Avluset med dacty mor.
jeg har nå medisinert en gang i går og skiftet en del vann som det sto, skal skifte mer vann etterpå. men i løpet av natten har vannet blitt veldig grått og det er kommet masse alger på glasset.=/ jaja. lurer på når det er trygt å ha oppi noen reker? fiskene ser friske ut og jeg tror ikke det er behov for en ekstra avlusing mot gjelle mark(eller hva anbefaler dere?) de gikk jo i butikk i 1 1/2 mnd før jeg fikk de med noen andre fisk også. de er foreløpig alene hos meg men kunne tenke meg noen reker som momser noen alger å holder mosen pen=) ps: opplysninger om dacty mor ligger under produkter orket ikke skrive alt en gang til=P
Postet 23.01.08 kl 19:27
Er kuren bare på ett døgn? Det var jo rart. Andre som avluser diskus holder på i fjorten dager eller så med PraziPro (som er samme virkestoffet som i Dactymor) for å få vekk all mark og innvollsparasitter. Samme kur to ganger på rad, med bare noen dagers mellomrom, har jeg lest blir kjørt da.
Nå kjenner jeg ikke personlig til den medisinen du har brukt, men det var jo veldig merkelig at kuren bare bestod av et døgn, og deretter vannskifte. Var det virkelig alt?
Du må nesten lese bruksanvisningen for å se om den medisinen kan kverke reker, men jeg tror ikke det. Da jeg brukte PraziPro, tenkte jeg ikke over at det fantes kirsebærreker i karet en gang og medisinerte i vei. Ingen reker som strøk med såvidt jeg kunne se.
Nå kjenner jeg ikke personlig til den medisinen du har brukt, men det var jo veldig merkelig at kuren bare bestod av et døgn, og deretter vannskifte. Var det virkelig alt?
Du må nesten lese bruksanvisningen for å se om den medisinen kan kverke reker, men jeg tror ikke det. Da jeg brukte PraziPro, tenkte jeg ikke over at det fantes kirsebærreker i karet en gang og medisinerte i vei. Ingen reker som strøk med såvidt jeg kunne se.
Postet 23.01.08 kl 20:23
Endret: 23.01.08 kl 20:24
Postet 23.01.08 kl 21:56
Har aldri hørt at Praziquantel har vært i stand til å ta knekken på gellemark på eggstadiet. En kur på en dag løser ikke dette problemet. Det er som Mona sier er 14 dagers "komers" der man sørger for at Praziquantel holder seg på 5 mg/liter til enhver tid. Tanken er da at man skal ta knekken på flere generasjoner med gjellemark. Selv med denne kurlengden er det ikke sikkert at man får med seg alt. Siste forsendelsen med VF discus slet jeg med i fler måneder.
Hvis fisken har hvit avføring eller at avføringen kommer ut i klumper som er festet sammen til en lang rekke av noe som kan se ut som en sytråd så er det innvollsorm på gang.
Hvis fisken klemmer brystfinnen, hurtig puls, klemt gjellelokk, nedsatt trivsel eller skifter ofte fra normal farge til mistrivselfarge så er det gjellemark på gang.
Postet 23.01.08 kl 22:19
Postet 23.01.08 kl 22:22
Postet 23.01.08 kl 23:23
Postet 23.01.08 kl 23:32
Endret: 23.01.08 kl 23:32