Oppbevaring av akvarium
Postet 03.11.07 kl 21:19
Postet 03.11.07 kl 22:14
Inaktiv bruker

Hva med silikonen? Den kan vel tørke/sprekke hvis akvariet står tomt over lengre tid? Eller tar jeg feil her?
Postet 03.11.07 kl 22:36
Postet 03.11.07 kl 22:41
Har et akvastabil karr (128 L) som ble paket bort og glemt i boden til mutteren når jeg var 13-14 år-fikk beskjed for drøyt år siden at det stod der.
Hentet det fylte det og det er i bruk i dag, like bra som det var for 24 år siden.
Uten noe som hels innsmøring av silikonen-men tempen har jo vært rimelig stabil der karret har vært lagret.
Hentet det fylte det og det er i bruk i dag, like bra som det var for 24 år siden.
Uten noe som hels innsmøring av silikonen-men tempen har jo vært rimelig stabil der karret har vært lagret.
Postet 03.11.07 kl 22:58
Ken MyrsethHar et akvastabil karr (128 L) som ble paket bort og glemt i boden til mutteren når jeg var 13-14 år-fikk beskjed for drøyt år siden at det stod der. Hentet det fylte det og det er i bruk i dag, like bra som det var for 24 år siden. Uten noe som hels innsmøring av silikonen-men tempen har jo vært rimelig stabil der karret har vært lagret.
Det var et gammelt kar:P
Postet 03.11.07 kl 23:04
Postet 04.11.07 kl 00:29
Glassene tar ikke skade hverken av kulde eller varme, med mindre du heller en bøtte kokende vann på og en bøtte med isvann rett etterpå. DVS. forsiktig med veldig raske temperaturskift
Silikonen er praktisk talt upåvirkelig og det har ingenting for seg å kline den inn med ting. Den som gjør det: har du dårlig erfaring uten?
Jeg har i dag 2 stk 86 l LLI akvarier fra ca 1972, 35 år. De var brukt som nye, 4-5 år, de har vært brukt som flyttekasser mange ganger, de har vært lagret under alle slags forhold i over 25 av disse årene, innimellom også ute om vinteren, men har selvfølgelig ikke stått med frossent vann i.
Tok de i bruk igjen i fjor høst. Ingen problemer.
Silikonen er praktisk talt upåvirkelig og det har ingenting for seg å kline den inn med ting. Den som gjør det: har du dårlig erfaring uten?
Jeg har i dag 2 stk 86 l LLI akvarier fra ca 1972, 35 år. De var brukt som nye, 4-5 år, de har vært brukt som flyttekasser mange ganger, de har vært lagret under alle slags forhold i over 25 av disse årene, innimellom også ute om vinteren, men har selvfølgelig ikke stått med frossent vann i.
Tok de i bruk igjen i fjor høst. Ingen problemer.
Postet 04.11.07 kl 04:27
JostiGlassene tar ikke skade hverken av kulde eller varme, med mindre du heller en bøtte kokende vann på og en bøtte med isvann rett etterpå. DVS. forsiktig med veldig raske temperaturskift
Det er nettopp dette eg mener, at feks å ha de i en garasje der det kan fort bli veldig store temperatur svinginger kan en oppleve at glass i akvarier sprekker, spesielt dersom glasset er tynt.
JostiSilikonen er praktisk talt upåvirkelig og det har ingenting for seg å kline den inn med ting. Den som gjør det: har du dårlig erfaring uten?
Har nok ikkje dårleg erfaring, men gjør det for å være sikker.
Eg har alltid satt inn silikon med spenol eller andre olje/krem uten tilsetningsstoff for å være på den sikre siden.
JostiJeg har i dag 2 stk 86 l LLI akvarier fra ca 1972, 35 år. De var brukt som nye, 4-5 år, de har vært brukt som flyttekasser mange ganger, de har vært lagret under alle slags forhold i over 25 av disse årene, innimellom også ute om vinteren, men har selvfølgelig ikke stått med frossent vann i. Tok de i bruk igjen i fjor høst. Ingen problemer.
Jøss, de er jo snart veteraner..
Har du bilder?
Ser de ut som dagens akvarier eller?
Postet 04.11.07 kl 11:07
Det skal sies at kvaliteten på det meste var en smule annerledes for 30-40 år siden.
Jeg ville ikke med dagens silicon tatt sjangsen på å starte ett kar som har stått over lang tid, uten at fugene ble kontrollert nøye.
Jeg hadde satt inn fugene med vedlikeholdssprayen til Eheim.
Skader i alle fall ikke å ta en forhåndsregel som tar deg 2 min
Jeg ville ikke med dagens silicon tatt sjangsen på å starte ett kar som har stått over lang tid, uten at fugene ble kontrollert nøye.
Jeg hadde satt inn fugene med vedlikeholdssprayen til Eheim.
Skader i alle fall ikke å ta en forhåndsregel som tar deg 2 min
Postet 04.11.07 kl 12:48
Siliconen har i alle fall ikke blitt dårligere enn den var for 30 år siden
At du kontrollerer nøye er OK. Fyll med vann på et sikkert sted før du setter det i stua.
Er det en forhåndsregel å kline på noe som du ikke har peiling på om virker negativt, positivt eller i det hele tatt? Åssen vet du at Eheim spray ikke er skadelig? Det er et sterkt penetrerende produkt beregnet for smøring av pakninger o.l. for at de skal være myke bevegelige og ikke sette seg fast. Uten å kunne dokumentere det vil jeg anta at dette er potensielt langt mer skadlig enn nyttig for siliconfuger.
Skal du anbefale noe å kline på syns jeg du bør dokumentere det nøye.
Kline på for sikkerhets skyld???????????????????
Smører du Spenol på glasset før du skal lime det sammen også for sikkerhets skyld?
At du kontrollerer nøye er OK. Fyll med vann på et sikkert sted før du setter det i stua.
Er det en forhåndsregel å kline på noe som du ikke har peiling på om virker negativt, positivt eller i det hele tatt? Åssen vet du at Eheim spray ikke er skadelig? Det er et sterkt penetrerende produkt beregnet for smøring av pakninger o.l. for at de skal være myke bevegelige og ikke sette seg fast. Uten å kunne dokumentere det vil jeg anta at dette er potensielt langt mer skadlig enn nyttig for siliconfuger.
Skal du anbefale noe å kline på syns jeg du bør dokumentere det nøye.
Kline på for sikkerhets skyld???????????????????
Smører du Spenol på glasset før du skal lime det sammen også for sikkerhets skyld?
Postet 04.11.07 kl 18:00
Om vedlikeholdssprayen hadde noen skadelige effekter, ville den ikke vært i salg, enkelt og greit. Dette er ett produkt som er lager for å holde gummiblandinger i god kondisjon, og da er det selvsagt ikke noen fare forbundet med dette.
Dine uttalelser overrasker meg litt Josti, hvor mye av det en bruker er uten langvarig og intensiv labratoriedokumentasjon? Tett på alt, er jeg redd.
Om alt som anbefales skal ha grundig dokumentasjon, da faller grunnlaget for både hobbyen og det å kommunisere på denne måten, helt og holdent bort, er jeg redd
Og siden du tydeligvis tror at Eheim Vedlikeholdsspray kommer til å ete opp fugene (for å sette det på spissen), kan jeg fortelle at jeg på mer enn ett kar har brukt denne for å helgardere mot uttørking av fugene.
Og har det gått galt? Ikke i det hele tatt
Til spørsmålet om jeg bruker spenol på glasset før det limes:
Svarer rett å slett på den enkle måten; jeg må bare riste på huet av denne tanken.......
Jeg kjører forøvrig heller ikke bilen i en fjellvekk i 80, for å se om den tåler det
Dine uttalelser overrasker meg litt Josti, hvor mye av det en bruker er uten langvarig og intensiv labratoriedokumentasjon? Tett på alt, er jeg redd.
Om alt som anbefales skal ha grundig dokumentasjon, da faller grunnlaget for både hobbyen og det å kommunisere på denne måten, helt og holdent bort, er jeg redd
Og siden du tydeligvis tror at Eheim Vedlikeholdsspray kommer til å ete opp fugene (for å sette det på spissen), kan jeg fortelle at jeg på mer enn ett kar har brukt denne for å helgardere mot uttørking av fugene.
Og har det gått galt? Ikke i det hele tatt
Til spørsmålet om jeg bruker spenol på glasset før det limes:
Svarer rett å slett på den enkle måten; jeg må bare riste på huet av denne tanken.......
Jeg kjører forøvrig heller ikke bilen i en fjellvekk i 80, for å se om den tåler det
Postet 04.11.07 kl 20:47
Endret: 04.11.07 kl 20:49
O-ringer og pakninger er som oftest av nitrilgummi. Silicon har ingenting med gummi å gjøre, det er plast og har andre egenskaper.
Men bevares, hver enkelt får gjøre det på den måten en vil, har ingenting imot det. Men nå har vi i alle fall luftet noen meninger.
Jeg ber egentlig ikke om noen langvarig og intensiv labratoriedokumentasjon.
Spesielt ikke for bruk av produkter til ting de ikke er beregnet for. Men hvis Eheim f.eks. kunne annbefale at det er velegnet til det du mener er det jo helt greit.
Så trekker i alle fall ikke jeg denne tråden lenger. Lykke til
Men bevares, hver enkelt får gjøre det på den måten en vil, har ingenting imot det. Men nå har vi i alle fall luftet noen meninger.
Jeg ber egentlig ikke om noen langvarig og intensiv labratoriedokumentasjon.
Spesielt ikke for bruk av produkter til ting de ikke er beregnet for. Men hvis Eheim f.eks. kunne annbefale at det er velegnet til det du mener er det jo helt greit.
Så trekker i alle fall ikke jeg denne tråden lenger. Lykke til
Postet 04.11.07 kl 23:50
Frank AngellDet skal sies at kvaliteten på det meste var en smule annerledes for 30-40 år siden. Jeg ville ikke med dagens silicon tatt sjangsen på å starte ett kar som har stått over lang tid, uten at fugene ble kontrollert nøye. Jeg hadde satt inn fugene med [URLBLOCK1]. Skader i alle fall ikke å ta en forhåndsregel som tar deg 2 min ;)
Husk at dette er silicon spray. den er kansje ikke giftig for fisken. Men som det står i bruksanvisningen, så er den egentlig beregnet på pakninger og bevegelige deler i plast, ikke siliconfuger på glass. Husk at silicon(ikke lim) er et helvete å få av på glass. Som et tips: får man silicon på treverk, så er det meget vanskelig(umulig/vanskeli) å behandle etterpå(lakke/male). Å behandle slikonlim med flytende silicon har ingen misjon. Oppbevar karet i normal temp og fuktiget, og i mørke(ikke sollys), så varer det. Jeg har brukt mye siliconspray på dykkerutstyr, men det er av gummi, og fungerer. Silconspray får man forøvrig billig på Biltema. Ellers tåler akvarier/glass mange kuldegrader. Å ta det dypfryst inn i en varm stue går helt fint. Det blir bare mye frossen kondens på det en stund. Husk, vi har jo alle vinduer, og de vender ut mot kulden(-30-40). samme om det er 1, 2, eller 3 glass utgave. De sprekker garantert ikke. Glass med spenninger, kan det være værre med. Men det har normalt ikke vanlig float glass. Jeg har innglasset balkong, der er det varmt inne, og iskladt ute(-28 registret). Ingen glass har sprukket enda. Det er også herdet glass, med spenniger i seg. Så at man må være veldig forsiktig med dette, er bare noe sprøyt. Kjør på, dette går fint som bare det.
Postet 05.11.07 kl 01:21