Alger, planterør og reflektorer.
Hei
Jeg har på noen uker fått en kjempe oppblomstring av et utall alger. Jeg har foretatt hyppige vannbytter, kuttet ned på belysningstimer og foret i mindre mengder, men det ser ikke ut til å hjelpe. Hvilke alger er dette og hva gjør jeg? Noen av plantepladene har også blitt brun/gule og har lest at dette kan tyde på jernmangel.. hvilket jerntilsetningsprodukt er blant de bedre? Har sett at disse finnes i tabelett og flytende form.. bruker forresten "7 balls" fra JBL og tropica aquacare flytende næring.
Jeg har lenge tenkt på å bytte lysrør, men dette er litt vanskelig da jeg har 38W rør. Jeg hadde tenkt meg Lifeglo II eller Sunglo, siden jeg har lest her inne at de skal gjøre godt for plantene, men de finnes ikke i 38W. Finnes det noen gode alternativer?
Jeg lurte også på hvilke reflektorer jeg burde skaffe meg?
Mye på en gang her, men håper likevel at noen tar seg tid til å svare
Jeg har på noen uker fått en kjempe oppblomstring av et utall alger. Jeg har foretatt hyppige vannbytter, kuttet ned på belysningstimer og foret i mindre mengder, men det ser ikke ut til å hjelpe. Hvilke alger er dette og hva gjør jeg? Noen av plantepladene har også blitt brun/gule og har lest at dette kan tyde på jernmangel.. hvilket jerntilsetningsprodukt er blant de bedre? Har sett at disse finnes i tabelett og flytende form.. bruker forresten "7 balls" fra JBL og tropica aquacare flytende næring.
Jeg har lenge tenkt på å bytte lysrør, men dette er litt vanskelig da jeg har 38W rør. Jeg hadde tenkt meg Lifeglo II eller Sunglo, siden jeg har lest her inne at de skal gjøre godt for plantene, men de finnes ikke i 38W. Finnes det noen gode alternativer?
Jeg lurte også på hvilke reflektorer jeg burde skaffe meg?
Mye på en gang her, men håper likevel at noen tar seg tid til å svare
Postet 03.01.08 kl 19:21
Postet 03.01.08 kl 19:29
Postet 03.01.08 kl 19:52
Guttorm SørensenHar ingen algespisere, 2 lysrør på 38W og akvariet er på 240l.
Du burde absolutt hatt Algespisere som feks Ancistrus, Otto, Sae. Sistnevnte er en veldig dyktig algespiser som liten, men kan bli litt "kranglete" når den blir voksen.
Du bør nok ha noe mer lys.
Hvordan planter har du? Dersom du har svært lyskrevende planter så vil ikke disse få nok lys med den lysmengden du har.
Postet 03.01.08 kl 20:16
Endret: 03.01.08 kl 20:17
Inaktiv bruker
Synes det ser ut som BGA (blågrønne alger) du har i akvariet ditt jeg. Det er egentlig ikke en alge, men en bakterie. Den dukker ofte opp i næringsrike vann.
Postet 03.01.08 kl 20:50
Postet 03.01.08 kl 22:03
Postet 03.01.08 kl 22:06
Får ikke studert bildene, det går alt for tregt på AF akkurat nå....
Men resten kan en jo svare på
At du har 38W rør, betyr ikke at ikke du kan bruke Hagens rør Life-gloII og\ eller sun-glo (eller noen av de andre rørene). Disse leveres fra Hagen i 40W styrke, men det er lengden på 105cm som er av betydning.
Av refkeltore er det bare å velge det som passer deg best. Det er minimal forskjell på kvaliteten på de ulike merkene.
Men resten kan en jo svare på
At du har 38W rør, betyr ikke at ikke du kan bruke Hagens rør Life-gloII og\ eller sun-glo (eller noen av de andre rørene). Disse leveres fra Hagen i 40W styrke, men det er lengden på 105cm som er av betydning.
Av refkeltore er det bare å velge det som passer deg best. Det er minimal forskjell på kvaliteten på de ulike merkene.
Postet 05.01.08 kl 20:07