Kan noen svare meg på dette?

Har et spørsmål, nå har jeg hatt mitt akvariet i 1 år. Har hatt prikkesyken mange ganger har nå fått bukvannsot(vet ikke helt om det er rett navn). Sliter med at plantene mine ikke vekser de bare dør. måler vannverdiene mine med DRÅPETEST alt er bra. Gjør alt som det skal, skifter vann regelmessig . Men derimot min mamma har hatt akvarie i 40 år hun har fine fisker, fine planter, fisken yngler som bare det. Hun skifter ikke vann regelmessig hun bare fyller på når det fordamper. Hun har stor rengjøring kanskje 2 ganger i året å da mener jeg ut med alt. Hun plages ikke av fske død, hun har hatt prikkesyka noen få ganger.Hun måler aldri vannet men fiskene stortrives. Begynner å bli lei av å plages( når alt gjøres etter boka) mens hun derimot gjør alt som mann ikke skal gjøre, får det til.
Gi meg litt mening med dette, og litt nytt mot .
Wenche
Fiskene sitter ikke alltid på AF og nerder slik som oss. Desverre/heldigvis.
Hvis vi kan få vite litt mer om akvariet ditt, og rutinene dine, så kanskje vi kan hjelpe Sykdom er ofte et tegn på stress, så det kan være noe som ikke er som det skal være hos deg likevel.

Hvor stort akvarium har du? Hvilke og hvor mange fisker har du? Hva slags filter bruker du til akvariet ditt (Merke og modell, innvendig/utvendig filter)? Eksakt hva tester du i vannet ditt, og hva er resultatene du får (de eksakte tallene, og ikke bare "bra")? Hva har du gjort for å behandle hvitprikken når du har fått den? Hvor ofte skifter du vann og hvor mye? Hvordan behandler du filteret når du skifter vann (spør om dette fordi jeg vet at enkelte dyrebutikker gir direkte feilinformasjon om dette)? Hvordan behandler du vannet du tapper inn i akvariet ved vannskifte (rett fra springen eller mellomlagring, midler du tilsetter vannet osv.)? Hvis du bruker bøtte til å transportere vannet i ved vannskifte, bruker du en bøtte som er kun til akvariebruk, eller er dette en bøtte som brukes til andre ting? Hvis du har hatt mye sykdom, kan jeg tenke meg at det har blitt noen dødsfall også, og dermed også noen nyinnkjøp av fisk? Kan sykdomsutbruddene være et resultat av dette?
Og hvis du kommer på andre ting som kan være verdt å nevne, kom gjerne med dem også

Forresten: kan du også fortelle litt om hva du har av ting og tang i akvariet: sand/grus, steiner, røtter osv. Du sier du har problemer med å få planter til å overleve, hvor mye planter har du i akvariet nå? Plages du med alger?

Hvis din mor opplever lite dødsfall, antar jeg at hun ikke har særlig med nyinnkjøp heller? I noen akvarier der det blir lite stelt, hender det at fisken tilpasser seg dette. Og da skjer det ofte at fisk dør eller blir syke etter vannskifter (pga. endrede verdier. Og dermed er det noen som tror at vannskifter bare skaper problemer) og at ny fisk nekter å overleve, mens den gamle fisken ser ut til å leve og leve og leve.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap