vasking av filter

var ikke sikker på hvor jeg skulle plassere dette spørsmål.
saken er.
gubben mener at filter alltid skal vaskes i akvarie vann.
dette gjør han alltid.
mens jeg,med mine karr,vasker filteret i rent vann.
hadde strømbrudd her i 6 timer,å da har jeg hørt at man kan få nitrit /nitrat forgiftning.
hvis det stemmer hjelper det vel lite å skylle filter i akvarie vann?
jeg unnerstreker at ingen av mine fisker har dødd etter filter vask i rent vann.
jeg lurer på hva som er riktig?
Filteret skal skvises forsiktig i en bøtte akvarievann. Ikke vaskes, og i alle fall ikke i rent vann.
Inaktiv bruker
filter---rens
De gangene filteret er så fullt av ,,avfall,,att effekten blir for lav-les vann utstrømmning-da bør bare 50 prosent av filtersvamp tas ut ,og denne kan du skylle i lunkent vann for og unngå å drepe de,,gode,,bakteriene

skyll den andre 50 prosenten i akvarievannet-egen bøtte
på denne måten vil populasjonen av gode bakterier blomstre raskt opp igjen
.

kan også lønne seg og fore mindre de neste par dagene-dette hvis filteret er godt ,,sausa,,
Ett 6timers strømbrudd medfører som oftest en del avgang i bakteriekulturen. Jo mer bakterier pr liter vann i filteret, jo mer bakterier legger seg på rygg (jaja, nå har jeg hørt\ skrevet det også...).

Døde bakterier vil som alt annet som er dødt, være med på å trekke opp forgiftningene. Og når en har lite bakterier, blir det fort ille....
Syntes du gjorde rett i å rense filteret, dersom det ikke ble renset for hardt

Ang rens av filter, er dette noe som mange overdriver både med tanke på tidsintervaller, og hvordan dette gjøres.
Svamper skal renses når de er såpass møkkete at det er markant reduksjon i gjennomstrømming. Disse renses da lett med å kryste de i en bøtte akvarievann, eller under springen dersom vanntempen ikke er for avvikende i forhold til akvariets temp.
Filtermasse i utvendige filtre trenger mye mindre vedlikehold, og renses på en litt annen måte.
Om det er utvendig filter dere har, får du heller rope ut om du trenger innspill til rens av disse
jeg pleier alltid å vaske filteret i springen. har ikke skjedd noen på grunn av det.
Steffen_93
jeg pleier alltid å vaske filteret i springen. har ikke skjedd noen på grunn av det.

Grunnen til at man normalt anbefaler å vaske filtermaterialet i vann fra akvariet, er at det tidligere var svært vanlig at vann fra springen inneholdt klor, og kloret er ikke særlig sunt for bakteriene. Nå går flere og flere vannverk bort fra å bruke klor i vannet, og derfor vil det hos flere og flere gå greit å bruke vann fra springen (dog med omtrent samme temperatur som i akvariet). Men om man ikke kjenner til om det er klor i vannet, bør du bruke vann fra akvariet når du skyller, for å være på den sikre siden.
Min (lille) erfaring: eg tapper først litt akvarievann i ei bøtte, så kryster eg svampen grundig i bøtta. Deretter tar eg svampen under "varmt" vann og kryster den skikkelig. Så er det tilbake i bøtta, og krysting der.

Eg har aldri målt "faenskap" på å gjøre det på denne måten.

P.S. Å foreslå lett krysting i akvarievann vil sannsynnligvis føre til frafall fra hobbyen, da dette vil føre til en (merkbart) tettere og tettere svamp; enkelte vil da rett og slett ikke gidde mer.
Donald
P.S. Å foreslå lett krysting i akvarievann vil sannsynnligvis føre til frafall fra hobbyen, da dette vil føre til en (merkbart) tettere og tettere svamp; enkelte vil da rett og slett ikke gidde mer.

Logikken i de to skjønte jeg ikke. Kan du utdype dette?
Både den med svampen, og den med frafallet fra hobbyen
Eg skjønner nesten ikke hva eg selv mente
Var i veldig godt humør i går, så nå leser eg gjennom innleggene eg skrev for å sjekke om eg må rapportere meg selv. Ser foreløpig ut som det har godt noenlunde greit.

Men det eg mente: tidligere tok eg veldig lett krysting av svampene, men da gikk de tett igjen nesten med en gang. Dette hadde eg ikke holdt ut særlig lenge.
Nå tar eg en mer brutal krysting, og vannverdiene er like bra for det (viktig å måle).
Ah, sånn å forstå

Vel, sant å si, jeg driver ikke med noe puslete svampeklemming, jeg heller
(kult uttrykk, forresten *hehe*)
Det skal da monne, såpass mye at jeg slipper å gjøre det samme en gang til uka etter. Det gidder jeg ikke

Så jeg klemmer ut nok gørr til at det sørger for at svampens originale farge kommer frem igjen, ja.

Donald
Eg skjønner nesten ikke hva eg selv mente:-) Var i veldig godt humør i går, så nå leser eg gjennom innleggene eg skrev for å sjekke om eg må rapportere meg selv. Ser foreløpig ut som det har godt noenlunde greit. Men det eg mente: tidligere tok eg veldig lett krysting av svampene, men da gikk de tett igjen nesten med en gang. Dette hadde eg ikke holdt ut særlig lenge. Nå tar eg en mer brutal krysting, og vannverdiene er like bra for det (viktig å måle).
Det samme her. De går likevel utrolig fort tette igjen i corykarene (jeg blir snart fullstendig sprø av det). Men som kulefiskeier har jeg funnet ut en kjekk ting ved å bruke akvarievann når jeg skyller filtrene fra corykarene. Jeg gjør dette i en isboks, og lar isboksen stå en dag eller flere med gørrvannet i. Da kommer sneglene som var i filteret (og som ble skylt ut) kravlende opp til vannkanten, og der kan jeg enkelt samle dem og gi dem til kulene. Bare et tips til andre med både kuler og kar med annen fisk og snegler. Jeg var i ekstase da jeg fant det ut, for å plukke snegler ut av akvarium er mildt sagt kjedelig når man har 12 stk. kulemager å mette.
Inger Anne, jeg lurer på om du må ønske deg gavekort på Tropefisk eller no sånt til jul. Så kan du bruke det på en haug nye filtere

Hva med å teste et Eheim Liberty 2042? Du bytter selvsagt ut den pinglete innmaten som følger med, og setter inn formskårede blåsvampterninger i begge kamrene. Jeg bruker grov blåsvamp, de går ikke tett så ofte. I tillegg en liten formklippet bit med filtervatt på hver side, som fanger opp småpartiklene. Det sparer svampene for så hypping klemming
Å bytte filtervatten tar et halvt minutt. Napper bare raskt ut på begge sider, og klemmer nedi en ny på hver side.

PS!
Jeg bruker JBL Filter Vlies, for den er vevd på en måte som gjør at den henger sammen og er lett å formklippe og håndtere. Den "røyter" derfor ikke som en bikkje Ikke en fiber løsner. (anbefales virkelig om man skal formklippe filtervatt) Den heter "JBL Symec VL filtervlies".

[External Image]
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap