Hvit hinne rundt ny rot

Da jeg var og hentet fiskene som jeg hadde bestilt på Tropehagenzoo på sortland kjøpte jeg en ganske fin rot mens jeg var der.
Spurte om denne rota var for akvariebruk og om jeg kunne ha den i akvariet når jeg kom hjem og da sa hun som jobbet dær at ja det kunne jeg.
JEg gjorde da det, og ser nå at det har dannet seg en tykk, hvit hinne rundt hele rota akkurat som hele greia har begynt å gå i foråtnelse.
Hva skal dette bety, og hva burde jeg gjøre. Dette er første gang jeg har vært borti dette og er usikker på hva som burde gjøres.
Dette er en redmore rot. Disse har den kjedelige uvanen å nettopp få slikt belegg i starten.
I mange tilfeller hjelper det å ta ut rota for å gi den en skrubb noen ganger, for å få soppen til å slippe taket.
skrubbe koke i SALT skrubbe koke og skrubbe igjen
jeg kokte rota mi 9 ggr m skrubb mellom hver gang før min ble bra
Dinge
skrubbe koke i SALT skrubbe koke og skrubbe igjen jeg kokte rota mi 9 ggr m skrubb mellom hver gang før min ble bra

:O oyoy!
Har brukt noen timer nå med å la den ligge i varmt vatten før jeg skrubbet den skikkelig.
Håper at dette holder, om det ikke gjør det så blir det vell at jeg må salte rota da den har litt for mange grener her og dær til å få i en kokepanne.
Om det ikke går bort, kan det hjelpe å ha den i fryseboksen over natta eller et døgn?
Er denne soppen farlig for fisken som lever i vannet?
Er ikke kommet noe ny hinne enda, men det virker som at rota farger av i vannet. Eller rota er samme farge, men vannet virker mye mørkere og rødlig i fargen nå en det var før jeg fikk den. Noen som vet om denne er skyld i det, og, hva burde jeg gjøre. Kommer det altid til å bli slik selv om jeg bytter vann etc?
må nok bytte vann noen ganger hvis du ikke får kokt den
først etter åttende gangs koking så kokevannet noenlunne greit ut
men farger litt i vannet fremdeles
skal visst ikker være farlig men lite pent?
bytter vann ofte her i allefall hehe
lykke til videre det er jo egentlig pene røtter synd det er litt jobb
med dem.
Dinge
må nok bytte vann noen ganger hvis du ikke får kokt den først etter åttende gangs koking så kokevannet noenlunne greit ut men farger litt i vannet fremdeles skal visst ikker være farlig men lite pent? bytter vann ofte her i allefall hehe lykke til videre det er jo egentlig pene røtter synd det er litt jobb med dem.

Tusen takk for svar.
Iriterende at jeg ikke har en svær gryte å få kokt denne i, men ser at hinna er på tur tilbake så blir vel mere arbeid med den. Nå ser vannet i akvariet ut som at jerg har prøvd meg på et sortvanns biotop istedenfor :P
Men er glad for å høre at dette ikke er farlig, selv om jeg blir til å fortsette å få vannet blankt å fint igjen.
Undres på om jeg kan legge rota i bløtt en annen plass til den har farget av seg det den skal.
Muligens legge den i noe oversaltet vann slik at jeg dreper soppen mens jeg er i gang.
Saltet kan vel ikke trenge inn i selve treverket, kan det?
Har aldri vært borti at noen har verken måttet koke rota, eller koke den i saltlake for å få soppen til å slippe.

Sopp dør skjelden mer enn en gang, og det er derfor ikke noen grunn til å forsøke å drepe den mer enn nettopp dette
Frank Angell
Har aldri vært borti at noen har verken måttet koke rota, eller koke den i saltlake for å få soppen til å slippe. Sopp dør skjelden mer enn en gang, og det er derfor ikke noen grunn til å forsøke å drepe den mer enn nettopp dette ;)

Så soppen kommer da til å bare forsvinne av seg selv etter en tid?
Plussmedlem
Ja, soppen forsvinner.
Hos meg forsvant den veldig fort. Gjorde ikke noe spesielt. Den var i akvariet hele tiden.
Mulig noen ancistrus og L144 hjalp til - jeg veit ikke, men den er fri for sopp nå.
Har noen i familien som også har redmoor røtter. I det "verste" tilfellet så tok det vel ca. én uke før rota var fin.
Denne hinnen/soppen er snaddermat for b.l.a. Black Molly, Ancistrus og andre fisker som liker dette.
Jeg har flere slike røtter i mine kar og denne hvite hinnen har dukket opp på alle.
Hvis man ikke gjør noe med det, blir det fiskemat og det forsvinner av seg selv.
Oppdaget at jeg har fått akuratt samme hinne på ene rota mi. Hjelper det å slamsuge bort det?
Ta den ut og skyll/børst den og sett den inn igjen. Gjorde jeg med rota mi som fikk sånn belegg. Resten tok Ancistrusen seg av
Etter noen dager var alt sammen borte
Virker som at jeg har vært riktig uheldig med min rot da
Soppen bare kommer tilbake hele tiden og den sprer seg litt til mosen min også og ser ut til å prøve å ta knekken på mine forgrunnsplanter. Ikke nokk med det men rota farger så kraftig ut i vannet at jeg må skift vann hver da, enda så lenge jeg har hatt den. Vannet ser nermest ut som sortvann hver morgen og nermest ikke noe lys kommer ned. Mulig jeg bare skulle kaste den og få meg en annen rot istedenfor? Ganske trist siden den var rimelig dyr.
Jeg har hatt en del av disse Redmoor-røttene, men jeg kan ikke si jeg husker at de farger av noen gang? Soppbelegget derimot, det er velkjent.
Om du bestemmer deg for å ta den ut, ikke kast den. Legg den i en tønne med vann og torv. Det ekstremt sure torvvannet er ikke levelig for sopp, og etter noen uker i tønna er treverket "impregnert" med torv. Da får den ikke sopp i akvariet.

Disse røttene er relativt ferske når de selges i handelen. Det er derfor biologiske plantesafter i dem enda, de er ikke knusktørre. Det er grunnen til at de får sopp, for soppen lever av plantesaften. Når plantesaften er lekket ut (etter en tid i vann) vil den ikke få sopp lenger. Hvor mye av dette det er i hver enkelt rot vil jo varierere, og folk kan derfor ha noe ulike erfaringer med hensyn til hvor lang tid det tok for røttene å bli soppfrie.
Tilfeldig bekjentskap
© Stig Rune Rostad
Reklame for plussmedlemskap