Hvor mye sand trenger jeg til ett kar på 60L?

Hvor mye biltema-sand er det reelt å ha i et 60 liters akvarie? Skal dele på sanden og må vite om det er nok... :P Takk på forhånd!
Jeg brukte 1 sekk i 110 literen og synes det var nok. Det er vel bunnflaten som avgjør. Karet mitt er 80x35cm. Ca 6 cm sand. Du får regne litt på det da jeg ikke vet målene på karet ditt.
Hva slags planter skal du ha i det akvariet da?
Skal du ikke ha særlig med planter som skal rotslå seg på bunnen, men kanskje ha flyteplanter og mose eller javabregner (som festes på røtter, ikke i bunnlaget), så kan du ha relativt tynt lag med sand.

Så det avhenger egentlig av hva du skal bruke bunnen til Store planter, stilkplanter og så videre, trenger et dypere lag å feste seg i for å unngå at de løsner og flyter opp hele tiden.

I akvarier der jeg bare skal bruke planter av typen jeg nevnte, og kanskje ikke plante noe i bunnlaget i det hele tatt, så bruker jeg kanskje bare en cm eller to med sand på bunnen. I yngelkar eller lignende holder det med en cm, for eksempel.
Det avhenger jo også litt av hva slags fisk du skal ha i akvariet. Skal du ha dvergciklider som liker å grave litt, ville jeg spandert på et godt lag med sand slik at de får kose seg og grave det de lyster.

Jeg har dessverre aldri veid sandmengden jeg bruker i de ulike karene, så jeg kan ikke gi deg noe eksakt svar. Det tror jeg ingen kan egentlig, for det ideelle og "reelle" er ulikt fra person til person (og fra akvarie til akvarie, ikke minst)
Ett gjennomsnittskar har ett bunnlag som er 5cm i snitt. Det er vanlig å ha bunnlaget tynnere framme enn bak, f.eks 3cm i front, og 7 bak
Det betyr at for karet ditt med en bunnflate på 60*30 (mest vanlig i alle fall), trenger du 9L for å få ett bunnlag med dene tykkelsen.
Blåsesanden har en egenvekt på ca 1,4kg pr L, og det betyr at du trenger ca 12,5L, eller en halv sekk til karet ditt.
Tilfeldig bekjentskap
© Haakon Haagensen
Reklame for plussmedlemskap