Rekkefølgen når man grupperer arter

Ok, kanskje dagens blondinespørsmål fra meg, for dette burde jeg såvisst vite. Jeg har lært det en eller annen gang, men det har gått totalt i glemmeboka. Hva er rekkefølgen på orden, familie, klasse osv. Altså måten man grupperer dyrearter på. Jeg har lett meg fram til at orden står over familie, men utover det, er kunnskapen sørgelig hullete. Jeg synes jeg husker at det var noe som het slekt også, men der er jeg kanskje sørgelig på jordet? En liten oppklaring hadde hjulpet veldig
Jeg ville begynt å nøste i Den Store Fiskebibelen
Fishbase, med andre ord. Der står ALT.

For eksempel står det om f.eks. Corydoras sterbai Knaack, 1962
Starter man altså nederst, med selve arten, og jobber seg oppover til bredere og bredere betegnelser blir det sånn (tror jeg).
Art (Sterbai i dette eksempelet)
Genus (Corydoras i dette eksempelet)
Subfamily:Corydoradinae
Family:Callichthyidae (Callichthyid armored catfishes),
Order:Siluriformes (catfish)
Class: Actinopterygii (ray-finned fishes)

Dessuten er Wikipedia grei å lete i. Dette er skrevet om nomenklatur.
Hehehe! Jeg startet i fishbase - det var der jeg fant ut at familier kom under orden. Men så ble det litt mer tåkete. Jeg var også innom Wikipedia, og da ble det enda mer tåkete...

Tusen takk, forresten. Da har jeg oversikten. Jeg holder på med å skrive en artikkel, og da er det greit å faktisk være helt sikker på hva jeg skriver. Jeg skriver ikke om akkurat dette, men jo mer kunnskap jeg har, jo bedre vil det jeg skriver om fisk være. All kunnskap er av det gode.
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap