Wow!

Til alle dere som har blitt bitt av litersyken!

Jeg har ikke vært medlem her lenge, bare et par dager, men har blitt skikkelig misunnelig på omtrent alle av dere!
Og jeg må jo innrømme at det kommer opp ganske mange spørsmål i hodet mitt. Hvordan? Hvorfor?

Hvordan får dere tid til å ha titallsakvarier? Hvor i allverden har dere plass til det? Og har dere utrolig god råd?

Jeg har vanskeligheter nok med mitt lille 54liters akvarium, som jeg ser at blir brukt som yngelakvarium av mange av dere, både pga. plassen, tiden og hvertfall pengene!

Til slutt. Dere inspirerer meg! det er skikkelig gøy å se på alle bildene deres, og jeg har lært skikkelig mye av å se på innlegg her inne!
KJEMPEGØY!

(Visste ikke helt hvor jeg skulle poste dette innlegget, men jeg har vært så mye her inne så jeg postet den her..)
Prioritering, prioritering, prioritering.

Penger? Dropp sydenreisen, eller bare la være å spise.
Plass? Dropp bokhylla. Dessuten har man masse plass, så lenge man ikke vil ha åpent rom i huset.
Tid? Uten om de nødvendige timene på skole/jobb (om man driver med slikt) er det mange timer i uka.

Prioritering.
Iseliin90
Hvordan får dere tid til å ha titallsakvarier?
Prioritering av tid + effektivisering av vannskiftearbeidet. In&Out og/eller sirkulasjonspumpe (til å pumpe vann inn i akvariet) er ting som hjelper på... Ellers så er det sånn at man liker å bruke tid på det man trives med ;-D

Hvor i allverden har dere plass til det?

Å være single i halvpart av tomannsbolig hjelper på. Det samme gjør det å ha akvariene i reol. 12 av mine 23 står i reol, og tre av mine småkar står i ei hylle. Resten er strødd utover i huset: kjøkkenet (kun et bittelite et), den todelte stua (i begge deler, selvsagt), gangen og soverommet. Kun gjesterommet er fredet område - ellers ville ikke foreldrene mine ha kommet på besøk

Og har dere utrolig god råd?

Ihvertfall ikke etter å ha anskaffet så mange akvarier... (det vokste fra 2 til 23 på et år). Nei, det er som Kesol sier: prioritering. Ikke drikker eller fester jeg, ikke røker jeg - min svakhet er å bruke penger på fisk. Men pga. dette er jeg også totalt og konstant blakk... Å melde meg inn her på AF har vært et særdeles dårlig trekk for lommeboka. Nå har jeg stort sett kommet til enden av investeringene mine. Ikke har jeg plass til flere akvarier, og ikke har jeg plass til flere fisk. Den siste flokken med corydoras jeg kjøpte, måtte jeg tenke lenge og vel på hvor jeg skulle putte. Det var allerede temmelig fullt her.

Med stort hus over to etasjer, har vi god plass, så lenge vi vrir hodene litt med kreativ planlegging og tenking

Det med penga, vi hadde i utgangspunktet tenkt å kjøpe en til hund, en renraset en da, som ville ha kosta oss mellom 10-15 000 i en smell.. Til nå har vi sikkert brukt et-eller-annet-høyt-tal spredt utover noen mnd ikke akkurat en billig hobby når en får litersyken(vi har til nå ca 1600 l vann, enten oppe å går eller på tur opp) Og vi som sa at det ALDRI ville komme et akvarie inn i vårt hus Forresten gikk vi fra et akvarie på 63 l opp til 1600 l og 10 akvarier på ca 3 mnd

Jeg er hjemmeværende pga sykdom så jeg har god tid innimellom en spinnvill hund, kooooosesyk katt og husarbeid

Hvordan i all verden klarer du å holde de til kun et akvarie på rundt 50 l?? Synes det er en bragd i seg selv, jeg!!
Iseliin90
Hvordan får dere tid til å ha titallsakvarier?

Myten "Tid er mangelvare" som også har blitt brukt i reklamesammenheng, stemmer ikke for min del.
Når en i tillegg rasjonaliserer driften til å la tyngdekraft\ pumpekraft ta seg av det meste av jobb, blir det ikke alt for lang tid jeg bruker på karene.
Bruker vel ca 2 timer i uka på vannbytter, luking av planter, fôring.
Bruker selvsagt mer tid på å nyte karene, men det er jo alt annet enn jobb (egentlig er ikke noe med karene jobb).
Kan jo nevnes at jeg bruker ca 10 ganger så mye tid her på AF som med vedlikehold av akvarier.
Iseliin90
Hvor i allverden har dere plass til det?
Det som ikke går i bredden, går oftest i høyden :p Gjelder også akvariene.
Har 10 kar i stua(375+3*150+96+2*63+11+10+5), som er 27-28m2. Har fremdeles god plass til sittegruppe med 3+2+1, TV, PC +++

Iseliin90
Og har dere utrolig god råd?

Hadde jeg hatt god råd, var det nok mer enn 10 kar i stua Har en grei nok uførepensjon, men vet å prioritere karene i stedet for ferier, dyre klær, bakrus og slike dyre greier.

For å oppsummere alle tre spørmålene; jeg prioriterer karene mine på alle måter, og kan derfor tillate meg å ha det slik
:)
Hadde jeg tenkt LITT etter hadde jeg vel skjønt det. Er vel det samme som med meg og hestene, det gitt!
Det går faktisk veldig fint med bare et lite 54liters akvarium. Mange nok utfordringer for meg!XD Men skal ikke se bortifra at jeg finner frem mitt 19liters jeg begynte med i 13års alderen for å ha yngelen i. Eller tvinger min kjære mor og far til å ha et akvarium et eller annet sted i huset:p

Penger er egentlig det største problemet mitt. Jeg finner ikke jobb, er jo under 18år. Også bor jeg jo i samme hus som foreldra mine, så må jo ha godkjennelse av dem også.

Blabla.:P
Penger er ike problem. Tro meg. Jeg har nettopp runda 18, og har brukt over 20 store hittil, uten noen store inntekter...=)
Dette med plass: KAst ut seng, data, tv, bord, sofa, dama. Så har mann plass til masse, sove kan man gjøre på luftmadrass i storkaret sitt=)
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap