Kjøp av eldre stort akvarium
Jeg har fått tilbud om å kjøpe et ca 600 l stort akvarium. Det er med med bord, pumpe, alt jeg trenger. Men, jeg er fortsatt litt usikker på en ting. Akvariet har stått tomt mellom 2-5 mnd(er litt usikker på når eier tømte det akkurat), og det har stått i garasjen, på bordet. Vil det fortsatt være tett, eller vil litt kulde har gjort sitt med silikonen?(Det har jo stått inne, men vil ikke tro det har vært stue-temperatur i garasjen hans heller..kanskje rundt 10 grader? vet ikke helt hva som er vanlig temp i garasjer)
jeg har ingen mulighet til å mellomlagre det med vann, i tilfelle det skulle være lekk, uten at dette går ut over huset på noe vis.(kjelleren vår blir for kald og vanskelig å komme ned med et så stort kar)
Noen ideer? Tips?
jeg har ingen mulighet til å mellomlagre det med vann, i tilfelle det skulle være lekk, uten at dette går ut over huset på noe vis.(kjelleren vår blir for kald og vanskelig å komme ned med et så stort kar)
Noen ideer? Tips?
Postet 29.12.07 kl 18:27
Jeg ser ikke noe problem i måten karet har vært lagret på.
Om det er noe som er ett problem, er det alderen på karet, og evt tidens tann på fugene.
Transporten kan også noen ganger medføre vridninger som får det hele til å bli mindre vanntett
Selv ville jeg nok foreslått for eieren at karet fylles der det står, slik at du kan se at det faktisk er tett i garasjen. Når karet så tømmes igjen, ser du over alle fugene, der man kontrollerer at disse sitter godt til glasset. Er det løse fliker, tyder dette på at fugene har sett bedre dager, og da må påberegnes å byttes ut.
Om det er noe som er ett problem, er det alderen på karet, og evt tidens tann på fugene.
Transporten kan også noen ganger medføre vridninger som får det hele til å bli mindre vanntett
Selv ville jeg nok foreslått for eieren at karet fylles der det står, slik at du kan se at det faktisk er tett i garasjen. Når karet så tømmes igjen, ser du over alle fugene, der man kontrollerer at disse sitter godt til glasset. Er det løse fliker, tyder dette på at fugene har sett bedre dager, og da må påberegnes å byttes ut.
Postet 29.12.07 kl 18:32
Hvor lenge stå med vann?
hvor lenge bør da karet stå med vann i garasjen for event å få med lekkasjer? Karet har ikke stått tomt i mer enn to mnd, tror karet er rundt 5 år gammelt.-+ noe.
OM vi finner noen fliker i silikone, hvordan gå fram for å tett dette igjen 100%?
Takker for svar, frank angell
OM vi finner noen fliker i silikone, hvordan gå fram for å tett dette igjen 100%?
Takker for svar, frank angell
Postet 30.12.07 kl 16:47
Jeg hadde også et eldre kar (380 l) stående i garagen en stund i vinter, og var litt spent på om det ville påvirke silikonen.
I garagen er det like kaldt som ute, så det fikk med seg et par frostnetter...
Jeg har dette karet i vaskekjelleren, så om det skulle gå lekk skjer det ikke annet enn at vannet renner ut i sluket, så jeg fylte det gradvis over et par dager for å sjekke. Ingen lekkasjer, og nå har det vært i drift i et par mnd. og er fortsatt like tett
I garagen er det like kaldt som ute, så det fikk med seg et par frostnetter...
Jeg har dette karet i vaskekjelleren, så om det skulle gå lekk skjer det ikke annet enn at vannet renner ut i sluket, så jeg fylte det gradvis over et par dager for å sjekke. Ingen lekkasjer, og nå har det vært i drift i et par mnd. og er fortsatt like tett
Postet 30.12.07 kl 17:47
Jeg kjøpte et brukt 320L kar og valgte å bytte all silikonen for sikkerhetsskyld.
Jeg brukte en plastskrape for å fjerne den gamle silikonen, vasket med isopropanol, og hadde på ny silikon. La en stripe i hjørnet og dro ut med fingeren. La på et nytt lag når det første var tørt for sikkerhets skyld.
Jeg brukte en plastskrape for å fjerne den gamle silikonen, vasket med isopropanol, og hadde på ny silikon. La en stripe i hjørnet og dro ut med fingeren. La på et nytt lag når det første var tørt for sikkerhets skyld.
Postet 30.12.07 kl 17:54
Postet 30.12.07 kl 18:27
Nytt spm, ang pumpe?
Vi ringte tilfeldigvis til karen som hadde det å han fortalte at en annen var interessert i det, men om vi kom før han skulle vi få karet(først med penga får karet) Vi hev oss i bilen, med henger, tepper og bøtter å henta karet, vi! Så nå står det i stua, silikonen ser veldig fin ut. det har kun stått tomt i ca en mnd faktisk, og karet er 6 år gammelt. Ikveld prøver vi å finne ut hva som er galt med pumpa som fulgte med, den går å alt, men suger ikke ut/inn vann. Dette er en Eheim 2217, pumper 1000l/h. Noen som har forslag? Vi skal prøve senere å tømme den helt, rense den godt, for det ser ikke ut til å ha blitt gjort siden det ble tatt ut av drift.(Den STINKER!)
Sender med et par bilder av ny-karet vårt, og et av grusen. (Gleder meg osm en unge til å få det opp. Skal også ta flere bilder å legge på min personlige tråd
Sender med et par bilder av ny-karet vårt, og et av grusen. (Gleder meg osm en unge til å få det opp. Skal også ta flere bilder å legge på min personlige tråd
Postet 30.12.07 kl 22:03
Postet 30.12.07 kl 22:17
Tine ZachariassenIkveld prøver vi å finne ut hva som er galt med pumpa som fulgte med, den går å alt, men suger ikke ut/inn vann. Dette er en Eheim 2217, pumper 1000l/h.
Du kan jo først og fremst sjekke om det er luft i den, men det har du sikkert fått ut. Jeg tror det er sånn på alle eheim pumper at du lett kan ta ut akslingen og pumpe-skovelen for å se om denne er inntakt. Kan jo være at denne bare har satt seg litt når den har stått i ro i en periode.
Dersom du ikke får det til med det første kan du få et jewel innvendig filter med pumpe på 1000 l/h bare for å få satt i gang innkjøringen av karret. Den er ikke stor nok for karret ditt, men du får da i det minste satt i gang noe.. tror ikke det koster stort mer en 100kr å sende sånt i posten..
Postet 02.01.08 kl 20:32
gratulerer med nytt stort karr.
Du burde satse på en pumpe/filter til-den du har er for liten til karret(spesielt vis du skal ha litt belastning i karret).
Hadde selv et karr lagret hjemme hos mor min i ca.20 år(lagret i garasjen), hadde faktisk glemt det.
Så jeg hentet det i høst fylte det opp og null problem(men så er det jo akvastabil da, overlegen kvalitet).
Du burde satse på en pumpe/filter til-den du har er for liten til karret(spesielt vis du skal ha litt belastning i karret).
Hadde selv et karr lagret hjemme hos mor min i ca.20 år(lagret i garasjen), hadde faktisk glemt det.
Så jeg hentet det i høst fylte det opp og null problem(men så er det jo akvastabil da, overlegen kvalitet).
Postet 02.01.08 kl 21:13
Pumpafunker,pumpafunker!:)
ble overraska over flere svar her, men tusen takk!! Pumpa har vi fått til å funke, den trengte bare litt hjelp i start-prossessen(og vi som var redd for at motoren el lign var gåent, det var jo det forrige eiere trodde.. den trengte bare en skikkelig vask og litt påfylling av vann Kjempeglad!!
Vet at denne pumpa er for lita, har planer om heller å bruke denne i 310 l når vi får råd til å kjøpe større pumpe til 600 l.. Men det er ikke noe som haster, vi har planer om å gjøre dette til et Asia-biotop og det kan ta litt tid. Fisker blir ikke bestilt før feb-mars antakelig.
Idag har vi satt i gang hele systemet, karet står ca halvfullt med vann(for å slippe å event. få ca 550 l vann rett på gulve). Steiner og noen røtter er kommen i, og selvsagt grus/sand.
Om det er flere som leser denne tråden blir jeg glad om dere tar en titt enten på profilen min eller på min personlige tråd, skal prøve å legge ut bilder nå i kveld og blir veldig glad for all slags respons!
Vet at denne pumpa er for lita, har planer om heller å bruke denne i 310 l når vi får råd til å kjøpe større pumpe til 600 l.. Men det er ikke noe som haster, vi har planer om å gjøre dette til et Asia-biotop og det kan ta litt tid. Fisker blir ikke bestilt før feb-mars antakelig.
Idag har vi satt i gang hele systemet, karet står ca halvfullt med vann(for å slippe å event. få ca 550 l vann rett på gulve). Steiner og noen røtter er kommen i, og selvsagt grus/sand.
Om det er flere som leser denne tråden blir jeg glad om dere tar en titt enten på profilen min eller på min personlige tråd, skal prøve å legge ut bilder nå i kveld og blir veldig glad for all slags respons!
Postet 03.01.08 kl 01:05