jeg er lei av akvariumet :(
fiskene er kjedelige og akvariet skittent. det er bare tull for tiden. jeg vil ha et koselig akvarium, men nå har konge tetra og regnbuefisk så små koselige fisker blir fort spist jeg har stelt dårlig med det i lang tid nå og mange er døde lysrøret må skiftes og. jeg tror ikke jeg orker å gjøre noe med problemene akkurat nå men kanskje i februar mars. det jeg har lyst til nå er å få fiskebabyer er det noen som har forslag til hvordan sammensettningen av fisk skal være denne gangen? jeg bor usentralt og det er ikke stort utvalg av fisk i nærheten.
jeg lover å aldri mer høre på hva de i dyrebutikken sier (nei du kan bare kjøpe kongetetraer- ja de tjener vel på at andre fisker blir spist...)
jeg har 83 liter, innvendig filter, varmekolbe om nødvendig.
jeg lover å aldri mer høre på hva de i dyrebutikken sier (nei du kan bare kjøpe kongetetraer- ja de tjener vel på at andre fisker blir spist...)
jeg har 83 liter, innvendig filter, varmekolbe om nødvendig.
Postet 15.12.07 kl 18:01
For å ha glede av et kar, så må man også glede seg over prosessen av å gjøre det trivelig for fiskene, og å stelle med planter o.l... Vannbytter må til, og man merker trivselen til fiskene når man har et kar i balanse. Hvis du ikke kjøper fisker på en stund, men konsentrerer deg om beplantning og riktig lys, vannbytte og næring til plantene, kan det hende du klarer å rette opp igjen gleden over karet...?
Så kan du jo bruke litt tid på fiskesammensetning etterhvert, når du merker at du ikke lenger har fiskedød.
(Jeg har desverre ikke tid til å hjelpe deg med å finne årsaken til fiskedøden din, det kan være både forurensning/ overbefiskning, sykdom, parasitter eller stress p.ga. dårlig sammensetning... )
God jul!
Så kan du jo bruke litt tid på fiskesammensetning etterhvert, når du merker at du ikke lenger har fiskedød.
(Jeg har desverre ikke tid til å hjelpe deg med å finne årsaken til fiskedøden din, det kan være både forurensning/ overbefiskning, sykdom, parasitter eller stress p.ga. dårlig sammensetning... )
God jul!
Postet 15.12.07 kl 18:17
Endret: 15.12.07 kl 18:18
Hadde jeg vært deg ville jeg solgt eller gitt bort kongotetraene og regnbuefiskene. Du kan feks legge inn annonse under rubrikk her inne. De trenger uansett et større kar enn 83 liter.
Siden du selv sier du liker små, koselige fisker så ville jeg anbefalt deg og tatt et søk i fiskebasen på hvilke fisker som kan gå i den størrelsen akvarium du har. Finner du noen du liker så les alt du kommer over av informasjon før du eventuelt bestiller den hos dyrebutikken din.
Aller først vil jeg derimot be deg om at du umiddelbart steller de fiskene du allerede har. Orker du ikke skrape alger, så er det greit, men det finnes ingen unnskyldning for ikke å skifte et par bøtter vann i uka, og gi litt mat innimellom. Det skulle ikke være så mye arbeid
Fisk er levende vesen og har krav på samme slags oppfølging som en katt eller hund. Du ville vel ikke latt hunden stå i ett mørkt skittent rom uten skikkelig luft eller nok mat?
Les om fiskene du ønsker deg og hvilket stell de trenger for å trives. Jo mer du lærer dess mer interessant blir det å ha akvarium
Siden du selv sier du liker små, koselige fisker så ville jeg anbefalt deg og tatt et søk i fiskebasen på hvilke fisker som kan gå i den størrelsen akvarium du har. Finner du noen du liker så les alt du kommer over av informasjon før du eventuelt bestiller den hos dyrebutikken din.
Aller først vil jeg derimot be deg om at du umiddelbart steller de fiskene du allerede har. Orker du ikke skrape alger, så er det greit, men det finnes ingen unnskyldning for ikke å skifte et par bøtter vann i uka, og gi litt mat innimellom. Det skulle ikke være så mye arbeid
Fisk er levende vesen og har krav på samme slags oppfølging som en katt eller hund. Du ville vel ikke latt hunden stå i ett mørkt skittent rom uten skikkelig luft eller nok mat?
Les om fiskene du ønsker deg og hvilket stell de trenger for å trives. Jo mer du lærer dess mer interessant blir det å ha akvarium
Postet 15.12.07 kl 18:20
de får vann og mat altså. kanskje ikke så mye rengjøring nå som før...og jeg lurer på at groingen skyldes gammelt lysrør. dødeligheten kom med kongetetraene. det var da sørgeligheten begynte. jeg skulle vel ha tatt de ut men nå ble det ikke slik.
når man bor så langt fra sivilisasjonen som jeg er det ikke bare å stikke på en butikk å kjøpe nytt lys. det er slikt 4 ukers prosjekt.
beklager at jeg ikke var mere presis. jeg orker ikke gjøre noe med problemet:
-der er ingen koselige små fisker i akvariumet. og ingen babyer. og jeg vet ikke hva jeg vil ha. vil noen komme med forslag? jeg kan godt lese meg alt mulig men et forum er nå engang til for diskusjon og tips og råd.
og jeg skrev det forrige innlegget litt uklart. jeg skrev at koselige småfisker ble fort spist. det jeg mente var at dersom jeg hadde kjøpt noen hadde de blitt spist. altså- jeg skal ikke kjøpe noen nå. men bli kvitt de fiskene jeg har nå - så kjøpe koselige små fisk.
når man bor så langt fra sivilisasjonen som jeg er det ikke bare å stikke på en butikk å kjøpe nytt lys. det er slikt 4 ukers prosjekt.
beklager at jeg ikke var mere presis. jeg orker ikke gjøre noe med problemet:
-der er ingen koselige små fisker i akvariumet. og ingen babyer. og jeg vet ikke hva jeg vil ha. vil noen komme med forslag? jeg kan godt lese meg alt mulig men et forum er nå engang til for diskusjon og tips og råd.
og jeg skrev det forrige innlegget litt uklart. jeg skrev at koselige småfisker ble fort spist. det jeg mente var at dersom jeg hadde kjøpt noen hadde de blitt spist. altså- jeg skal ikke kjøpe noen nå. men bli kvitt de fiskene jeg har nå - så kjøpe koselige små fisk.
Postet 15.12.07 kl 18:49
Endret: 15.12.07 kl 18:52
Da må jeg nesten be om unnskyldning for at jeg var så streng. Fiskene dine får visst stellet de skal ha. De bryr seg jo ikke om det gror igjen av alger
Gammelt lysrør kan absolutt ha med tilgroing å gjøre. Har du vurdert å kjøpe lysrør over nett? Finnes flere bra nettbutikker. Kan blant annet anbefale Tropefisk, Webzoo og Aquamanias.
Synes det hørtes ut som en god ide å omplassere de fiskene du ikke liker. Er tetraene fremdeles syke eller har ting roet seg?
Når det gjelder fisk som får babyer så er det litt å velge blant Selv er jeg svak for pansermaller eller corydoras som er det latinske navnet. Her er det mange arter å velge mellom, noen arter er ganske vanlige. Er det nok gjemmeplasser, feks javamose, så er flere av dem i stand til å få frem yngel helt på egen hånd i karet. Snille fisk er de også.
Levendefødere som guppy og platy er også lett å få til å yngle siden de føder levende unger. Kanskje for lett. Det kan fort bli veldig mange av dem. Snille fisk.
Finnes også en del dvergciklider som kan passe i et lite kar, men vil kanskje ikke anbefale disse siden de gjerne er noe territoreale og kan være agressive når de har yngel. Noen gurami-arter kan også gå, men noen av dem kan være vanskelig å drette. Killier passer også i denne karstørrelsen. Flere av dem er mulig å få yngel på, blant annet Nigeria-killi, men har hørt de kan være noe agressive mot annen fisk.
Anbefaler deg også å søke i fiskebasen på fisk som kan gå i 80 liter, slik jeg foreslo tidligere, så kan du eventuellt spørre spesielt om de fiskene du finner der som du liker.
Gammelt lysrør kan absolutt ha med tilgroing å gjøre. Har du vurdert å kjøpe lysrør over nett? Finnes flere bra nettbutikker. Kan blant annet anbefale Tropefisk, Webzoo og Aquamanias.
Synes det hørtes ut som en god ide å omplassere de fiskene du ikke liker. Er tetraene fremdeles syke eller har ting roet seg?
Når det gjelder fisk som får babyer så er det litt å velge blant Selv er jeg svak for pansermaller eller corydoras som er det latinske navnet. Her er det mange arter å velge mellom, noen arter er ganske vanlige. Er det nok gjemmeplasser, feks javamose, så er flere av dem i stand til å få frem yngel helt på egen hånd i karet. Snille fisk er de også.
Levendefødere som guppy og platy er også lett å få til å yngle siden de føder levende unger. Kanskje for lett. Det kan fort bli veldig mange av dem. Snille fisk.
Finnes også en del dvergciklider som kan passe i et lite kar, men vil kanskje ikke anbefale disse siden de gjerne er noe territoreale og kan være agressive når de har yngel. Noen gurami-arter kan også gå, men noen av dem kan være vanskelig å drette. Killier passer også i denne karstørrelsen. Flere av dem er mulig å få yngel på, blant annet Nigeria-killi, men har hørt de kan være noe agressive mot annen fisk.
Anbefaler deg også å søke i fiskebasen på fisk som kan gå i 80 liter, slik jeg foreslo tidligere, så kan du eventuellt spørre spesielt om de fiskene du finner der som du liker.
Postet 15.12.07 kl 19:19
Endret: 15.12.07 kl 19:20
Inaktiv bruker
gå for pallett ciklide par du
de får yngel ganske lett,går fint ett par i en 80 liter
denne fisken har en flott adferd,yngel følger foreldre ,og de er ganske
greie og holde..fargerik som bare det
en flott nybegynner ciklide..sjekk fiskebasen
lykke til!
de får yngel ganske lett,går fint ett par i en 80 liter
denne fisken har en flott adferd,yngel følger foreldre ,og de er ganske
greie og holde..fargerik som bare det
en flott nybegynner ciklide..sjekk fiskebasen
lykke til!
Postet 15.12.07 kl 19:37
Det vil ikke bli noe bedre ved å bare flikke og flakke på elendigheta, som du sikkert allerede har oppi halsen, samt å ha dårlig samvittighet for fiskene. Ingenting blir bedre enn å se at du har ett kar som funker, og sjansen for det er større hvis du starter på nytt, i stedet for å tråkke i samme gamle dammen.
Det jeg ville gjort, er å å kvitte meg med fiskene (selge dem/gi dem bort). Tømme karet og la det stå til februar/mars og begynn med blanke ark og fargestifter til
Hadde et kar der det bare var elendigheta med sjukdom, alger og dårlig plantevekst, samt at jeg var misfornøyd med hvordan det var satt opp... Da gikk det faen i meg, og rev ut hele inventaret, skiftet bunnlag, bakgrunn, røtter++. Solgte unna de fiskene jeg ikke ville ha, og bestemte meg for hvordan akvariet skulle se ut og hva slags fisker jeg ville ha... Ahhhh, mye bedre Lykke til!
Det jeg ville gjort, er å å kvitte meg med fiskene (selge dem/gi dem bort). Tømme karet og la det stå til februar/mars og begynn med blanke ark og fargestifter til
Hadde et kar der det bare var elendigheta med sjukdom, alger og dårlig plantevekst, samt at jeg var misfornøyd med hvordan det var satt opp... Da gikk det faen i meg, og rev ut hele inventaret, skiftet bunnlag, bakgrunn, røtter++. Solgte unna de fiskene jeg ikke ville ha, og bestemte meg for hvordan akvariet skulle se ut og hva slags fisker jeg ville ha... Ahhhh, mye bedre Lykke til!
Postet 15.12.07 kl 20:15
mollegå for pallett ciklide par du de får yngel ganske lett,går fint ett par i en 80 liter denne fisken har en flott adferd,yngel følger foreldre ,og de er ganske greie og holde..fargerik som bare det en flott nybegynner ciklide..sjekk fiskebasen lykke til!
Hvis du følger dette rådet, så bør du kun ha ETT par palettcicklider, og aller helst ikke andre fisker i det hele tatt.
Her har du ett alternativ:
Høres ut som om du har bruk for en algespiser e ller to, og da ville jeg valgt ancistrus. Disse får lett småtroll, og tar godt vare på dem.
Disse kan du kombinere med små stimfisker og f.eks reker..
Postet 15.12.07 kl 20:23
Ja jeg skal spørre om jeg kan få levere inn de (slemme)fiskene jeg har nå. Skal til Mo i rana på fredag. Dersom jeg får lov til levere de inn kan jeg jo se om de har palett ciklide. Skal kjøpe nytt lysrør og.
Jeg lurer litt på å lure kjæresten min med på å kjøpe nytt akvarium kanskje. Dvs større selvfølgeli. Med utvendig pumpe... har han litt på glid nå. vi har ikke blitt enige om julegave til oss selv og ikke hva vi ønsker oss fra begge foreldrepar. Må ha litt påfyll av tester og slikt også.
jeg liker godt ancistrus. spesielt hadde det vært kult å fått tak i et par L144 (gull ancistrus). frakten blir vel dyrere enn fiskene, de må vel bestilles, men det får bli dersom det blir større akvarium.
Det er litt godt å diskutere slikt som dette. Akvariumet har vært ett ork i det siste. Sikkert fordi jeg ble så lurt med disse konge tetraene. Slik er det å gå i butikk å ikke vite hva man skal ha. Husker godt hvor morro det var før Jeg tror jeg begynner å få opp lysten til å holde på mer med akvarium igjen
Jeg har og lyst å bytte ut grusen med sand.
jeg tror faktisk jeg ser lyset nå. takk takk alle sammen for tilbakemeldinger
Jeg lurer litt på å lure kjæresten min med på å kjøpe nytt akvarium kanskje. Dvs større selvfølgeli. Med utvendig pumpe... har han litt på glid nå. vi har ikke blitt enige om julegave til oss selv og ikke hva vi ønsker oss fra begge foreldrepar. Må ha litt påfyll av tester og slikt også.
jeg liker godt ancistrus. spesielt hadde det vært kult å fått tak i et par L144 (gull ancistrus). frakten blir vel dyrere enn fiskene, de må vel bestilles, men det får bli dersom det blir større akvarium.
Det er litt godt å diskutere slikt som dette. Akvariumet har vært ett ork i det siste. Sikkert fordi jeg ble så lurt med disse konge tetraene. Slik er det å gå i butikk å ikke vite hva man skal ha. Husker godt hvor morro det var før Jeg tror jeg begynner å få opp lysten til å holde på mer med akvarium igjen
Jeg har og lyst å bytte ut grusen med sand.
jeg tror faktisk jeg ser lyset nå. takk takk alle sammen for tilbakemeldinger
Postet 15.12.07 kl 20:44
Endret: 15.12.07 kl 20:51
Postet 15.12.07 kl 22:43
agressive fisk som paletter er ikke noe moro sammen med andre fisker.
Ancistruser er både spennende og gode til sitt bruk. Har sikkert 20 små albino ancistrusyngel her for tida.
Pansermaller kan kanskje også være et godt alternativ?
Når det kommer til algeveksten din, kan det hjelpe på med noen planter som vokser grådig fort. De konkurrerer om den samme næringen som algene
Ancistruser er både spennende og gode til sitt bruk. Har sikkert 20 små albino ancistrusyngel her for tida.
Pansermaller kan kanskje også være et godt alternativ?
Når det kommer til algeveksten din, kan det hjelpe på med noen planter som vokser grådig fort. De konkurrerer om den samme næringen som algene
Postet 15.12.07 kl 22:49
Det som selges som gullancistrus eller ancistrus gull i dyrebutikkene, er helt vanlig ancistrus som er albino. L-144 ser klin like ut, bortsett fra øyefargen, og ikke minst prisen selvfølgelig. Albino ancistrus har røde øyne, L-144 har sorte eller blå. L-144 er definitivt dyrere enn "gullancistrus", og det er ikke så altfor ofte at du finner dem i akvariene til små, lokale dyrebutikker. Jeg har faktisk til gode å finne L-144 i små, lokale dyrebutikker. Men albino ancistrus, derimot...Bare så du ikke føler deg lurt, hvis du kjøper gullancistrus, og finner ut at det i virkeligheten er helt vanlig ancistrus og ikke ikke L-144fransine blablaspesielt hadde det vært kult å fått tak i et par L144 (gull ancistrus).
Postet 15.12.07 kl 22:53
ja det er helt i orden. ikke nøye hvor mange det er der. håper på større akvarium vi må bare finne ut hvor mye penger vi skal bruke=hvor stort. Jeg tror nemlig typen er veldig på glid nå han sitter å ser på akvariumer på nett nå
ja enten blir det et ciklidepar, eller noen guppy+ et par vanlige billige ancistrus til 83 literen.
eplesnegler så nå koselige ut og. kan jeg ha de i tillegg?
ja jeg skal huske på det med L144 men er albino akkurat lik L144??? jeg synes de ser forskjellige ut på bilder.
ja enten blir det et ciklidepar, eller noen guppy+ et par vanlige billige ancistrus til 83 literen.
eplesnegler så nå koselige ut og. kan jeg ha de i tillegg?
ja jeg skal huske på det med L144 men er albino akkurat lik L144??? jeg synes de ser forskjellige ut på bilder.
Postet 15.12.07 kl 23:09
Endret: 15.12.07 kl 23:13
Inaktiv bruker
Hei
Har et godt råd til deg. Tøm hele akvariet som du er leid av, få bort absolutt alt av fisk og innhald. Kik på det tomme akvariet noen uker, selg det og kjøp et større, eller bruk det du alt har om du kommer fram til at det er det rette.
Putt oppi sand, nytt lysrør, planter/røtter/o.l. Kansje du og kan lage en fin enkel bakgrunn sjølv?
Bruk litt tid på å søke opp fisk, o.l. Og lag det skikkelig fint.
Holder på med det samme for tiden. Holder på å selge alt av akvarier og utstyr, og starte på ny. Tror eg får eit skikkelig bra resultat her til slutt
Har et godt råd til deg. Tøm hele akvariet som du er leid av, få bort absolutt alt av fisk og innhald. Kik på det tomme akvariet noen uker, selg det og kjøp et større, eller bruk det du alt har om du kommer fram til at det er det rette.
Putt oppi sand, nytt lysrør, planter/røtter/o.l. Kansje du og kan lage en fin enkel bakgrunn sjølv?
Bruk litt tid på å søke opp fisk, o.l. Og lag det skikkelig fint.
Holder på med det samme for tiden. Holder på å selge alt av akvarier og utstyr, og starte på ny. Tror eg får eit skikkelig bra resultat her til slutt
Postet 15.12.07 kl 23:17
fransine blablaja jeg skal huske på det med L144 :) men er albino akkurat lik L144??? jeg synes de ser forskjellige ut på bilder.
De er svært like hverandre. Og de er nært i slekt også (L-144 er også en ancistrusart), selv om de er to forskjellige arter. Jeg har faktisk begge deler (men ikke i samme akvarium - jeg vil ikke risikere noen krysning mellom arter). 2 albino og 3 L-144. For å være ærlig, finner jeg L-144 hakket mer sjarmerende, uten å vite helt hva det er som gjør det. Det kan være pga. øynene (jeg liker ikke røde øyne), eller det kan være fordi albioene mine er uvanlig sky til ancistrus å være. Jeg tror de må være det eneste unntaket fra min selvlagde teori: jo dyrere malle, jo mindre ser du dem
Postet 15.12.07 kl 23:34
Postet 15.12.07 kl 23:42
Inaktiv bruker
jeg foreslo ETT par palletter ja,,,,i 80 literen..no moore--
selv hadde jeg de i en 160 liter sammen med både neon tetraer
corydoras og en sae--dette gikk fint,selv med yngel fra pallettene
kunsten er og lage ,,grenser,,territorier under vatten,gjemmesteder
....osv,,opplevde ikke pallett ciklidene som spes aggresive hos meg
men ,ciklider er jo ciklider da,,,
selv hadde jeg de i en 160 liter sammen med både neon tetraer
corydoras og en sae--dette gikk fint,selv med yngel fra pallettene
kunsten er og lage ,,grenser,,territorier under vatten,gjemmesteder
....osv,,opplevde ikke pallett ciklidene som spes aggresive hos meg
men ,ciklider er jo ciklider da,,,
Postet 15.12.07 kl 23:52
Postet 15.12.07 kl 23:54
Inaktiv bruker
fransine blablaom de har palletter så prøver jeg det. om jeg ser forskjell på hunn og hann da. fordi jeg allerede har hatt guppy. men har de ikke det blir det guppy og ancistrus. :) håper bare jeg får levere inn konge tetraene...
mener du kongo tetra?
Postet 15.12.07 kl 23:57
Postet 15.12.07 kl 23:59