Rusk i vannet
Postet 02.12.07 kl 17:33
Postet 02.12.07 kl 19:36
Postet 02.12.07 kl 20:20
Postet 02.12.07 kl 20:26
Endret: 02.12.07 kl 20:27
Er det lenge siden du skiftet den hvite skiven med filtervatt som skal ligge helt øverst i den filtermodellen?
Jeg merker at mine akvarier som har Eheim utv.filtere, også får et litt "støvete" vann når denne hvite filtervatten er så smekkfull at den ikke greier helt å holde på rusket lenger. Da er det på tide å bytte den ut med en ny.
Hos meg tar det alt fra 2 til 4-5 mnd mellom hver gang jeg skifter den filtervattskiven. Alt avhenger jo av innredning i karet, fòringsrutiner (og typer fòr) samt fiskebestanden.
Her er en tegning som viser hvilken rekkefølge i filteret tingene skal ligge, og hva som skal ligge hvor.
Jeg merker at mine akvarier som har Eheim utv.filtere, også får et litt "støvete" vann når denne hvite filtervatten er så smekkfull at den ikke greier helt å holde på rusket lenger. Da er det på tide å bytte den ut med en ny.
Hos meg tar det alt fra 2 til 4-5 mnd mellom hver gang jeg skifter den filtervattskiven. Alt avhenger jo av innredning i karet, fòringsrutiner (og typer fòr) samt fiskebestanden.
Her er en tegning som viser hvilken rekkefølge i filteret tingene skal ligge, og hva som skal ligge hvor.
Postet 02.12.07 kl 20:33
Endret: 02.12.07 kl 20:34
Hadde samme problemet som deg i min 350 liter hjørnekar. Virket som pumpen ble for kraftig og det dannet seg en "virvelvind" av støv/rusk som bare surret rundt og rundt. Jeg kjøpte meg en Fluval4 i tillegg for å bli kvitt problemet. Den trekker inn det som surret midt i karet. Har også prøvd overflaterenser men det gikk ikke. Pumpen og karet mitt var helt nytt og oppstartet på gammel filtergugge og vann så det var ikke filtermaterialet som var problemet.
Postet 02.12.07 kl 20:37
Jeg tror SoVe er inne på noe her.
Jeg hadde selv forsøkt å justere litt på vannmengden fra filteret, dette er oftest tilstrekkelig til å bryte linjene for slike virvler.
Selv bytter jeg filtervatt ekstremt skjelden, og har krystallklart vann i alle kar.
Har selv samme filter som har gått i nå ca 3 år, uten noen form for vedlikehold, heller ikke bytte av vatt
Jeg hadde selv forsøkt å justere litt på vannmengden fra filteret, dette er oftest tilstrekkelig til å bryte linjene for slike virvler.
Selv bytter jeg filtervatt ekstremt skjelden, og har krystallklart vann i alle kar.
Har selv samme filter som har gått i nå ca 3 år, uten noen form for vedlikehold, heller ikke bytte av vatt
Postet 04.12.07 kl 17:20