Vil gulvet tåle det...?

Inaktiv bruker
Jeg har nettop anskaffet meg et 530L kar og siden vi ikke har innredet kjeller så må jeg ha det i gangen, så da lurer jeg litt på om det blir for tungt for gulvet. Gangen er ikke så stor, på den måten vil jeg tro gulvet blir sterkere, gangen er i tillegg et nytt tilbygg på huset, altså nyere og forhåpentligvis da sterkere materiale.. Har ikke turt å fylle opp karet med vann enda, da jeg er veldig usikker på om det vil havne i kjelleren, er jo litt kjipt da... Noen som har erfaringer å dele?
Plussmedlem
Hei Elisabeth
Det kjem først og framst an på bjelkane under golvet. Dersom karet blir ståande over minst to bjelkar så går det heilt sikkert fint. Golv tålar som regel svært mykje, og i dei tre åra eg har vore moderator på akvarieforum har eg faktisk aldri høyrd om eit golv som har svikta.

Hugs at dei færraste nøler med å setja opp ein bokreol og fyller den med bøker. Det veier ikkje så reint lite det heller, og går som regel bra.

Lukke til!
jeg tror nokk det vil holde , som holger sier golv tåler ganske mye , når vi hadde 500 l gåen her hjemme hadde vi den i andre etasje og det gjik smuth

men sjekk med noen som kan dette med jvor mye gulv tåler hvist du vil vere på den sikre sia

jah bless
Hvis huset står en plass hvor det er snørike vintre vil jeg tro huset er bygd for å tåle tyngden av mye snø. Ellers er det jo bare å ta en titt under plassen karet skal stå for å vurdere bæreevnen til gulvet.
Inaktiv bruker
Tusen takk for svar:)
Ja, tenker jeg bare får prøve, eller evt prøve å finne ut hvem som bygde det og prate med dem, for å få mer kjennskap til hvordan disse bærebjelkene ligger. For det går ikke an å gå inn under, siden det er bygd på i ettertid og de ikke har orket å lage dør inn, så det er bare et tomt rom med eneste to ventiler som åpning til resten av verden liksom.
Det kan jo bli ett flott akvarierom :P
Spørs også om du skal ha møbel med ramme som ligger på golvet, eller stativ med fire bein. Møbel fordeler jo vekten bedre.
For å prøve om golvet tåler vekten av karet mm så kanskje du kan prøve med bare stein e.l. først?
Om gulvet tåler tyngden så kan det allikevel være et problem om gulvet gir etter hver gang noen går på det. Da kan karet stå å gynge og det blir bare stress. Du kan prøve å sette opp møbelet/stativet og så stå oppå det og rugg/hopp for å kjenne om gulvet er stødig. Bør vel stå en person på gulvet også, evt bruk en vater til hjelp også.
En ting til: Når du har kommet så langt at du skal vatre opp møbel/stativ så legg tyngde på det for å presse ned golvet hvis det gir etter litt.
Ikke artig å gå å være engstelig etter at karet er satt opp.
Inaktiv bruker
Nå står det rett på gulvet, flink å snekkre møbel er jeg ikke, og det vil jo bare bli ekstra vekt så jeg vet ikke om jeg skal ha det i det hele tatt. Har funnet ut at bærebjelkene ligger feil vei, så de ligger slik at sansynligvis bare en blir belastet. Gud hvor vanskelig ting skal være da... Får bygge meg nytt hus i stedet.hehe
Går det an å legge inn støttebjelker under dette gulvet? Hva eri etasjen under? Det finnes fine slanke søyler i metall man kan sette under gulv som ikke er sterkt nok..
Jeg ville ikke hatt et kar rett på gulvet... Et lite sleivspark, så er det knust.
Inaktiv bruker
Som sagt så er det et lukket rom, uten mulighet til å komme seg inn. Men d går jo sikkert an å borre hull i muren og lage en døråpning. Men hva vil alt dette komme i pris, vet ikke om lommeboka er med på alt dette.hehe

Når det gjelder å ha det på gulvet så må jeg si at jeg er ikke så fornøyd med det selv heller. Men heller det enn større mulighet for at det havner i kjelleren pga enda mer vekt.
Tilfeldig bekjentskap
© J.W. Armbruster
Reklame for plussmedlemskap