"bør ha" ting til akvarie

Skal bestille fra Tropefisk eller no i dag tror jeg. Da trenger jeg ting som man bør ha. Sånn som medisiner, tester osv.

Kan dere lage en liten liste til meg?
Av medisiner ville jeg ha kjøpt esha exit og esha 2000.
Av tester selger de vel et sånt labsett eller noe. Der det er med ph, nitritt, kh og gh.
Har dem ikke Esha medisiner på Akvasia?
Det har jeg ikke sjekket, men de har den ihvertfall på aquamanias
Nå sier du ikke stort om hva du har fra før, så det er kanskje litt vanskelig å liste opp noe men...
Her er uansett en liste over ting jeg føler er et MÅ-HA og BØR-HA innen akvariehobbyen

En luftpumpe med brusestein er alltid lurt å ha i beredskap. Evt et luftdrevet skumpatronfilter også. De er ikke dyre, men er lurt å ha.

Fyll opp med vanntester (dråpetester, ikke strips). Har du noen fra før? Det man absolutt bør ha, er de tre første listet opp nedenfor her. Resten overlever man uten, men de kan gi viktige svar når "noe ikke stemmer" eller går galt i et akvarium:
pH
nitritt
ammoniakk
nitrat
gH
kH
Jern-test er praktisk hvis man vil lykkes med planter også
Fosfat-test brukes hvis man er plaget med alger (nitrat og fosfat er to veldig algefremkallende stoffer) Fosfatnivået kan også bli faretruende høyt i et akvarium som er overfòret.

En reserve-varmekolbe

Et reserve-lysrør til akvariearmaturet

Et plastakvarie på 20 liter - koster bare litt over en hundrelapp og er meget praktisk å ha i beredskap hvis en syk fisk skal isoleres, eller du får yngel du vil ta vare på. Da kommer luftpumpen også til nytte (som nevnt øverst i dette innlegget).

Et utvalg ulike fòrtyper, tilpasset de fiskene du holder.
Det er alltid sunt og bra for fisken å veksle litt mellom fòrtypene. Det gir variasjon, og glade fisk

Jeg skrev i sin tid et innlegg som heter "Akvaristens Gru (grunnutrustning) - hva bør med?". Der kom man etterhvert frem til en liste som jeg mener skal være ganske bra. Står forslag til hva man trenger både av medisiner og utstyr. Jeg skriver fra mobil nå, så jeg får ikke linket til innlegget, men det ble lagt i "diverse"-forumet, så om du søker finner du det sikkert?
Håper det er hva du er ute etter?
Spørsmål..
Dette høres kanskje litt dumt ut, men jeg lurer på hvorfor man bør ha en sånn luftpumpe med brusesten??

I et sånt 20-liters akvarium med yngel, må man ha filter oppi det??

Håper på svar=)

Mvh Iselin
Kjekt å ha om du f. eks. kjører varmekur, of trenger oksygen (siden varmt vann holder dårligere på oksygen).

Du trenger ikke å ha filter hos yngelen, men da må du bytte vann ofte. Yngel er også ofte skjør mot forandringer i vannverdier og temperatur, og da må du være presis og nøye med vannbyttene.
Et spm. til..
Hva er varmekur og hvorfor må man ha det?
Det er en enkel og effektiv måte å fjerne hvitprikk på. Les mer om den i sykdomsartikkelen.
Er det et sted dem har alt dette?

Mini plastakvarie med lokk. 20 liter
Tetra pH-test
Tetra Nitrit test (NO2) Nok til 45 tester
eSHa 2000 20ml
eSHa Exit 20ml

Har sett på webzoo, tropefisk, akvasia og aquamanias.

Syns det var så dyr frakt på tropefisk.
Tilfeldig bekjentskap
© Carina Olsen
Reklame for plussmedlemskap