ta med fisk, reker eller snegler på flyet?

hvordan går det med fisk, snegler eller reker om de er med på flyet? jeg tenker mest på trykkendringer og slikt. man kan vel ikke ha dem i håndbagasjen siden de må ha væske?
Snegler kan man fint pakke i en plastboks med vått tørkepapir på over- og undersiden. Jeg har selv sendt snegler land og strand rundt på denne måten

I naturen er de vant til en kortere eller lengre tørkeperiode, og da graver de seg ned i slammet til det begynner å regne igjen. De kapsler seg inn i skallet og "stenger døren", og så ligger de i dvale og venter på bedre tider.
Det som imidlertid er viktig da, er å la dem våkne rolig til igjen (evt. på en isoporplate som man lar flyte i akvariet), og så la dem krype nedi vannet når de er klare for det

Regner derfor med at det ikke er noe problem å frakte disse som håndbagasje.
Pakk de ned i pose, gjerne 2-3 poser utenpå hverandre og legg de i en isoporeske med et varmeelement oppi. Det kan ikke taes med som håndbagasje, men send de som vanlig bagasje. Det er vel egentlig ikke lov kanskje, men jeg har gjort det på denne måten fra utlandet og det gikk bra. Det var forøvrig discus som jeg hadde med meg fra Zierfish & aquariummesse i Duisburg, Tyskland i forrige uke.
Jeg tror jeg har lest at hvis fisken lever så kan man ta den med som håndbagasje? Altså at den der regelen om hvor mye veske man kan ha med, ikke gjelder om fisken lever og svømmer normalt ?

Eller er dette helt feil? :P
her i bodø er det ikke så alt for mange plasser å kjøpe fisk, og det hadde jo vært kult å kunne ta med seg noe spessielt når jeg har vært et annet sted i landet.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap