Hvordan vaske gamle akvarier?

Har en reol som ser for jæ*** ut, glasset er helt brunt, har prøvd å skure med vann, klorin (godt utblandet) men det er som om det er etset inn i glasset... noen som har tips?
Hmmm får stikke innom og kjøpe en slik da testet også med helt fint sandpapir (400), ser ikke ut til å skade glasset, men mye arbeid.

Chillax
en [URLBLOCK1] , fra feks. biltema
Stålull og eddik -
eller gryteskrubb og Cillit Bang.
Cilliten må sprayes på TØRT! glass og virke en halvtimes tid.
Er du heldig løsner alt lett da.
Eneste middelet jeg fant som tar brunfargen fra vannet
på fliser og fuger på badet vårt.

Mvh. Nina
Myrheksa
Stålull og eddik - eller gryteskrubb og Cillit Bang.

Jeg ville aldri brukt noe slikt som Cillit Bang på innsiden av akvariet eller noe som helst som skal være i kontakt med vannet i akvariet...
Judasola-har brukt det jeg, fiskene lever i beste velgående!
Må bare skylle godt og lenge med rennende vann!
Det høres ut som dette har stått tørt en stund?
Det kan lønne seg å la det du vil skrubbe av, få lov til å bløte seg skikkelig opp en stund før du prøver deg? Dvs fyll vann i det eller de akvariene det gjelder, la vannet stå et døgn, og tapp ut. Så kan du prøve og begynne skrubbingen.

Til fjerning av gjenstridige flekker (alt fra kalkflekker til alger) så bruker jeg en stor, full neve med vanlig, hvit filtervatt. Fibrene i dette gjør en strålende jobb mht skuring!

Har du ikke prøvd det før, så prøv det nå. Jeg tror du vil bli overrasket over hvor effektivt det er.
Gjør som Mona sier. La det bløte seg litt opp. Deretter forsøker du med helt vanlig husholdningseddik som du lar virke litt.

Hvis ikke det virker. Kan du spraye på Jif glassrens (rutenrens eller hva det heter). Den virker på det meste.

Skyll karet godt etter vask og sjekk silikonen, den kan være dårlig hvis det har stått lenge tørt.

Myrheksa
Judasola-har brukt det jeg, fiskene lever i beste velgående! :-) Må bare skylle godt og lenge med rennende vann!

Det har jeg også Det er en utbredt misfortåelse at en ikke kan vaske kar med såpe. Selvsagt kan man det. Poenget er jo å skylle karet før man fyller det igjen. Bruker man Jif glass fordamper det som ikke tørkes bort. Jeg bruker det også til å rengjøre dekkglassene regelmessig.
Har tatt 2 av dem nå med edik trikset.

Virker ganske greit, nå skal de stå å renne av seg i kjelleren til jeg kommer hjem fra jobb i morgen. Håper ikke sluken tettes :->
Jeg hadde aldri, aldri i verden gått for såpebaserte produkter eller slipepapir\ stålull.

Bløtlegging er noe ett akvarie bør tåle meget godt, og er da det beste en kan tilby slike nedgrodde kar.

Eneste rensemidlet jeg selv kan driste meg til å bruke, er JBL Bioclean
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap