lekkasje i siliconfuge

Hei fikk meg ett gratis akvarie på 560 l med armatur og porsabord.
Han jeg fikk det av hadde en lekkasje på det, som medførte 60 liter vann på gulvet i løpet av en natt, antar at lekkasjen er i fugene i bunn.
Har lest litt rundtom og lurer på hva jeg skal gjøre ?
vaske med aceton og ligge en ny hinne med silicon på fugene ?
eller kutte vekk fugene innvendig og ligge nytt?

Det er et dala akvaium med ramme
Jeg ville først og fremst forsøkt å finne lekkasjen. Blir fort mye jobb å resilikonere 95% mer enn du trenger.

Om det er en usynlig lekkasje, ville jeg selv fjernet det en ser av fugen inni karet, med en kvass kniv, og renset uhørt godt med aceton, før nye fuger ble lagt.
Frank Angell
Jeg ville først og fremst forsøkt å finne lekkasjen. Blir fort mye jobb å resilikonere 95% mer enn du trenger. Om det er en usynlig lekkasje, ville jeg selv fjernet det en ser av fugen inni karet, med en kvass kniv, og renset uhørt godt med aceton, før nye fuger ble lagt.

Hmmm

Visst jeg klarer å lokalisere lekkasjen , skal jeg bare rense med aceton og ta ny silicon rett oppa det gamle ?
Visst den er usynlig går det ann å ligge en ny silicon hinne over den gamle ?
Høres litt mindre jobb ut
Om du greier å lokalisere lekkasjen, må du selvsagt ta en vurdering på hvordan siliconet er der. Er det løse fliker, må disse naturlig nok bort.

Å bare smørre silicon rett oppå det gamle har ikke alltid så stor nytteverdi, da gammel silicon ofte vil slippe den nye, på grunn av smuss og slikt.
Jeg ville gjort det hele skikkelig fra start, i stedet for å stå der å være blå i trynet av irritasjon senere Greit nok er det mer jobb å gjøre det skikkelig, men det er ennå mer jobb om en gjør en dårlig jobb, som må tas på nytt etter 2 måneder
Frank Angell
Om du greier å lokalisere lekkasjen, må du selvsagt ta en vurdering på hvordan siliconet er der. Er det løse fliker, må disse naturlig nok bort. Å bare smørre silicon rett oppå det gamle har ikke alltid så stor nytteverdi, da gammel silicon ofte vil slippe den nye, på grunn av smuss og slikt. Jeg ville gjort det hele skikkelig fra start, i stedet for å stå der å være blå i trynet av irritasjon senere ;) Greit nok er det mer jobb å gjøre det skikkelig, men det er ennå mer jobb om en gjør en dårlig jobb, som må tas på nytt etter 2 måneder ;)

Henger meg på Frank der. Jeg er ett levende eksempel på det å stå der blå i trynet etter en halvdårlig jobb
Jeg visste sånn noalig hvor lekkasjen var, renset det jeg mente var nok og hadde på ei hinne over jeg mente skulle holde - men nope!!!
Jeg fjernet all silikon (mye jobb) - renset godt (mye jobb) og hadde på nye fuger innvendig (ble desverre ikke veldig pent) MEN nå er det tett
Frank Angell
Om du greier å lokalisere lekkasjen, må du selvsagt ta en vurdering på hvordan siliconet er der. Er det løse fliker, må disse naturlig nok bort. Å bare smørre silicon rett oppå det gamle har ikke alltid så stor nytteverdi, da gammel silicon ofte vil slippe den nye, på grunn av smuss og slikt. Jeg ville gjort det hele skikkelig fra start, i stedet for å stå der å være blå i trynet av irritasjon senere ;) Greit nok er det mer jobb å gjøre det skikkelig, men det er ennå mer jobb om en gjør en dårlig jobb, som må tas på nytt etter 2 måneder ;)

Det ser ut som siliconen har mistet taket i bunn bak , får teste vann når småen har lagt seg ikveld .
Visst jeg skifter skjøten på innsiden bak , går dette fint med tanke på at jeg beholder den gamle i hjørnene ?

Har ikke lyst til å svømme i kjelleren om 2 mnd
Snaken
Det ser ut som siliconen har mistet taket i bunn bak , får teste vann når småen har lagt seg ikveld . Visst jeg skifter skjøten på innsiden bak , går dette fint med tanke på at jeg beholder den gamle i hjørnene ? Har ikke lyst til å svømme i kjelleren om 2 mnd :)

Så lenge den gamle er skikkelig rengjort, og sitter godt til underlaget, bør det gå bærre lækkert.

Men jeg har for lengst slutta å gi garantier når det gjelder håndtverk som andre gjør
Hei.

Nå holder jeg på å fylle opp karet for å se hvor det lekker , men det er jo ikke så lett når det er ramme på . Noen tips ?
Har allerede fylt på 100 l vann og ser ingen spor etter lekkasje , kan lekkasjen då være i bunn ????
Ikke noe kult
No er karet fyllt opp ,h........ så mye vann det blir til slutt.
Sitter her nervøs for hva som skjer , fikk beskjed om at 40-60 l hadde lekket ut i løpet av en natt .
Det er ihvertfall 3 l vann i timen og det burde jo man se ganske fort....

Hva gjør jeg ?? Det er ikke noe kult å sitte å vente på at noe skal lekke .
Kan det være noe annet , platen akvariet stod på bærer preg av at det har lekket ut av en siliconfuge .
Hva skjer
Sitter her og venter på at vannet skal fosse ut , det har no gått en time ... ingenting er komt ut, hadde jeg ikke visst bedre hadde jeg trodd det var tett.
Du får la karet stå en del dager med vann i, for å se om det gir etter. Gjør dette ett sted som tåler slik plasking, om\ når vannet finner det for godt å komme.

Har vært borti ett lignende tilfelle en gang tidligere, der eieren av karet hardnakket hevdet at karet lakk.
Hos leverandør, var det potte tett, og når det kom tilbake til eieren, lakk det.
Årsaken var en svak fuge, og at karet hos eieren var plassert langt fra i vater.
Det kan være noe slikt som er tilfellet hos deg også, og da er det bare ett tidsspørsmål før at karet lekker også i vater
Få hive oppå et ekstra lag med silicon siden lekkasjen ikke har funnet sted ennå då.. Står potta tett ennå , men ikke i vater , får ta en sjanse og se hva som skjer etterhvert..
Takk for gode råd . Har ett 160 l med altfor mange ciclider i som gjerne vi flytte inn i det.
Kan kanskje rigge det opp på vaskerommet med sluk i gulvet for ekstra sikkerhet
Tilfeldig bekjentskap
© Margit Emilie Marita Isabel Wevang
Reklame for plussmedlemskap