Tatt på fersk gjerning i bare (ancis)trusa for å spise opp bakgrunner...

Etter å ha slukket lyset i karet så har det kommet skrapelyder, først skjønte jeg ikke hva det var før jeg tok ancistrusen på fersken oppetter Juwel Rock bakgrunnen. Æsj, jaja tenkte jeg, det er jo ikke så farlig, men nå har det kommet fram svarte felter i bakgrunnen, og malingen flasser av i kanten av "sårene"... Er det andre som har opplevd det samme? Er det malla eller bakgrunnen det er noe gæærnt med?

(Får håpe VG overskrifter funker på akvaforum også
Ja, jeg har sett skriverier om det før.

Denne tråden blant annet, som egentlig omhandler et helt annet tema, penser inn på dette med avskallende Juwel Rock bakgrunner.
Se spesielt på innlegg nr 17.
Takker(!) Sånn er det når man ikke søker (rødmer)...
Mats Hansen har også slitt med samme problemet, og han har jo en gibbiceps... Kanskje det er mallene som har en finger med i spillet? Skal prøve å fiske opp ancistrusen, så får vi se om det blir videre avskaling... Hvis det er flere som har samme problemet og har maller, så gi lyd så kanskje vi oppklarer det?

Etter å søkt litt hos nettakvariet, er det visst flere som sliter med det samme... Virker som kanskje eplesnegler (som har raspetunge), og SAE kan gi samme flassing av bakgrunnen som mallene kan gi... HMMM... Jeg tar ut ancistrusen, og så kommer jeg med tilbakemeldning om det har stagnert eller om det forstatt vil eskalere...

Kanskje derfor jeg ikke har opplevd noen slik avskalling eller flassing på mine Juwel Rock bakgrunner? Jeg har ingen fisk med "raspemunn", altså ingen L-maller, ancistrus eller eplesnegler, i de karene jeg har disse bakgrunnene i.

Mine ser helt greie ut enda, har ikke sett noen avskalling.
gi dem noe annet å spise da? kanskje de slutter.
tiger alexander

Han har helt sikkert ikke matet fiskene fra før...
tiger alexander

Oksehjerte, mygglarver, artemia og agurk er vel det som kjennetegner ett skikkelig festgilde, men i motsetning til vanlige selskapskar er det slik hver dag i diskuskar. Så medinnvånerne til diskus lider som regel ingen nød, men ellers takk forslaget
Plecoen min var innmari til å gnafse på bakgrunnen. Hver kveld så hørte jeg rasp, raps, rasp. Først trodde jeg det var noe galt med pumpa mi, men etterhvert oppdaget jeg at lyden var helt helt synkronisert med munnbevegelene til Flode. Jeg har også lest her på AF om noens erfaring med sugemaller og hjemmelaget bakgrunn. Det var visst en særdeles dårlig blanding. Etter at Flode ble flyttet fra akvariet med Juwel-bakgrunnen (ikke Rock, men fortsatt Juwel), har jeg faktisk ikke hørt raspingen. Det forundrer meg ikke om de faktisk spiser litt av bakgrunnen når de holder på. For lydene er ganske høylydte, og de har faktisk en ganske kraftig munn, disse sugemallene.
Det var ancistrusen som spiste på malinga. Etter at den fikk ett nytt hjem har det ikke flassa av noe mer. Fikk ett problem med alger kort tid etterpå, og da skjønte jeg at den hadde gjort en god jobb når den var der. Visste ikke helt hva jeg skulle gjøre med algene, men tenkte jeg skulle prøve med 5 otocincluser,og de har gjort jobben kjempe bra, og de rasper heller ikke av malinga...

Så til de med juwel rock/root bakgrunn så virker det som otoene gjør en god jobb uten å ta malinga....
Jeg har har ancistruser som liker veldig godt gull.
De klarte iallefall å gnage bort gullet på en akvariedekorasjon jeg hadde. De andre fargene var ikke så populære...
Gullancistrus er et kjent populærnavn, Aggi
Donald
Gullancistrus er et kjent populærnavn, Aggi :-)

Hehehe... kanskje jeg kan få dem solgt som gullancistrus? Men de er avslørende brune, da...
Tilfeldig bekjentskap
© Long Nguyen
Reklame for plussmedlemskap