Er det noen fordeler at klubben melder seg inn i NAF?
Vi er en y startet klubb i indre østfold. Som selvfølgelig ikke har kassa full av penger, sånn som det sikkert er i de fleste klubber(ny startet eller ei).
Jeg er e styre"dings"(medlem) i den nystartede klubben og driver å leter etter evt fordeler/grunner til at vi skal melde oss inn i NAF.
Og foreøpig så har jeg faktis ikke funnet noen spesielle grunner/fordeler av å være medlem, så derfor håper jeg noen kan komme ed sine synspunkter/meninger her om dette emnet.
Det koster jo en god del pr.medlem for å være medlem i NAF(noe jeg seff mener er negativt), og derfor lurer jeg på om pengene der faktisk kan brukes til andre mere "fornuftige" ting.
Håper på meninger/synspunkter fra begge "sider"
Mvh Ken Myrseth
Jeg er e styre"dings"(medlem) i den nystartede klubben og driver å leter etter evt fordeler/grunner til at vi skal melde oss inn i NAF.
Og foreøpig så har jeg faktis ikke funnet noen spesielle grunner/fordeler av å være medlem, så derfor håper jeg noen kan komme ed sine synspunkter/meninger her om dette emnet.
Det koster jo en god del pr.medlem for å være medlem i NAF(noe jeg seff mener er negativt), og derfor lurer jeg på om pengene der faktisk kan brukes til andre mere "fornuftige" ting.
Håper på meninger/synspunkter fra begge "sider"
Mvh Ken Myrseth
Postet 13.11.07 kl 08:36
Man må vel være medlem i NAF for å kunne registrere oppdrett medlemmene i klubben gjør, tror jeg? Om noen av dere f.eks. fikk til et førstegangsoppdrett på en malleart, så ville dere fått heder og ære med Elite-oppdrettsstatus Setter klubben på kartet i Akvarie-Norge, kan man si
Jeg ante virkelig ikke at det kostet så mye for en klubb å være medlem i NAF, femten tusen i året mener jeg Gløersen skrev, og det var mye, ja... !
Jeg ante virkelig ikke at det kostet så mye for en klubb å være medlem i NAF, femten tusen i året mener jeg Gløersen skrev, og det var mye, ja... !
Postet 13.11.07 kl 10:29
Endret: 13.11.07 kl 10:30
Postet 13.11.07 kl 10:37
Endret: 13.11.07 kl 10:38
BjarneDet koster [B]bare[/B] 80 kroner i året pr. medlem. Det dekker da også 4 nummer av et ganske så innholdsrikt medlemsblad fra NAF. [B]Det [/B]må jeg si er svært, svært billig!!
Helt enig med Bjarne, 80 spenn for ett år som medlem i en såpass annerkjent paraplyorganisasjon er da ikke det helt store
Nei, jeg er ikke medlem i NAF, rett å slett da jeg mangler klubb. Kan jo starte enmannsklubb, men det blir for tullete
Postet 13.11.07 kl 10:41
Jeg husker vi hadde en diskusjon om det i Fredrikstad AK også. Der ble vi enige om at de 80 kronene det koster pr medlem, er verdt det.
- Medlemmen og klubben deltat i oppdretskonkuransen
- Medlemmen får tilsendt NAB i posten. Dette er et godt norsk akvarieblad, som alene er verdt 80 kroner året.
- Stemmrett ved landsmøte, som igjen kan påvirke saker som opptar oss.
- Mulighet for klubben for å ha sin egen hjemmeside på deres web.
Dessuten betaler ikke klubben 80 kroner pr. medlemm det første året, da er det i stede en liten engangssum.
De klubbene som ikke er med å støtte en lansorganisasjon, svikter på en måte akvarienorge.
Man trenger forøvrig ikke å være medlem av en klubb for å få NAB, man kan abonnere på dette for kroner 100,- pr år.
Erlend
- Medlemmen og klubben deltat i oppdretskonkuransen
- Medlemmen får tilsendt NAB i posten. Dette er et godt norsk akvarieblad, som alene er verdt 80 kroner året.
- Stemmrett ved landsmøte, som igjen kan påvirke saker som opptar oss.
- Mulighet for klubben for å ha sin egen hjemmeside på deres web.
Dessuten betaler ikke klubben 80 kroner pr. medlemm det første året, da er det i stede en liten engangssum.
De klubbene som ikke er med å støtte en lansorganisasjon, svikter på en måte akvarienorge.
Man trenger forøvrig ikke å være medlem av en klubb for å få NAB, man kan abonnere på dette for kroner 100,- pr år.
Erlend
Postet 13.11.07 kl 10:57
Endret: 13.11.07 kl 10:58
Noen av godene som NAF kan gi, sånn bortsett fra oppdrettskampanjen er hjelp til foredrag. De har også en del info på siden dems som klubbene kan nyte godt av.
Selv om det er "billig" med 80 kr pr medlem så er dette også en utgift for en nyetablert klubb. Nå er NAF så snille at de gir det første året omtrent gratis (100.- for klubben ) så dette hjelper jo på.
Til slutt tror jeg at det blir en vurderings sak om man vil være medlem av NAF. Vil tro at nystartede klubber har godt av å være medlem et par år for man får da NAF bladet og hjelp til oppstart når man er medlem.
Mvh Linka
Selv om det er "billig" med 80 kr pr medlem så er dette også en utgift for en nyetablert klubb. Nå er NAF så snille at de gir det første året omtrent gratis (100.- for klubben ) så dette hjelper jo på.
Til slutt tror jeg at det blir en vurderings sak om man vil være medlem av NAF. Vil tro at nystartede klubber har godt av å være medlem et par år for man får da NAF bladet og hjelp til oppstart når man er medlem.
Mvh Linka
Postet 13.11.07 kl 11:12
Store klubber som OAK kan velge å stå utenfor et større forbund. Man sparer kanskje noen kroner og kan jo lage sitt eget medlemsblad. Bakdelen med dette er at man kanskje da velger å ikke "bli hørt". Et forbund som NAF er faktisk høringsinstans for saker som angår vår del av kjæledyrverdenen. Jo flere klubber og medlemmer som er medlem i NAF jo "tyngre" vil NAF være som en kjæledyrorganisasjon og dergjennom høringsinstans for saker som angår vår hobby.
Postet 13.11.07 kl 16:39
Ken, "don`t ask what the organization can do for you; ask what you can do for the organization!" (Fritt etter Tarjei Vesaas).
Som flere har nevnt her: samhold er styrke(gjennomslag). I tillegg er det også de andre nevnte fordeler.
Dersom 80 kroner per snute er et problem, bør man nok ikke kjøpe akvarium heller (jeg er fullt klar over at det er klubben som betaler, men denne "utgiften" kan i hvert fall delvis legges inn i medlemskontingenten).
Som flere har nevnt her: samhold er styrke(gjennomslag). I tillegg er det også de andre nevnte fordeler.
Dersom 80 kroner per snute er et problem, bør man nok ikke kjøpe akvarium heller (jeg er fullt klar over at det er klubben som betaler, men denne "utgiften" kan i hvert fall delvis legges inn i medlemskontingenten).
Postet 14.11.07 kl 04:45
Nei 80,- er ikke noe problem for meg personlig(er en brøkdel av prisen på de fleste fiskene jeg driver med).
Men det at vi må heve kontigenten kan for noen bli et "problem", og jeg liker ikke å utelukke mennesker pga penger-første året har vi nå tatt 100,- i kontigent, men neste år så bør/å vi da evt heve den til mellom 2-300,- og det er faktisk penger for noen.
Joa de 80,- blir lagt på medlemskontigeten, men kjedelig for dem som synes/ikke har 2-300,-.
Delvs enig at sammen blir man sterkere, men jeg tviler på at en "lite"klub på "bonde"landet for noen gjennomslags kraft uansett.
Mulig dem kan hjelpe oss med foredrags holdere, og det kan jo være bra.
Men infoen dem har på sidene sine kan man faktisk hente ned andre steder.
Men takker så mye for alle som har svart på denne tråden, det har gjordt at jeg har fått noe å tenke på før "styre"møte.
Jeg er faktisk ltt imot og betale store deler av kontigenten til NAF, når jeg mener at en nystartet klub behøver pengene til andre ting de første årene.
Men takk olov så er det flere i styret, så det er ikke bare min mening som teller.
Men det at vi må heve kontigenten kan for noen bli et "problem", og jeg liker ikke å utelukke mennesker pga penger-første året har vi nå tatt 100,- i kontigent, men neste år så bør/å vi da evt heve den til mellom 2-300,- og det er faktisk penger for noen.
Joa de 80,- blir lagt på medlemskontigeten, men kjedelig for dem som synes/ikke har 2-300,-.
Delvs enig at sammen blir man sterkere, men jeg tviler på at en "lite"klub på "bonde"landet for noen gjennomslags kraft uansett.
Mulig dem kan hjelpe oss med foredrags holdere, og det kan jo være bra.
Men infoen dem har på sidene sine kan man faktisk hente ned andre steder.
Men takker så mye for alle som har svart på denne tråden, det har gjordt at jeg har fått noe å tenke på før "styre"møte.
Jeg er faktisk ltt imot og betale store deler av kontigenten til NAF, når jeg mener at en nystartet klub behøver pengene til andre ting de første årene.
Men takk olov så er det flere i styret, så det er ikke bare min mening som teller.
Postet 14.11.07 kl 08:22