Nye fisker i 200l

Jeg har et 200l kar som jeg lenge har tenkt på å innrede på nytt. Problemet er å velge hvilken fisk jeg skal ha. Har hat dette akvariet som selskapsakvarium. Platy, sverddrage, tetra, kuhlii ål, gibbiceps osv.. (Desse fiskene hadde nok klart seg fint uten meg) Nå vil jeg prøve noe nytt og spennende. Vil gjerne ha fine fisker som er mer av en utfordring en de jeg har nå. gjerne selskapsakvarium, det syns jeg er veldig flott.. kan sitte å se på akvariet mitt i timesvis=)

Det jeg egentlig lurer på er om noen har noen tips/erfaringer å dele. Hvilken type fisk burde jeg velge? Jeg har en god del tid til overs så det er ikke noe problem. Men det må vere ferskvann. mallene mine vil jeg gjerne ha i karet de er blitt så store og fine(Elsker maller). Ellers vil jeg flytte resten.

Setter stor pris på alle forslag.
Vanskelig å komme med et konkret forslag siden alle har så forskjellig smak. En mulighet for å begrense antall fisk å lete igjennom er å gå i fiskebasen og legge inn et søk på 200 liter og de vannparametrene (PH/GH/Temperatur) som mallene dine krever. Det vil da komme opp en liste med fisk som passer.

Da er det bare å lese seg gjennom de forskjellige artene og se om det er noen som fenger deg
Takk.
Mallene mine er av typen Gibbiceps.

Du har ikke fisker å ambefale som du selv er spesiellt fornøyd med?
Takk for tipset uansett=)
Jeg liker sør-amerikanere: Tetra, feks skjørtetetra, dvergciklider feks nøkkelhullciklider, pansermaller feks Corydoras adolfoi. Det er så utrolig mange fine fisker å velge blant!

Liker du fisker med mer fart i så er barber, rasboraer, botia og danio tingen. De er asiatiske. Her hører også guramiene til. Perlegurami er en personlig favoritt.

Har sansen for at et kar bare inneholder fisk, gjerne også planter, fra bare èn verdensdel, men det er meg da. Et selskapsakvarium med fisk fra forskjellige steder, men med samme krav til vannverdier, blir like bra. Det viktigste er at du finner fisk som du liker

Takk. dette var noe å tenke på for meg=) Liker fisker med litt fart ja. Og vil gjerne ha et "gjennomtenkt" og vellutført akvarium. setter veldig pris på hjelpen!
Tilfeldig bekjentskap
© Rolf H Dahl 2012
Reklame for plussmedlemskap