Mugg/sopp i akvariet (ikke på fiskene)...
Kjøpte mikroorm-kultur på auksjon som jeg tenkte jeg kunne bruke som for i ett 54 l torvkar med labyrinter... Etter ett par uker har det kommet mugg på torva som sender hyfer oppover på glassruta, og det går fort! Skrapte ruta for dritten, og dagen etter var det samme leksa opp igjen. Fiskene ser ikke ut til å ta skade, men det er ikke noe kult å ha gråhvitt slør over torva og tåder oppover ruta... pH i karet er ca 4,5-5...
Noen som har erfaring med dette?
Noen som har erfaring med dette?
Postet 29.01.08 kl 14:19
Postet 30.01.08 kl 17:42
Det er ugjødsla naturtorv fra FK-butikken. Det blir ikke så brunt vann som jeg trodde, vannet er helt klart med ett lite brunskjær iseg...
Personlig tror jeg ikke det er torva som gjør det, tror det er pga mikroorm-kulturen. Det lukter skikkelig gjær av kulturen, så jeg lurer på om det kan være havregryn med gjærsopp som gror opp etter ruta... Skal se om jeg får tatt bilde av det, det sprer seg i hvertfall fort...
Personlig tror jeg ikke det er torva som gjør det, tror det er pga mikroorm-kulturen. Det lukter skikkelig gjær av kulturen, så jeg lurer på om det kan være havregryn med gjærsopp som gror opp etter ruta... Skal se om jeg får tatt bilde av det, det sprer seg i hvertfall fort...
Postet 31.01.08 kl 15:57
GyrdDet er ugjødsla naturtorv fra FK-butikken. Det blir ikke så brunt vann som jeg trodde, vannet er helt klart med ett lite brunskjær iseg... Personlig tror jeg ikke det er torva som gjør det, tror det er pga mikroorm-kulturen. Det lukter skikkelig gjær av kulturen, så jeg lurer på om det kan være havregryn med gjærsopp som gror opp etter ruta... Skal se om jeg får tatt bilde av det, det sprer seg i hvertfall fort...
Forstår jeg deg rett, har du puttet hele kulturen med havregryn og det hele i karet?
Postet 31.01.08 kl 20:11
Postet 31.01.08 kl 23:22
GyrdHehe, nei det har jeg ikke ;-) Fikk tips om å ta de som krøp opp langs sidene, så det er det jeg har gjort. Ikke noe havregryn i karet... Visste ikke at muggsopp trivdes under vann, men det gjør tydligvis det...
Phuuu, gudskjelov for at jeg misforstod deg
Har hatt litt mugg på røtter og et par tilfeller der mora mi har lurt seg til å mate ekstra. Brukte bare slamsugerslangen og fjernet det meste så gav det seg etterhvert. Mulig det har blitt litt mye uspist mikroorm slik at det er derfor det har blomstret opp. Bare spekulerer her siden jeg egentlig ikke har satt meg så mye inn i akkurat muggsoppenes liv og levnet
Postet 31.01.08 kl 23:48