært kjekt om alt hadde gått rundt av seg selv.
Det er ikke noe problem å få det til å gå rundt i alle fall. For å virkelig gjøre penger, må du nok stå på.. Men det er fult mulig. Mine små oppdrett har dekket kjøp av akvarier og alle utgifter jeg har med ferskvannsfisk.
Det er meget vanskelig for mange å få dette til å gå i ballanse. For å i det hele tatt ha sjangs til dette, må du produsere ting som enten kan sendes, eller ha ett særdeles godt akvaristisk miljø rundt deg.
For oss her nord, der det ofte er langt mellom hver akvarist som bruker tid på hobbyen, er det ikke lett å tjene penger på å selge en og annen fisk. Til det er driftskostnadene for høye.

Eneste en kan selge er planter, snegler og reker, som er lett å sende. Det er da viktig å finne de arter som markedet etterspør, og prisen. Ofte er det midlertidig interesse for en art, og en må da vurdere å bytte ut denne arten med noe annet lukrativt.

Så ja det går, men det er ikke lett. Når en i tillegg har 4-5 måneder på seg der det er temperatur for å sende, blir det fort litt vel mye strev for å nå mål.

Skal innrømme at jeg selv har solgt mye i år, men ikke nok til å dekke mer enn ca 30% av det hobbyen har kostet meg i kroner og øre i år.
Ser for meg at oppdrett av Hypancistrus zebra er noe av det eneste som kunne funke - men går ikke overskuddspengene til akvarium eller annet tull og tøys man måtte føle for, uansett hvor de kommer fra? :p

Aquamanias er vel strengt tatt et svært vellykket forsøk på å videreutvikle hobbyen.
Men det skal jo også være et marked for den slags fisk dersom man skal kunne tjene på det... Et slikt marked blir fort mettet med så høye priser. Det er nå ikke sånn at alle og enhver drømmer om å kjøpe fisker som koster flere hundre kroner
Kesol
Aquamanias er vel strengt tatt et svært vellykket forsøk på å videreutvikle hobbyen.

De importerer for det meste, og avler lite selv.

Jeg tror det skal mye til før man greier å få akvariehobbyen til å gi noe særlig avkastning. Da må man satse på fisk som man faktisk får litt for. Maller er vel et hett tips der. Selv har jeg planer om å få oppdrett på sebrapleco med tiden (men det er minst to år fram til jeg er der), og anser det som det eneste jeg kan få noe særlig igjen på. Utover det, blir det kun en hundrelapp her og en hundrelapp der. Og når jeg tenker på hvor mange tusen jeg bruker på akvariehobbyen, grøss og gru...
Ja, man må nok tilpasse seg. Se bare på eplesneglene. De var jo hot og er det enda, men som annet har de falt i pris.

Tror nok at skjeldne maller o.l er veien å gå, men for å avle på disse så må man nok ut med en del kroner først. Kan ikke ha et selskapsakvarium og avle deretter.

Men så er jeg veldig glad for at fisk selges privat også. Se på Labidochromis Caeruleus golden f.eks. I noen butikker ligger de på 119.- stk og privat kan man kjøpe yngel for 20-30 kr stk. Bare man har tid og tolmodighet (og penger) så kan man få til det meste.

Men jeg tror nok det er mye som Frank sier. Det må være marked for det rundt deg eller at man kan sende.

Mvh Linka
Tjener man mye på hobbyen så bruker man mye på hobbyen.
Noen har vel latt det gå sport i å "tjene" på det også
For min del,går i tap hele tia men koser meg med hobbyen så er absolutt verdt det.

M
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap