Kan alger følge med fisk?
Har "arvet" en fisk, som kommer fra et kar med mye alger...
Disse algene var som sorte tråder, og hadde nærmest tatt over hele akvariet. Ser formeg at disse algen erav den grusomme typen.
Det jeg nå er redd for, er: Kan fisken overføre alger fra det karet den kom fra?
Den er tross alt en algespiser, og har sikkert litt av hvert i magen..
Noe jeg kan gjøre for å unngå "smitte"?
Den har vært et døgn i krantene i eget kar.
Hvordan Skal jeg "desinfisere" det grusomme karet den kom fra?
-"arvet" dette også..
Holder det at det tørker opp? Evt. hvor lenge?
Annet jeg kan gjøre for å unngå at veksten starter ved nyoppstart?
Håper på raskt svar, da det karet fisken går i nå ikke er spesielt godt egnet for lengre opphold..
Disse algene var som sorte tråder, og hadde nærmest tatt over hele akvariet. Ser formeg at disse algen erav den grusomme typen.
Det jeg nå er redd for, er: Kan fisken overføre alger fra det karet den kom fra?
Den er tross alt en algespiser, og har sikkert litt av hvert i magen..
Noe jeg kan gjøre for å unngå "smitte"?
Den har vært et døgn i krantene i eget kar.
Hvordan Skal jeg "desinfisere" det grusomme karet den kom fra?
-"arvet" dette også..
Holder det at det tørker opp? Evt. hvor lenge?
Annet jeg kan gjøre for å unngå at veksten starter ved nyoppstart?
Håper på raskt svar, da det karet fisken går i nå ikke er spesielt godt egnet for lengre opphold..
Postet 22.12.07 kl 08:40
Fisk er gjerne våte av seg. Og da vil det oftest følge med algesporer når en flytter disse.
Om en gjør som du har gjort, med å sette fisken i karantene, vil disse sporene som kan følge med fukta på fisken, tynnes ut såpass at det er liten sjangs for oppblomstring av alger.
Men sikker, det er en aldri Ikke engang om en ikke flytter fisken til det nye karet
Det arva karet ville jeg selv renset godt med lunket vann, og skrapt vekk alger.
Deretter ville jeg spylt det godt med temperert vann, og satt det til tørk i minst 2 uker.
Karet bør nå være helt fritt for alger, men heller ikke her kan en være 100% sikker.
Evt dekor hadde jeg kasta, og evt utstyr som filter og varmekoble ville fått samme behandling som karet. Filtermasse, det kaster jeg i slike tilfeller.
Om en gjør som du har gjort, med å sette fisken i karantene, vil disse sporene som kan følge med fukta på fisken, tynnes ut såpass at det er liten sjangs for oppblomstring av alger.
Men sikker, det er en aldri Ikke engang om en ikke flytter fisken til det nye karet
Det arva karet ville jeg selv renset godt med lunket vann, og skrapt vekk alger.
Deretter ville jeg spylt det godt med temperert vann, og satt det til tørk i minst 2 uker.
Karet bør nå være helt fritt for alger, men heller ikke her kan en være 100% sikker.
Evt dekor hadde jeg kasta, og evt utstyr som filter og varmekoble ville fått samme behandling som karet. Filtermasse, det kaster jeg i slike tilfeller.
Postet 22.12.07 kl 14:23
Jærtli takk skal du ha!
Er liksom for galt å ikke la fisken flytte inn i sitt nye hjem fordi man er engstelig for disse skumle algene.. men jeg så hvor grundig den forige eieren måtte ribbe plantene i algekaret.. :-/ -hadde vært for jævlig å måtte gjøre det samme i mitt pent vegeterte kar..
Skal riktignok være en vanvittig robust fyr denne fisken, men der han er nå er inget blivende sted. Verken luft eller varme.
Får prøve å manne meg opp utover kvelden, og se om han får flytte over..
Er liksom for galt å ikke la fisken flytte inn i sitt nye hjem fordi man er engstelig for disse skumle algene.. men jeg så hvor grundig den forige eieren måtte ribbe plantene i algekaret.. :-/ -hadde vært for jævlig å måtte gjøre det samme i mitt pent vegeterte kar..
Skal riktignok være en vanvittig robust fyr denne fisken, men der han er nå er inget blivende sted. Verken luft eller varme.
Får prøve å manne meg opp utover kvelden, og se om han får flytte over..
Postet 22.12.07 kl 19:11
Postet 23.12.07 kl 11:15
Jo lengre den er i "karantene", jo mer utvikler eventuelle sporer seg, og øker sjangsen for at det følger med algesporer.
Det kan derfor være fordelaktig om du setter fisken i en bøtte med akvarievann noen minutter før den flytter permanent inn i nykaret, rett å slett for å tynne ut de sporene som følger med ytterligere.
Jeg er usikker på om algesporer overlever fordøyelsen. Ser ikke bort i fra at de kan gjøre dette.
Normalt sett vil det meste av tarminnholdet ha passert hele systemet i løpet av ett døgn. For å være sikker, kan du fôre fisken hardt, slik at den driter ut gammelfôr (for å si det på en renslig måte) for å få plass til det nye
Det kan derfor være fordelaktig om du setter fisken i en bøtte med akvarievann noen minutter før den flytter permanent inn i nykaret, rett å slett for å tynne ut de sporene som følger med ytterligere.
Jeg er usikker på om algesporer overlever fordøyelsen. Ser ikke bort i fra at de kan gjøre dette.
Normalt sett vil det meste av tarminnholdet ha passert hele systemet i løpet av ett døgn. For å være sikker, kan du fôre fisken hardt, slik at den driter ut gammelfôr (for å si det på en renslig måte) for å få plass til det nye
Postet 23.12.07 kl 12:17
Fru Fiskebolle[I]Det jeg nå er redd for, er: Kan fisken overføre alger fra det karet den kom fra? Den er tross alt en algespiser, og har sikkert litt av hvert i magen.. Noe jeg kan gjøre for å unngå "smitte"?[/I]
Du har rett i det. De fiskene som eter alger, har selvsagt mere alger i fordøyelsessystemet, men også vanlige fisk er bærere av algesporer.
Et skrekkeksempel er penselalger. Fisk har algesporer i sine fordøyelseskanaler, og dette kommer ut via "den naturlige veien" i det nye karet. Smitten er et faktum, og penselalger oppstår "ut fra ingenting" i det nye karet også.
For å unngå dette, må fisken være i en mellomstasjon noen dager uten fòring, slik at all avføring kommer ut og fordøyelsessystemet er helt tømt, inkl. alle algesporene. Vannet må byttes hyppig for å tynne ut algesporene i vannet. En slik mellomstasjon er helst et tomt kar uten innredning, kun vann.
Postet 23.12.07 kl 13:31
Endret: 23.12.07 kl 13:32
Postet 23.12.07 kl 13:57
Jepp... denne algespiseren går altså i tomt kar. Har bytta alt vann.
Så han kan ikke få algetabletter? Er ikke foring med på å trykke ut opprinnelige alger fra tarmen?
-og ja, er nok penselalger det er snakk om her.
Karet han kom fra var ILLE! :-/
Hvor lenge kan han stå i kar uten pumpe og varme da? -føler meg slem..!
Er jul og alt.. og forige eier krever at den blir behandla bra.. :-/
Huff og huff...
Så han kan ikke få algetabletter? Er ikke foring med på å trykke ut opprinnelige alger fra tarmen?
-og ja, er nok penselalger det er snakk om her.
Karet han kom fra var ILLE! :-/
Hvor lenge kan han stå i kar uten pumpe og varme da? -føler meg slem..!
Er jul og alt.. og forige eier krever at den blir behandla bra.. :-/
Huff og huff...
Postet 23.12.07 kl 19:51
Postet 25.12.07 kl 17:36
Dag Alan KilliDet er algesporer i kranvann og overalt egentlig. Når du har fylt karet med vann fra krenen så er de der. Det er ingen vits i å bry seg med å bade fisken før du tar den oppi.
Det er nå forskjell på algetypene da....
Grønne alger tenker vel du sannsynligvis mest på.
Det var i dette tilfellet snakk om de forhatte penselalgene, en algetype de færreste av oss har lyst å besmitte akvariene våre med...
Postet 25.12.07 kl 17:50
Jeg mente ikke at du skulle la den stå uten noe som helst. Du må jo lufte vannet, i det minste, om du ikke har filtrering eller varme. Den overlever nok uten varmekolbe så lenge temperaturen er et-par-og-tjue eller deromkring innendørs hos deg (der karet står).
Har du ikke mulighet til å gi hverken luft, filter eller varme, må du egentlig bare sette den over i det egentlige akvariet. Da kan det selvsagt ikke bli værende der du har den særlig lenge.
Har du ikke mulighet til å gi hverken luft, filter eller varme, må du egentlig bare sette den over i det egentlige akvariet. Da kan det selvsagt ikke bli værende der du har den særlig lenge.
Fru FiskebolleHvor lenge kan han stå i kar uten pumpe og varme da? -føler meg slem..!
Postet 25.12.07 kl 17:52