Meningsytring om det å lete på forumet

Jeg bruker dette forumet altfor mange timer pr dag og syns det er et fantastisk verktøy til å finne info om sporten vår - og det er definitivt ikke medisin MOT litersjuke!

Men det er en ting som jeg ser, etter min mening, litt for ofte her inne. Det er kommentarer som "om du leter/søker så finner du det sikkert" og lignende, dette er som oftest til nybegynnere(som meg selv, selv om jeg aldri har fått kommentaren).

Et tegn på at kommentaren kommer ofte er hyppigheten av brukere som starter med å unnskylde seg for å spørre.

Jeg mener ikke at folk ikke skal bruke kunnskapsbasen, søkefunksjon etc, og etterhvert som tiden går øker jo sjansen for at det man lurer på faktisk er å finne i arkivet, og da blir det jo mindre og mindre grunn til å benytte forumet - Og dithen er det vel ingen som vil? At forumet er levende, i tillegg til kunnskapsnivået, er vel mye av grunnen til at det er så mange brukere her?

Jeg skjønner at enkelte erfarne brukere og akvarister kanskje til tider blir lei av å svare på samme spørsmål uke etter uke, men det er nesten bedre å la vær å svare hvis det kun kan gjøres med "brodd".

Syns nå jeg da
Synes dette var et litt OK innlegg jeg....! Selvfølgelig kan vi alle lete og søke, men spesielt for nybegynnere er det viktig med noen gode svar. Etterhvert er det mange motstridende informasjoner her inne. Synes vi kan på en høflig måte hjelpe til med å linke til artikler og gode tråder hvis "vi gidder". Hvis ikke kan vi jo bare la være å svare....?
Selv så prøvde jeg for en stund siden å starte en "Tråd med lure tips" - nettopp for å samle små, gode ideer, tips etc. Men dessverre var det ingen som var med på å følge opp. Kanskje noen vil nå?

Tråden med lure tips

Dette er oppe med jevne mellomrom. Det er en stor forskjell mellom å starte en tråd der man spør om hva som er mest rett etter å ha søkt informasjon og fått motstridene opplysninger enn å spørre uten å ha søkt.

Er man helt fersk er det kanskje en terskel man må komme over før man klarer å benytte søkefunksjonene. Det at man da får informasjon om at dette er et spørsmål som man kan søke informasjon på skal man ikke ta som noe negativ. Deretter er det bare å søke og blir man usikker på den informasjonen man da får er det bare å stille spørsmål knyttet til den.

Jeg pleier å oppmuntre folk til å søke.
Grunnen er ikke at jeg er for lat til å svare selv, men fordi det er mer lærerikt å søke.
1. Man lærer seg søkefunksjonen her inne
2. Man finner svar/ meninger/ erfaringer fra flere brukere, ikke bare meg.
3. Man får fram tråder som er beslektet med tema, og kanskje dermed lærer mer.

Anita
Synes vi kan på en høflig måte hjelpe til med å linke til artikler og gode tråder hvis "vi gidder". Hvis ikke kan vi jo bare la være å svare....?

Veldig godt sagt

Og selv om jeg mener det jeg sier i min tråd, står jeg absolutt ikke i veien for en frisk diskusjon heller Og da er det jo ikke alltid at man trenger å være like høflige - takhøyde er gøy!
Joda, det er ofte jeg oppfordrer til søk, der jeg vet at alt det brukeren lurer på, er besvart såpass mange ganger, at om en ikke finner dette svaret etter 2 min leiting selv, så har jeg vondt for å tro at svaret jeg skriver skal være lettere tilgjengelig.

F.eks hvitprikk, det er ett spørsmål som minst en gang pr uke kommer opp. Ingen må fortelle meg at det finnes så mange ulike vinklinger av parasitten, at en trenger flere hundre tråder om denne, strengt tatt

Som MC poengterer meget bra; en lærer faktisk av å lese hva andre har spurt om, opplevd, de svarene som kommer osv.

Skal si så brutalt, at om en er så desperat at en må stille ett spørsmål som er stilt ekstremt ofte, så har en i alle fall ikke tid til å vente på at ett fornuftig svar skal komme

Kan til sist ikke forstå at det ikke er bedre å få ett svar der det anbefales å søke, kontra å ikke få svar i det hele og det store.
Mulig jeg er i ferd med å brenne noe ut i denne delen av hobbyen, men jeg er til dels håpløst lei av enkeltspørsmål, jeg :p
Frank Angell
Kan til sist ikke forstå at det ikke er bedre å få ett svar der det anbefales å søke, kontra å ikke få svar i det hele og det store. Mulig jeg er i ferd med å brenne noe ut i denne delen av hobbyen, men jeg er til dels håpløst lei av enkeltspørsmål, jeg :p

Du er jo fantastisk til å svare på alt mellom himmel og jord, Frank.....og mer tolmodig enn de fleste av oss!

Mitt poeng over var at det er bedre å ikke svare enn å svare spydig og med "hån i stemmen". Da er det bedre å ikke svare.... Jeg har f.eks lagt merke til at ganske mange av de som spør om de enkle tingene som er sagt mange ganger før er barn. Da kan vi kanskje både hjelpe litt og oppfordre til å søke....? Hvis vi gidder)
Jeg synes absolutt man skal og kan tipse om søkefunksjonen og oppfordre folk til å bruke den. Det er helt utrolig hvor mye man lærer ved å søke, og ved å bla rundt og lese litt her og der i søketreffene. Jeg har mang en gang fått diverse aha-opplevelser selv og har lært veldig mye av det. Så det er noe jeg anbefaler.

Det er ikke alle som er stakkars puslinger som ikke vet bedre og ikke har skjønt at det finnes en søkefunksjon.
Verre er det med de som åpenbart vet at infoen finnes her et sted, men de gidder ikke søke, de mener at akkurat deres spørsmål er så viktig at de kan få personlig svar servert på et sølvfat fra andre, uten å bruke sin egen tid på å søke den frem...
Da kjenner jeg at jeg blir litt irritert. Spesielt når det står rett ut "jeg gidder ikke leite".

Heldigvis er de fleste villige til å lære seg å bruke søkefunksjonen, alt de trenger er kanskje bare et dytt i riktig retning; "Se her hva du kan finne" og så videre. Jeg pleier faktisk ofte å ta søket for dem først, og så legge til en link i til søkeresultatene i svaret mitt. Da ser spørsmålsstilleren kanskje at "Jøss, her var det jo masser av muligheter"

Som i svaret mitt (innlegg nr 4) i denne tråden for eksempel. Der ga jeg en link til søket jeg fant frem på Akvaforum, og i tillegg to eksterne linker.

Nå har jeg begrunnet hvorfor jeg ofte ber folk om å bruke søkefunksjonen.
Er du fremdeles opptatt av hvor fornærmet folk kan bli over at de må lære seg og søke selv, når du vet hvorfor? Det ligger faktisk gode hensikter bak.

Er det virkelig så ille å be folk bruke søkefunksjonen? Jeg tror neppe man kommer utenom, og det er like greit å komme i gang først som sist. Man må bare, rett og slett, hvis ikke ender man opp med at ingen gidder å svare på noe her lenger. Det er virkelig MYE informasjon å finne ved et latterlig enkelt søk når man lurer på: "hva gjør jeg når fiskene har fått hvitprikk" eller "hjelp guppyen min har fått barn hva skal jeg gjøre nå"....
Enig med Mona, det hender jeg også oppfordrer til å søke samtidig som jeg legger ut linker.

Sånn som jeg har gjort i denne tråden f.eks.

Som Frank sier, unødvendig å poste de samme spørsmålene om og om igjen når et enkelt søk er alt som skal til får å finne svar. Blir selv små lei av å leite innimellom når jeg søker på enklte ting å får opp 100 tråder som jeg da må skumme igjennom fordi 100 stk har lurt på det samme før meg. Og hvor 90 av disse 100 sikkert hadde funnet svaret de lette etter med et enkelt søk.
Jeg tror det siste akvafil her sier, som jeg selv ikke har tenkt alt for mye på, er en del av sakens kjerne.

Når en søker på hvitprikk, f.eks, får en opp ett betydelig antall treff. Dette antallet, kunne absolutt vært markant lavere, ser ikke bort i fra at 80% kunne vært unngått.

Det vi oppnår etterhvert, er at et søk på dette kanskje gir treff i 2500 tråder.
Det blir da en dagsjobb å leite gjennom kanskje 10-15000 innlegg for å finne det en var ute etter
Og så ruller snøballen videre, og videre, større og større for hver uke som går (ups, det gjør vist jeg også. Altså blir større og større, ruller ikke så fælt men :p)
Oj, det har ikke jeg tenkt på heller...
For eksempel:
Hvis jeg nå kvekker ordet "hvitprikk", så vil dette innlegget komme på listen over treff ved søk, det også! Uffda!

Kanskje vi må gå over til å si hv****ik fra nå av, for å unngå å fylle på unødige antall treff på lista?
Det kunne kanskje forenklet saken noe om man kunne søke pr underforum. Men det går vel ikke pr i dag, gjør det?
Frank Angell
Det vi oppnår etterhvert, er at et søk på dette kanskje gir treff i 2500 tråder. Det blir da en dagsjobb å leite gjennom kanskje 10-15000 innlegg for å finne det en var ute etter ;) Og så ruller snøballen videre, og videre, større og større for hver uke som går (ups, det gjør vist jeg også. Altså blir større og større, ruller ikke så fælt men :p)

Ikke nok med mange treff, men til dels håpløse overskrifter også. Dette gjelder kanskje de litt eldre trådene, men merker jeg bruker lang tid når jeg får treff med overskrifter som "hva gjør jeg nå?", "yngel", "vannverdier".
Ser det har vært en tråd før om nettopp dette emnet;bedre overskrifter, men de er jo der fortsatt de gamle selv om de nye har blitt bedre.

Kanskje moderatorene kunne endret overskriftene der hvor det er relevant, om ikke dette strider mot noen regler?
Hva med at man kunne fått gode tråder linka til ord i akvarieordlista? Vet ikke helt hvordan det skulle gått til (Noen måtte tatt seg bryet med å finne en haug med tråder sannsynligvis :P)
mona o
Det kunne kanskje forenklet saken noe om man kunne søke pr underforum. Men det går vel ikke pr i dag, gjør det?

Godt poeng! Jeg tenkte faktisk på det samme nå nettopp, når jeg bladde meg gjennom en lang liste med tråder. Det burde kanskje stått hvilket underforum tråden hører inn under, og så kunne man velge å sortere etter underforum, eller så burde det vært mulig å velge underforum når man søker. Det er litt småirriterende å bla seg gjennom side opp og side ned med søkeresultater, for så å finne at halvparten av alle trådene man trodde var relevante egentlig ikke er i nærheten av å være det (er for lite våken til å komme på eksempler, men satser på at de fleste skjønner hva jeg mener).

For å peile innlegget inn på rett spor igjen: Jeg er av typen som ikke er så veldig glad i å be om hjelp, jeg foretrekker å finne svar på spørsmål selv og spør kun hvis jeg ikke finner svar noen plasser, dette gjelder ikke bare her men generelt sett med det meste jeg foretar meg. På den måten lærer jeg også mye mer enn ved bare å velge letteste utvei og spørre hver gang det er noe jeg lurer på. Man får jo også ofte svar på andre spørsmål man har i samme slengen.

Når det er noen som lurer på noe jeg vet det er spurt om en haug med ganger tidligere, bruker jeg som regel å utføre et lite søk for personen som spør, og legge inn en eller flere linker alt etter hvor god tid jeg har til å lete. På den måten slipper man å føle at man gjentar seg selv til det kjedsommelige, og man slipper kanskje et par "unødvendige" tråder i framtiden da personen ser at det er mye man får svar på ved et enkelt søk. Det skal ikke være slik at det slenges ut et surt "bruk søkefunksjonen før du spør!" slik at nye brukere rett og slett blir skremt fra å spørre/skrive innlegg/være på forumet, men jeg kan ikke si at jeg har sett tendenser til dette her inne.
SilkCut
Kanskje moderatorene kunne endret overskriftene der hvor det er relevant, om ikke dette strider mot noen regler?

Vi gjør så godt vi kan, men vi rekker nok ikke alle.
SilkCut

Dette gjøres allerede til en viss grad, med f.eks. tråder som heter "Hjeeeeelp??!!???" o.l. Men det er begrenset hvor mange trådoverskrifter moderatorene har kapasitet til å endre, og samtidig skulle ha tid til å svare på spørsmål og gjøre annet "moderatorarbeid".
Trond Ferkingstad
Hva med at man kunne fått gode tråder linka til ord i akvarieordlista? Vet ikke helt hvordan det skulle gått til (Noen måtte tatt seg bryet med å finne en haug med tråder sannsynligvis :P)
Det ville være en formidabel jobb å få dette til å funke. I tillegg er jeg litt i tvil om når brukeren verken ser på gamle tråder, eller aktuelle artikkler, at ordlista vil brukes noe mer
Jeg melder meg ikke frivillig, for å si det slik, til å leite ut de beste trådene om hvert ord

Det er helt klart at gode titler vil lette søket, men det er desvere slik at vi på bakrommet ikke rekker med alt her i verden Og i tillegg; med kanskje 50 dønn identiske tråder på sikt, må en være litt kreativ med tanke på tittelen. Blir jo litt tungvindt å lage nye titler på denne måten;
Hvitprikk i karet, V.2086 eller noe sånt

Når en i tillegg kommer inn på skrivefeiler, dialekter etc, og ender med hvitprikk, vitprikk, kvitprikk, vitprik, kvite prekka, hvite parasittjæ... etc, blir det fort mange ord for ett og samme problem
Det er ikke uten grunn at vi på AF anbefaler at en skriver bokmål, unngår så mye skrivefeil, og bruker en informativ tittel
Frank Angell
Når en i tillegg kommer inn på skrivefeiler, dialekter etc, og ender med hvitprikk, vitprikk, kvitprikk, vitprik, kvite prekka, hvite parasittjæ... etc, blir det fort mange ord for ett og samme problem ;) Det er ikke uten grunn at vi på AF anbefaler at en skriver bokmål, unngår så mye skrivefeil, og bruker en informativ tittel ;)

Hahaha, den var knakende god, Frank.
Personlig synes jeg det er så rart når folk kommer og spør om sånn helt opplagte ting, og da mener jeg ikke bare her inne. Mange spørsmål er jo vanskelige å søke på, spesielt om det omhandler noe spesifikt og erfaringer osv. Men folk spør liksom om hva pH er. Hallo, Google er tjue centimeter fra nettsia, da kommer du kjapt inn på wikipedia og får hele forklaringen :P Litt som å lete etter brillene når man har dem på nesen :P

Synes søking bør bli mata med teskje jeg. Og hvis man er så touchy at man ikke tåler å høre det så kan man bare la være å få hjelp da. Jeg er sånn som også leter først og spør etterpå i butikker da, jeg bare liker å sløse tid visstnok :P Eller evt. finne ut ting selv
Frank Angell
[QUOTE=Trond Ferkingstad]Hva med at man kunne fått gode tråder linka til ord i akvarieordlista? Vet ikke helt hvordan det skulle gått til (Noen måtte tatt seg bryet med å finne en haug med tråder sannsynligvis :P)
Det ville være en formidabel jobb å få dette til å funke. I tillegg er jeg litt i tvil om når brukeren verken ser på gamle tråder, eller aktuelle artikkler, at ordlista vil brukes noe mer
Jeg melder meg ikke frivillig, for å si det slik, til å leite ut de beste trådene om hvert ord

Det er helt klart at gode titler vil lette søket, men det er desvere slik at vi på bakrommet ikke rekker med alt her i verden Og i tillegg; med kanskje 50 dønn identiske tråder på sikt, må en være litt kreativ med tanke på tittelen. Blir jo litt tungvindt å lage nye titler på denne måten;
Hvitprikk i karet, V.2086 eller noe sånt

Når en i tillegg kommer inn på skrivefeiler, dialekter etc, og ender med hvitprikk, vitprikk, kvitprikk, vitprik, kvite prekka, hvite parasittjæ... etc, blir det fort mange ord for ett og samme problem
Det er ikke uten grunn at vi på AF anbefaler at en skriver bokmål, unngår så mye skrivefeil, og bruker en informativ tittel

Ja ser den Men til oss som faktisk søker kunne det vært noe, men det vil jo bli alt for mye jobb for litt for lite
Tilfeldig bekjentskap
© -mette-
Reklame for plussmedlemskap