160 liter med litt av hvert, trenger HJELP til bunnmasse, og mye annet

Heisann
Holder på å sette pp et 160 kiters kar som jeg tenkte å ha litt fantomtetraer, litt forskjellig corydoras typer, noen små guramier og muligens en gruppe kampfisk (1 hann og 3 hunner)
Har også en stor ancitrus som jeg tenkte skulle få bo i karet..

Har til nå brukt karet til Malawi og har hatt biltemasand der, den fineste typen, kan jeg fortsatt bruke denne??
Skal ha mye planter oppi der, vil de klare seg i den fines sanden
Trenger også tips til annen innredning jeg bør ha!!!

MVH
Tommy
Det eneste jeg vet er at ancistrusen vil ha ei rot å gnage på
Hvis du skal ha corydoras vil de stortrives med den sanden du har der

Vil dessuten anbefale deg å ha sandsnegler, eller eventuellt bunnvarme, i karet. Dette for å skape sirkulasjon rundt planterøttene. Sanden kan ellers bli for kompakt og plantene vil derfor ikke trives.

Sørg for en rot og ei hule til ancistrusen. Coryene vil også ha et sted hvor de kan trekke seg tilbake og få være i fred. Dette kan være under ei rot eller stein hvor det ikke er alt for høyt under taket og gjerne med en "bakdør" i tilfelle det skjer noe skummelt ved hovedinngangen

Ellers så er det ikke anbefalt å ha kampfisk sammen med annen fisk. Det kan gå bra, men det kan gå veldig galt også. Hvis du likevel bestemmer deg for å ha kampfisk så ville jeg ihvertfall unngått å ha guramier sammen med dem. De små guramiene blir lett syke av stress og kampfisken vil nok stresse dem er jeg redd.
Takker for svar byttet ut til litt grovere sand, ikke mye men sånn at plantene vil trives bedre...
Tilfeldig bekjentskap
© Kristian Hennig
Reklame for plussmedlemskap