Lilla middel...

Har ved forskjellige anledninger hørt en bekjent snakke om noe lilla middel som hun bruker i akvariet. Dette kjøper hun på apoteket og hun har brukt det for å få klart vann, ved sykdom o.a. Det skal visst være veldig effektivt. Lurte litt på hva dette er og spurte henne. Vel, sa hun, det er sånn som de bruker når ungene er sår i baken... Hææ, Krystallfiolett!!?? det vet jeg jo hva er. Noen andre som har hørt om bruk av dette i akvarium?
Takk for sist
Etter at vi snakket om dette i går, så kom jeg på at jeg hadde set helt lilla vann i et kar på vestkanten. Dette var i et rekekar, og alle rekene så ganske døde ut... Kanskje det er det samme?
Krystallfiolett (KMnO4), er ett ekstremt giftig stoff for alle vannlevende organismer. Overdosserer en det minste, er en kvitt både problemet og det som ikke var problemet.

Dette er ett kjemikalie en bør være ekstremt varsom med å bruke i akvariesammenheng. Det fins stort sett mer egnede medisiner enn dette til vårt formål.

Om en på liv og død skal bruke denne giften, er dosseringen som følger:
Løs opp 10 gram i en liter vann. Av denne løsningen bruker du 1ml pr liter vann til korvarige bad på 5-30 min.
Langvarig behandlig er i de fleste tilfeller ikke å anbefale i det hele tatt.
For å spesifisere hva et bad er, så er det ikke i selve akvariet, men et annet kar der fisken bare dyppes oppi?
Aggi
For å spesifisere hva et bad er, så er det ikke i selve akvariet, men et annet kar der fisken bare dyppes oppi?
Jepp
Dette høres jo helt kriminelt ut med tanke på noe som også ble sagt... Sitat: Fargen i vannet forsvinner etter et par timer. Fikk forståelse av at middelet ble puttet rett i akvariet. Damen har holdt på med akvarium i mange år så hun vet nok hva hun driver med. Kanskje hun til og med ser tråden her....
Flott om hun kan komme med en kommentar om hva det er for noe, da

Også hva det brukes mot..?
Det stemmer helt og holdent at fargen endrer seg, normalt fra fiolett til brun.
Rett å slett når effekten er "brent ut" av giften.

Dette er et preparat som har en helt ekstrem desinfiserende egenskap. Parasitter (få unntak), bakterier (en del unntak), en del virus(mange unntak) og sopp(unntak er regelbrudd) bikker alle som en under. Desverre er det ikkke uvanlig at også fisken lider samme skjebne.

Preparatet er mest brukt i dam, dels på grunn av de relativt store mengdene parasitter, dels på grunn av stort volum=mindre sjangs for overdossering, og dels på grunn av prisen.
F.eks en dam på 40m3 vann, vil være en smule kostbar å medisinere med 30ml eSHa-flasker For ikke å snakke om den evindelige skvivinga av pipetter da gitt

Krystallfiolett er som en del andre gamle triks, i dag erstattet med minst like effektive medisiner, som er mer skånsomme for fiskene.
For å si det rett fra levra, jeg har vært borti færre som har behandlet akvariefisk (unntatt damfisk) med denne medisinen enn jeg har fingre på den ene hånden.
Tilfeldig bekjentskap
© Hans-Georg Evers
Reklame for plussmedlemskap