Jeg vil ha en stim, men hva??

Jeg ønsker å ha en stim med småfisk i karet mitt. En gjeng som virkelig stimer, og som vises litt i karet.

Før jul så kjøpte jeg inn 21 neontetra. Flotte fisker som vises, og jeg fant en butikk som hadde en størrelse på dem, som ikke gikk i kjeften på scalarene mine.

Nå, i skrivende stund, så er det igjen 4 neon i karet, og de er fulle av prikker...

Jeg vet jo at neon er en smule tandre, men dette hadde jeg ikke ventet.

Jeg har nå vurdert kardinaler, for de er, etter hva jeg har forstått, ikke fullt så tandre som neon. Problemet er bare at alle butikkene her i byen kun har noen mikroeksemplarer av disse, og de vil garantert ende opp som levendefor for scalarenen mine.

Hvilke andre alternativer har jeg? De må helst være litt fargesterke, stime godt, og være litt hardføre. (scalarene er sjefene i karet, og nykommere får gjennomgå de første dagene, før ting stabiliserer seg)

Karet er forresten på 300 liter.
Småfisk og Scalare er jo som du har oppdaget, ingen heldig kombinasjon. Hva med Melanotaenia boesemani? De er jo fine... Nannostomus trifasciatus er jo og fine og blir antakelig for store for sultne Scalarer?
Rødmunnstetra er flotte og stimer bra. Er også litt størrelse på dem. Mulig de kan gå. Jeg hadde 18 av dem i 125l. Og det viste godt igjen. Du kan se her i en gammel video jeg tok, de stimte ofte fortere enn dette, men stort sett frem og tilbake i en slags tjukk linje. Mye mer organisert enn bla. glødebåndstetra som jeg har hatt og kobbertetra jeg har nå.

Gammel film av layout med rødmunnstetra
Hei
ka med dolkestikktetra?
de er fine og stimer godt og blir ca 8 cm store.
de kan godt være med skalarer for i en bok eg har så står det godt at de passer sammen med altumskalare, men det går helt greit å ha de med vanlige skalarer for de blir ikkje så store som altumer.
sats på dolkestikktetra er mitt råd!

mvh

Glenn Pedersen Heimdal
Inaktiv bruker
jeg kan med stø hånd anbefale keisertetra.
Disse er det litt størrelse på , de har fine farger og de er nydelige med sine veloverveide bevegelser
Takk for masse gode tips!

Skal bruke tiden mens karet er i karantenemodus til å se litt på de forskjellige typene, og vurdere litt.

Kom gjerne med flere tips
100 neontetra *Sikle*Sikle*
HVis scalarene tar disse så gir du de bare ris på rompa
Smykketetra?

Og så er den fisken som de fleste med plantekar nesten tar som en selvfølge: siamesisk algespiser. De er veldig artige i skikkelige stimer. Der kan man snakke synkronsvømming i stor stil
Har 5 SAE, aggi. Flotte fisk, men de blir jo så store...
Carrera
Har 5 SAE, aggi. Flotte fisk, men de blir jo så store...
Ok, da så
Det ble rødmunntetra. Kjøpte ti stk i dag, så får jeg se an om jeg skal øke på til enda fler etterhvert.
Jeg tror jeg skal kjøre på med 50 kardinaltetra i 540'n nå jeg=)
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap