Hvordan vaske gamle akvarier?
Postet 02.12.07 kl 17:23
Postet 02.12.07 kl 17:47
Postet 02.12.07 kl 18:05
Postet 02.12.07 kl 18:17
Endret: 02.12.07 kl 18:18
Postet 02.12.07 kl 18:31
Postet 02.12.07 kl 20:38
Det høres ut som dette har stått tørt en stund?
Det kan lønne seg å la det du vil skrubbe av, få lov til å bløte seg skikkelig opp en stund før du prøver deg? Dvs fyll vann i det eller de akvariene det gjelder, la vannet stå et døgn, og tapp ut. Så kan du prøve og begynne skrubbingen.
Til fjerning av gjenstridige flekker (alt fra kalkflekker til alger) så bruker jeg en stor, full neve med vanlig, hvit filtervatt. Fibrene i dette gjør en strålende jobb mht skuring!
Har du ikke prøvd det før, så prøv det nå. Jeg tror du vil bli overrasket over hvor effektivt det er.
Det kan lønne seg å la det du vil skrubbe av, få lov til å bløte seg skikkelig opp en stund før du prøver deg? Dvs fyll vann i det eller de akvariene det gjelder, la vannet stå et døgn, og tapp ut. Så kan du prøve og begynne skrubbingen.
Til fjerning av gjenstridige flekker (alt fra kalkflekker til alger) så bruker jeg en stor, full neve med vanlig, hvit filtervatt. Fibrene i dette gjør en strålende jobb mht skuring!
Har du ikke prøvd det før, så prøv det nå. Jeg tror du vil bli overrasket over hvor effektivt det er.
Postet 02.12.07 kl 20:43
Endret: 02.12.07 kl 20:44
Gjør som Mona sier. La det bløte seg litt opp. Deretter forsøker du med helt vanlig husholdningseddik som du lar virke litt.
Hvis ikke det virker. Kan du spraye på Jif glassrens (rutenrens eller hva det heter). Den virker på det meste.
Skyll karet godt etter vask og sjekk silikonen, den kan være dårlig hvis det har stått lenge tørt.
Hvis ikke det virker. Kan du spraye på Jif glassrens (rutenrens eller hva det heter). Den virker på det meste.
Skyll karet godt etter vask og sjekk silikonen, den kan være dårlig hvis det har stått lenge tørt.
Postet 02.12.07 kl 20:50
MyrheksaJudasola-har brukt det jeg, fiskene lever i beste velgående! :-) Må bare skylle godt og lenge med rennende vann!
Det har jeg også Det er en utbredt misfortåelse at en ikke kan vaske kar med såpe. Selvsagt kan man det. Poenget er jo å skylle karet før man fyller det igjen. Bruker man Jif glass fordamper det som ikke tørkes bort. Jeg bruker det også til å rengjøre dekkglassene regelmessig.
Postet 02.12.07 kl 20:52
Postet 02.12.07 kl 22:50
Jeg hadde aldri, aldri i verden gått for såpebaserte produkter eller slipepapir\ stålull.
Bløtlegging er noe ett akvarie bør tåle meget godt, og er da det beste en kan tilby slike nedgrodde kar.
Eneste rensemidlet jeg selv kan driste meg til å bruke, er JBL Bioclean
Bløtlegging er noe ett akvarie bør tåle meget godt, og er da det beste en kan tilby slike nedgrodde kar.
Eneste rensemidlet jeg selv kan driste meg til å bruke, er JBL Bioclean
Postet 04.12.07 kl 17:24
Endret: 04.12.07 kl 17:24