Easystart/safestart

Hjelper dette egentlig ved start av nye akvarier? SafeStart
Lite trolig. Dessverre. :/
Jeg prøvde dette da jeg satte opp min 240l i høst, men om det hadde noe for seg vet jeg ikke. Da jeg uansett venta 3 uker før fisk blei satt inn.

Er vel egentlig bedre å stjele litt "guffe" fra et innkjørt filter, for å jumpstarte det.
Inaktiv bruker
Jeg brukte safestart da jeg startet opp mitt akvarium, og hadde 3 ballongmollyer som var uten hjem i samtidig. Mollyene lever fortsatt i beste vellgående. Har ikke hatt problemer med vannverdier og ikke en eneste død fisk Så for meg fungerte det kjempebra
Venninna mi skal kjøpe akvarie på fredag. Hvis hun får litt filtergugge av meg og bruker SafeStart, kommer det til å gå bra da?
Det er ikke nødvendig å bruke penger på SafeStart. Så lenge hun får filtergugge fra deg skal det gå bra. Bare sørg for at det går så kort tid som mulig fra gugga tas fra deg til den er i karet hennes. Pass også på at den ikke blir utsatt for veldig lav temperatur (altså, ikke putt gugge i en pose og GÅ til henne, så fremt hun ikke bor i nabohuset).
Hvor lenge må man vente før man putter fisk oppi da?
Minimum 2-3 uker om du ikke jump starter filteret med guffe fra et annet filter.
Hu skal få filtergugge av meg. Hvor lenge må hu vente da?
ville iallefall venta i noen dager, og tatt en nitrit test. I tillegg så bør hun ikke sette inn alt for mange fisk med en gang.
Åssen skal jeg frakte filtergugga?

1. Å bume en tråd etter en halvtime er høyst unødvendig.
2. Filterguggen tar du feks i et stor glass, klem ut gugget i glasset. Feks et tomt syltetøyglass, eller en tupperwareboks.. eller en pose.

Så klemmer hun sine filtre i denne gørra. Jeg pleier å tømme gørrvannet som er til overs etter det rett i akvariet, ved pumpeinnsuget.

Husk at guggen ikke kan oppbevares i en evighet uten luft, men noen timer burde ikke være noe problem.
Tilfeldig bekjentskap
© Marita Ekdahl
Reklame for plussmedlemskap